Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Frågor och svar om Autoladda

Har du frågor om Autoladda? Nedan hittar du frågor och svar om tjänsten. Hittar du inte svar på din fråga i listan nedan kan du kontakta vår kundservice på telefonnummer  0771-41 43 00. 

För att kunna autoladda ditt kort måste det vara registrerat på Mina sidor. Första gången kan det ta upp till 7 dagar från beställningen tills tjänsten Autoladda finns på ditt kort. Sedan rullar det på utan avbrott. Du kan autoladda både kontoladdning och alla periodkort som är giltiga i 30 dagar.

  • Autoladda är en tjänst som innebär att ditt kort automatiskt fylls på då pengar och/eller period tar slut. När din period går ut, eller saldot understiger 0 kronor om du har en kontoladdning, så laddas kortet om automatiskt nästa gång du visar kortet för en kortläsare ombord. Du kan autoladda period eller konto eller både och. Du kan enbart autoladda kort som är registrerade på Mina sidor.

  • Du behöver aldrig fundera på om du har en giltig laddning eller inte, det är bara att resa. Och du slipper att gå till ett försäljningsombud eller en Västtrafikbutik för att ladda ditt kort.

    Om du inte reser på ett tag, t.ex. när du är på semester, så kan du vänta med att aktivera nästa laddning. Det är först när du visar kortet för kortläsaren som nästa laddning aktiveras. Om du har Autoladda period måste du aktivera din period inom 180 dagar, annars blir den ogiltig.

  • Du måste vara inloggad på Mina sidor. Där väljer du ”Mina Västtrafikkort” och visar vilket kort du vill autoladda genom att dra knappen åt höger. Du får då upp en kort beskrivning av tjänsten, och bekräftar din beställning genom att trycka på knappen "Beställ nu". Då kommer du till varukorgen, där du följer vidare instruktioner.

  • Kontoladdning och alla periodkort som är giltiga i 30 dagar. 

  • Du måste ha ett Västtrafikkort, vara registrerad kund och ha fyllt 18 år. Du måste även ha ett mobiltelefonnummer med svenskt abonnemang samt ett VISA eller MasterCard utfärdat av svensk bank.

  • Vill du inte ha Autoladda kan du ladda ditt kort precis som vanligt hos våra Västtrafikbutiker eller hos något av våra försäljningsombud.

  • Du måste vara inloggad på Mina sidor. Där väljer du "Mina Västtrafikkort" och visar vilket kort du vill autoladda genom att dra knappen åt höger. Du får då upp en kort beskrivning av tjänsten, och bekräftar din beställning genom att trycka på knappen "Beställ nu". Då kommer du till varukorgen, där du följer vidare instruktioner.

    När Autoladda finns på ditt kort och ditt saldo kommer ner till 0 kronor eller mindre, laddas 200 kronor på ditt kort. Om du köper en ny laddning hos ett försäljningsombud eller hos en Västtrafikbutik tar det 48 timmar innan du kan autoladda via hemsidan.

  • När du har Autoladda konto laddas ditt kort med 200 kronor per laddningstillfälle. Om ni är flera personer som ska resa en längre sträcka kan kortet autoladdas med jämna 200 kronor tills pengarna räcker för hela gruppen upp till max 1600 kronor.

  • Du måste vara inloggad på Mina sidor. Där väljer du "Mina Västtrafikkort" och visar vilket kort du vill autoladda genom att dra knappen åt höger. Du får då upp en kort beskrivning av tjänsten, och bekräftar din beställning genom att trycka på knappen "Beställ nu". Då kommer du till varukorgen, där du följer vidare instruktioner.

    När Autoladda period finns på kortet så laddas varje ny period automatiskt så fort den föregående tar slut. En vecka innan perioden tar slut dras pengar för kommande period automatiskt från ditt konto.

    Du kan autoladda en period som redan finns på kortet. Den kan vara påbörjad, utgången eller vara laddad på kortet men ännu inte aktiverad. Om du köper en ny period hos ett försäljningsombud eller hos en Västtrafikbutik tar det 48 timmar innan du kan autoladda via hemsidan.

  • Första gången kan det ta upp till 7 dagar från beställningen tills kortet autoladdas. Sedan rullar det på utan avbrott så länge du visar kortet för en kortläsare.

  • Det ser du enklast under "Mina Västtrafikkort" i vänstermenyn på Mina Sidor. Du kan även vända dig till ett försäljningsombud eller en Västtrafikbutik och be om en kortinspektion.

  • Du kan välja att betala med följande bankkort: VISA och Mastercard. Du kan även betala med VISA Electron.

    Om du använder dig av tillfälligt e-kort, kontrollera med din bank om detta är godkänt för återkommande kortbetalning.

    Du fyller i ditt bankkortsnummer, giltighetstid och CVC/CVV-kod.

  • Det kan bero på att det inte finns tillräckligt med pengar på bankkortet eller att du bytt bankkort. Har du autoladda period kommer tjänsten Autoladda tas bort från Västtrafikkortet och du får ett meddelande via sms och e-post om att Autoladda är borttagen. Autoladdar du konto får du en påminnelse om att betalningen är möjlig att genomföra. Vi gör ytterligare ett försök att dra pengarna, är det inte möjligt att genomföra kommer tjänsten Autoladda att tas bort från Västtrafikkortet.

  • Gå in under "Mina Västtrafikkort" och klicka på länken "Byt bankkort" under "Visa laddningar".

  • När du handlar via Västtrafiks hemsida genomförs samtliga köp via en betalväxel. Vi samarbetar med DIBS Payment Services AB (www.dibs.se), som via en krypterad anslutning till din bank kontrollerar att kortet är giltigt för köp. Du lämnar alltså ingen känslig information om ditt bankkort till Västtrafik. DIBS garanterar att säkerhetskrav, ställda av bankerna, efterlevs, vilket innebär att din betalning hanteras på ett helt säkert sätt.

  • Nej, men en ny laddning aktiveras inte förrän nästa gång du visar kortet för en kortläsare. Om du reser med periodkort tänk på att aktivera din laddning inom 180 dagar från första beställningstillfället, annars blir den ogiltig och du får inga pengar tillbaka.

  • Det gör du under Mina Västtrafikkort på Mina sidor. Du får en kvittens via e-post. Om du autoladdar period måste du avbeställa senast 8 dagar innan din nuvarande period går ut, för att nästkommande betalning inte ska hinna genomföras. Om du autoladdar kontoladdning så kan du avbeställa när som helst. Att avsluta Autoladda tar upp till 7 dagar. När 7 dagar har passerat så måste du visa upp ditt Västtrafikkort för en kortläsare på fordon, hos ett ombud eller i en Västtrafikbutik för att avbeställningen ska slutföras  Efter att du har slutfört avbeställningen så kan det ta upp till 48 timmar innan statusen för ditt Västtrafikkort uppdateras inne på Mina Sidor.

  • Du kan få hjälp att flytta din laddning från ett kort till ett annat i någon av våra Västtrafikbutiker, men först måste du avaktivera Autoladda. Du påbörjar avaktiveringen genom att göra en avbeställning på Mina sidor under ”Mina Västtrafikkort”. Klicka på det gröna fältet vid autoladda där det står ”PÅ” och följ sedan instruktionerna. Du får en bekräftelse via e-post. 

    - Om du autoladdar period måste du avbeställa senast 8 dagar innan din nuvarande period går ut, för att nästkommande betalning inte ska hinna genomföras. 

    - Om du autoladdar kontoladdning så kan du avbeställa när som helst. 

    Avbeställningen av Autoladda tar upp till 7 dagar. När 7 dagar har passerat är avbeställningen klar och du kan då slutföra avaktiveringen genom att visa upp ditt Västtrafikkort för en kortläsare på ett fordon, hos ett ombud eller i en Västtrafikbutik. Från det att du visat kortet för en kortläsare tar det upp till 48 timmar innan Autoladda är avaktiverat och visas som ”AV” på Mina Sidor (du kan själv logga in och kontrollera status). När Autoladda visas som ”AV” kan du besöka en Västtrafikbutik och föra över laddningen till ett annat kort. 

    Vill du ha Autoladda på ditt nya Västtrafikkort så beställer du det enligt ordinarie tillvägagångssätt. Kortet måste vara registrerat på Mina Sidor, om det inte redan är registrerat kan du göra det själv under ”lägg till Västtrafikkort”.

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val