Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Ny eldriven färja över älven

2017-10-04 kl 07:46

Västtrafik har beställt en ny eldriven älvskyttel. Färjan sätts in i trafik i december nästa år. Då blir den Göteborgs första eldrivna passagerarfärja, med stora miljövinster som följd.

Nu står det klart att den tredje älvskytteln som köps in för pendeltrafiken över Göta Älv blir en elhybrid som körs på både el och konventionellt fartygsbränsle.

Färjan levereras hösten 2018 och sätts in i trafik vid tidtabellskiftet i december, om allt går enligt plan. Då kommer den att trafikera sträckan mellan Stenpiren och Lindholmspiren, tillsammans med sina systerfartyg Älveli och Älvfrida. 

Färjetrafiken över älven har varit en succé sedan starten och resandet fortsätter öka. Med den nya färjan kan Västtrafik köra en färja var femte minut i rusningstrafik istället för var sjunde som idag, en välbehövlig förstärkning av linjen.

Kör på el i fyra timmar

Då skytteln bara ligger still någon minut på varje sida älven hinner den inte ladda när den går i trafik, därför behöver den drivas på annat drivmedel när batterierna tar slut. Färjan kan köra i cirka fyra timmar på en laddning. När batteriet tagit slut kan det laddas under drift eller med el vid kaj.

Stora miljövinster

Den nya älvskytteln minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar med en tredjedel. Batterierna laddas med förnybar el från vindkraft och vattenkraft. Om tekniken slår väl ut kan det bli mer el på älven framöver. Älveli och Älvfrida är också förberedda för eldrift.

Fakta: Ny eldriven färja

Den nya färjan blir 33 meter lång och 9 meter bred. Den byggs för att klara 298 passagerare och 80 cyklar. Färjan kommer ha likadana ändar så att den aldrig behöver vända för att kunna lägga till. 

All news

Travelplanner

Sök resa
More
Follow us