Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Frågor och svar om förändringar i Fyrbodal

Varför gör ni denna förändring?

Västtrafik har utvecklat tågtrafiken på Bohusbanan under flera år och utökat antalet turer succesivt. Vi tror på Bohusbanan och kommer fortsätta utveckla trafiken på den – då kan vi inte fortsätta köra bussar parallellt med tågen.

Varför vill ni ändra upplägget i busstrafiken?

Vi vill etablera Torp som nav för regionbusstrafiken i området. Det innebär fler resmöjligheter, där bussarna går och kommer vid samma tider, vilket innebär att det blir enklare för kunderna att göra byten och resa med oss.

Ska ni lägga ned linje 820?

Nej, linjen kommer att finnas kvar med två turer. De nya turerna körs på linje 810 och innebär att vi bibehåller direktresorna med buss eller tåg varje halvtimme under tider då flest pendelresenärer åker. Bussen kommer att ha en restid som matchar tågets. 

Vad innebär förändringen?

Den nya linjen 810 kommer att gå fyra gånger per dag i vardera riktningen mellan Uddevalla och Göteborg. På så sätt bibehåller vi direktresorna med buss eller tåg varje halvtimme under tider då flest pendelresenärer åker. 

När kommer dessa bussar att gå?

Linje 810 kommer att gå måndag – fredag från Kampenhof kl 7.32, 8.32, 16.32 och 17.32 och från Nils Ericson terminalen kl 6.10, 7.10, 15.10 och 16.10. De nya turerna kör sträckan Kampenhof – Uddevalla C – Ljungskile busstation – Kungälvsmotet – Nils Ericson terminalen Bussen ersätter där tågavgångar saknas och restiden är 1 timmer och 13 minuter vilket matchar tåget. 

Varför byter bussen namn till 810?

Linje 820 som den ser ut idag täcker andra resandebehov och kör en annan sträcka. Därför har vi valt att sätta in en ny linje. 

Varför stannar inte 810 vid Hjalmar Brantingsplatsen?

Vi vill hålla ner restiden för att matcha tåget för att göra linjen så attraktiv som möjligt. Restiden mellan Kampenhof och Nils Ericson-terminalen kommer att vara 1 timme och 13 minuter, vilket matchar tåget.

Varför gjorde ni denna förändring?

På sikt ska tåget vara direktresan mellan Uddevalla och Göteborg och vi har satsat på att utöka tågtrafiken på sträckan. Men med tanke på att beslutet att dra in turer på linje 820 upplevdes som en försämring hos våra kunder har vi valt att sätta in fyra nya direktturer i vardera riktningen. 

Vad gör ni för att förbättra tågtrafiken?

Det pågår flera projekt tillsammans med Trafikverket och SJ för att förbättra pålitligheten för tågen. Bland annat har vi genomfört flera insatser för att förbättra puntkligheten. Den nya tidtabellerna har anpassats och Västtrafik arbetar också för att det ska göras nya satsningar på infrastrukturen och ser gärna att hela banan får dubbelspår. En ny mötesplats för tågen vid Grohed skulle till exempel göra att vi kan utöka trafiken kraftigt. 

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val