Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Frågor och svar om appen Västtrafik To Go

Här finns svaren på de vanligaste frågorna kring appen Västtrafik To Go. Hittar du inte svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta vår kundservice. 

  • Du måste ha en laddad telefon och biljetten måste vara läsbar för att vara giltig.

    Om batteriet skulle ta slut under resan och det blir biljettkontroll kan våra kontrollanter låna ut en laddare. Tågvärdar och förare har inga laddare att låna ut.

  • Om du förlorat din telefon kan du få tillbaka en periodbiljett om du registrerat biljetten i appen, vi kallar det för förlustgaranti. 

    Förlustgarantin aktiveras genom att du loggar in i appen. Periodbiljetten flyttas till din nya telefon när du loggar in i appen i den nya telefonen.

    Du kan flytta biljetter till en ny telefon ett begränsat antal gånger under en 30-dagarsperiod.

    Du kan inte spärra biljetter själv, men kundservice kan hjälpa till att spärra kontot på telefonen om den till exempel har blivit stulen.

  • Prova att starta om din telefon, starta om appen och kontrollera att du har internettäckning om appen inte startar. Våra biljettkontrollanter får information om det skulle finnas något tekniskt problem som gör att Västtrafik To Go inte fungerar.

    Om ditt köp inte går igenom behöver du kontrollera att du har internettäckning och att du har aktiverat internetköp för ditt bankkort. Om du är Nordeakund måste du logga in på din internetbank och öppna kortet för internetköp vid varje periodbiljettköp i vår app.

  • Nej, vi erbjuder inte ångerrätt och bytesrätt i Västtrafik To Go.

  • Nej, de biljetter du köper i appen har ingen koppling till ditt Västtrafikkort i plast och tvärt om. Det går inte att föra över ett periodkort eller andra biljetter på Västtrafikkort till en digital periodbiljett eller tvärt om.

  • Om du registrerat din periodbiljett i appen kan du låna ut den till en annan person. Appen skapar ett sms som du skickar till personen som ska låna biljetten. När biljetten är mottagen är den utlånad till klockan 04.00. Den kommer automatiskt tillbaka till dig klockan 04.00. 

    Du kan inte låna ut enkelbiljetter. 

  • Genom att vara medlem och inloggad på Mina Sidor i Västtrafik To Go kan du flytta dina biljetter till en ny telefon.

  • Ja, du kan flytta dina biljetter till en ny telefon ett begränsat antal gånger under en 30-dagarsperiod. Du behöver vara inloggad på Mina sidor i appen i telefonen för att knyta biljetterna till ditt konto. I den nya telefonen är det sedan bara att logga in på Mina sidor igen, så flyttas biljetterna.

  • Betalning sker via Visa eller Mastercard direkt i appen. Du kan spara dina kortuppgifter i samband med ditt första köp. Vi ser över möjligheterna att kunna spara sitt kontokort i förväg och använda fler betalsätt. 

  • Nej, det är möjligt att köpa biljett utan registrering. 

  • Nej, I dagsläget hittar du tidigare biljetter i historikvyn i appen, men inte på Mina sidor här på hemsidan. 

  • Vår betallösning hanteras via DIBS som är PCI-certifierad, vilket innebär att de uppfyller alla lagkrav för en tillräckligt säker hantering/behandling av ditt kortnummer. Västtrafik lagrar inte några kortnummer själva. Dessa hanteras via DIBS.

  • Visa biljetten för biljettkontrollanten, föraren eller tågvärden när du är ute och reser. Du behöver inte visa biljetten för en kortläsare.

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val