Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Färdtjänst

Färdtjänst är till för dig som på grund av funktionshinder eller sjukdom inte kan åka med den vanliga kollektivtrafiken.

Det är din kommun som bestämmer om du har rätt till färdtjänst och villkor och priser varierar i regionen. Men en sak är i alla fall densamma var du än bor: Ring och beställ din resa, så kommer vi och hämtar dig.

Beställ via telefon

Ring oss på telefon 020-91 90 90 tidigast 14 dagar och senast en timme innan du vill åka. Ditt samtal spelas in och kan komma att användas i kvalitets och utbildnings syfte.

Vi har öppet kl 06-22 på vardagar och kl 08-22 på helgerna. Ska du avboka eller ändra en redan beställd resa går det bra att ringa när som helst på dygnet. Detsamma gäller om du måste resa akut på grund av sjukdom.

När du gjort din beställning får du en tid när vi kommer och hämtar dig. Om vi inte kommit 10 minuter efter avtalad tid, ring 020 91 90 90.

Du betalar din resa till chauffören på plats innan ni åker. Hur mycket resan kommer att kosta berättar vi när du beställer resan. 

Bor du i Borås Göteborg, Härryda, Lysekil, Mölndal, Tranemo eller Ulricehamn behöver du kontakta din kommun för att beställa resa. 

Fria resor med Färdtjänsttillstånd för Göteborgs stad

Du som har ett färdtjänsttillstånd som gäller för Göteborgs kommun reser avgiftsfritt med kollektivtrafiken inom Göteborg. Du reser även fritt på Flexlinjen. Erbjudandet gäller till och med 30 juni 2018. När du reser behöver du ha med dig ditt färdtjänsttillstånd och din id-handling. 

Mer information på Göteborgs kommuns hemsida.

Det här får du ta med dig

Djur

Du får ta med dig husdjur på resan under förutsättning att du uppger det vid bokning. Hund ska sitta i bur i bilens bagageutrymme. Mindre hundar kan i undantagsfall sitta i knät i väska eller på golvet mellan dina fötter. När du bokar din resa med hund bokas hela bagageutrymme vilket innebär att du får ta med sig så många hundar som får plats där. Övriga husdjur som till exempel katt ska vara placerade i bur. 

Barnvagn

När du bokar din resa måste du uppge att du har  barnvagn med dig.

Bagage

Två kolli motsvarande två matkassar får tas med och  måste uppges vid bokningen.

Barntillbehör

I bilarna finns det en bilkudde för barn och är det fler än ett barn med på resan måste du själv ta med dig extra bilkudde.

Övriga personliga tillbehör

När du bokar din resa ska du tala om vad för personliga tillbehör/hjälpmedel som du har. Exempelvis rullator. 

Reser du regelbundet?

Om du ofta reser regelbundet till och från samma ställe kan vi göra upp ett schema så att du slipper ringa och boka varje resa separat. Då ringer du istället bara om du behöver avboka resan eller om du vill ändra tid.

Medresenärer och ledsagare

Du får alltid ha med dig någon på resan. Ledsagare åker med gratis med Färdtjänsten, medan övriga medresenärer betalar samma taxa som du gör. Behöver du ledsagare måste detta stå med i ditt färdtjänsttillstånd. Reser du i den allmänna kollektrafiken i Göteborg reser ledsagare utan extra kostnad tillsammans med fullt betalande person som har funktionsnedsättning och färdtjänstintyg som ska kunna visas upp vid resa. I övriga delar av regionen betalar ledsagare ordinarie pris för resan.

Avbeställning

Om du beställt en resa som inte blir av ringer du 020-91 90 90 för att avboka.

Vill du lämna en synpunkt på sin resa?

Ring 020-91 90 90 för att lämna synpunkt eller fråga chauffören om ett synpunktskort som du kan skicka in till oss.

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val