Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Så här köper du sms-biljett

Du behöver välja betalsätt för att kunna köpa sms-biljett med mobilen.

Numera har teleoperatörerna slutat att erbjuda betalning av sms-biljetter via mobilfaktura eller kontantkort. Istället för att betala via mobilräkning kommer kostnaden hamna på en faktura eller dras från ditt konto-/kreditkort.

Vad innebär det här rent praktiskt?

Den 1 februari ändrades två saker:

1. Du behöver välja betalsätt för att köpa sms-biljett

Du måste välja hur du vill betala (kort eller faktura). Du kan koppla flera nummer till samma kundprofil (så att du till exempel kan betala för dina barn). En annan fördel är att du nu kan få ut kvitton på dina resor – vilket är bra om du t.ex. reser i tjänsten. 

Väljer du faktura som betalsätt skickas fakturan från Collector. Här kan du hämta din faktura.

Om du inte kan beviljas fakturabetalning kan det bero på:

  • Att mobilnumret är registrerat på din arbetsgivare
  • Att du har ett oregistrerat kontantkort
  • Att du har skyddat nummer
  • Att dina folkbokföringsuppgifter inte matchar uppgifterna hos din telefonoperatör
  • Att kreditprövningen inte gick igenom
  • Att ditt mobilnummer inte är publicerat på t.ex. Eniro

Välj betalsätt för dina sms-biljettköp här

Använder du mobilen? Välj då denna länk

2. Vi byter nummer till 0707-26 27 28

Du kan skriva in ditt mobilnummer här nedan så skickar vi det nya numret till dig.

Captcha

Reseplaneraren



Fler val