Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Trygghetspolicy

Här kan du läsa mer om vad vi gör för att skapa en trygg och säker kollektivtrafik för alla.

  • Eftersom de flesta av våra fordon körs på entreprenad är det entreprenören som ansvarar för dem. Vi ställer höga krav. Säkerhetskontroller genomförs ofta, nästan varje dag. Brandövningar bland personalen sker kontinuerligt och det finns alltid brandutrustning ombord. Redan 2002 bestämde vi att bälten ska finnas på alla nya bussar, utom stadsbussarna.

    Dessutom har vi tagit fram ett verktyg som våra entreprenörer kan använda för att rapportera in avvikande händelser. Genom att ha koll på vilka situationer som uppkommer i trafiken kan vi också förebygga olyckor i framtiden.

  • 2006 bestämde vi att alkolås ska finnas på alla nya bussar och i alla taxibilar som kör resor för oss. Eftersom våra förare kör på entreprenad ser vi till att våra samarbetspartners har en drogpolicy för sina anställda.

    Förarna får endast i undantagsfall använda mobiltelefon och då ska samtalen gälla tjänsten och föraren ska ha stannat fordonet. Att skicka sms, mms och liknande är heller inte tillåtet under färd.

    Vår personal bär alltid uniform eller liknande så att du vet vem du ska vända dig till i en nödsituation. Eller om du vill fråga något i samband med din resa.

  • Hållplatser och terminaler ska vara utformade så att du tryggt kan ta dig dit och vänta på din avgång. Om trafiken är tät runt hållplatsen finns övergångsställen eller någon slags passage så att du kan ta dig fram säkert.

    Trafikinformation finns på alla hållplatser. Vid större knutpunkter och terminaler (cirka 120 stycken runt om i regionen) finns även information om när fordonen avgår i realtid och eventuella störningar i trafiken.

  • Vi gör vårt bästa för att minimera risken för hot och våld. Bland annat har vi nästan helt slutat använda kontanter ombord och vissa fordon har kameraövervakning. Det finns alltid ett eller flera kommunikationssystem ombord, så att våra förare eller annan personal enkelt kan kontakta trafikledning, räddningstjänst och polis.

  • Det är alltid föraren själv som avgör om det är säkert att köra. Självklart vill vi att våra resenärer ska komma fram i tid, men hellre en inställd tur eller en försenad ankomst än att det händer en olycka.

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val