Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Tågen knyter ihop Västra Götaland

Utvecklingen i Västsverige är viktig för hela landet. För att fler människor ska kunna bo och arbeta i regionen innefattar Västsvenska paketet en rad satsningar för att göra resandet inom regionen enklare.

 Västlänken ger tågtrafiken plats att växa
Den åtta kilometer långa tågtunneln Västlänken ska byggas under centrala Göteborg. Den beräknas bli färdig tidigast år 2027, med tre nya pendeltågsstationer som avlastar Göteborg C och förbättrar kapaciteten i järnvägsnätet.

 Fler tåg Göteborg–Trollhättan samt på Bohusbanan 
På sträckan Göteborg–Trollhättan/Vänersborg ska tågtrafiken utökas, liksom på Bohusbanan mellan Göteborg och Uddevalla/Stenungsund, som ska få längre tåg med plats för fler resenärer.

 Ny pendel Älvängen–Göteborg
Den nya Alependeln är en stor satsning för alla som bor och verkar längs Göta Älv. Linjen invigs i december 2012 och ger då dubbelspårig tågtrafik mellan Göteborg C och Älvängen.

 Nya tåg ger mer plats på pendeln
På pendeltågslinjerna till Kungsbacka och Alingsås utökar vi stegvis kapaciteten med nya tåg som har fler sittplatser, och perrongerna förlängs för att ta emot de nya tågen. För att hjälpa dig välja den snabbaste resvägen utrustas stationerna med realtidsskyltar som berättar om läget på vägarna och smarta pendelparkeringar som visar hur många platser som är lediga.

 Satsning på knutpunkter
För att göra det smidigare att byta mellan olika linjer ska flera av våra större knutpunkter rustas upp, exempelvis Uddevalla, Vänersborg, Trollhättan, Stenungsund, Kungälv, Ale, Älvängen, Nödinge, Alingsås och Lerum.

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val