Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Smidigare i centrum

I centrala Göteborg ska framkomligheten för spårvagnar och bussar bli bättre. Nya spår, knutpunkter och körfält bidrar alla till att minska flaskhalsar och köer.

 Nya knutpunkter för spårvagn, buss och båt
Vid Skeppsbron (Stenpiren) bygger vi en ny, stor knutpunkt som invigs 2015 och knyter samman spårvagn, buss och båttrafik i centrala Göteborg. Vid Nils Ericson Terminalen bygger vi ut för att kunna ta emot fler fjärrbussar.

 Nya Badhuslänken snabbar upp spårvagnstrafiken
Den helt nya Badhuslänken invigs 2015 och innebär en kortare väg för spårvagnar som kör mellan Järntorget och Brunnsparken. Linje 1 och 9 kommer då att börja köra längs Södra Älvstranden, vilket innebär en stor förbättring för hela spårvagnsnätet.

 Ny Götaälvbro ger bättre flyt
Den nuvarande Götaälvbron ska ersättas med en ny bro, som kommer ge plats för mer kollektivtrafik, bli cykelvänligare och bidra till utvecklingen av centrala Göteborg. Den nya bron beräknas stå färdig år 2020 och får stor betydelse för kollektivtrafiken, då ungefär 70 procent av alla som tar sig över den nuvarande bron gör det med buss eller spårvagn.

 Mer och bättre spårvagnstrafik
På sikt utökar vi spårvagnstrafiken i hela staden med tätare turer i rusningstid. Nu är arbetet med den nya Munkebäckslänken igång, som kommer att ge resenärer på linje 5 en smidig direktförbindelse med Östra sjukhuset. Munkebäckslänken beräknas vara klar i december 2012.

 Lättare för bussar och spårvagnar att komma fram
För att förbättra framkomligheten byggs det nya busskörfält på flera platser i centrala Göteborg, bland annat längs Södra vägen och Övre Husargatan. Dessutom ska alla expressbussar ledas utanför Vallgraven, så att stombussar och spårvagnar kan köras med tätare turer i centrum.

 

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val