Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Frågor och svar om appen Västtrafik To Go

Här finns svaren på de vanligaste frågorna kring appen Västtrafik To Go. Hittar du inte svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta vår kundservice. 

  • Biljetten måste vara läsbar för att räknas som giltig.

    Om batteriet skulle ta slut under resan och det blir biljettkontroll kan våra kontrollanter låna ut en laddare. Tågvärdar och förare har inga laddare att låna ut.

  • Du kan få tillbaka din periodbiljett om du förlorar telefonen om du registrerat den i appen. För att du ska kunna få tillbaka biljetten måste du varit inloggad i appen i den telefon du förlorade. Flytta biljetten till din nya telefon genom att logga in i appen i den nya telefonen.

    Du kan flytta biljetter till en ny telefon ett begränsat antal gånger under en 30-dagarsperiod.

    Du kan inte spärra biljetter själv, men kundservice kan hjälpa till att spärra kontot på telefonen om den till exempel har blivit stulen.

  • Du kan inte ta ut eller sätta in pengar i kassan i appen. 
    Pengarna i kassan går bara att använda till att köpa biljetter i appen.

  • Om appen inte startar kan du börja med att starta om din telefon, starta om appen och kontrollera att du har internettäckning.

    Våra biljettkontrollanter får information om det skulle finnas något tekniskt problem som gör att Västtrafik To Go inte fungerar.

    Om ditt köp inte går igenom behöver du kontrollera att du har internettäckning och att du har aktiverat internetköp för ditt bankkort. Om du är Nordeakund måste du logga in på din internetbank och öppna kortet för internetköp vid varje periodbiljettköp i vår app.

  • Nej, vi erbjuder inte ångerrätt eller bytesrätt i Västtrafik To Go.

  • För att använda appen behöver du ha operativsystem IOS version 8.1 eller senare för Iphone eller operativsystem version 4.1 eller senare för Android.

  • Nej, de biljetter du köper i appen har ingen koppling till ditt Västtrafikkort i plast och tvärt om. Det går inte att föra över ett periodkort eller andra biljetter på Västtrafikkort till en digital periodbiljett eller tvärt om.

  • Om du registrerat din periodbiljett i appen kan du låna ut den.

    Så här går det till:

    • Appen skapar ett sms som du skickar till personen som ska låna biljetten.
    • När biljetten är mottagen är den utlånad till klockan 04.00.
    • Biljetten kommer automatiskt tillbaka till dig klockan 04.00.
    • Du kan låna ut biljetten obegränsat antal gånger, men till max fem olika telefoner per biljett.
  • Visa biljetten för biljettkontrollanten, föraren eller tågvärden när du är ute och reser. Du behöver inte visa biljetten för en kortläsare.

  • Du får 20 procent återbäring när du köper enkelbiljetter i Västtrafik To Go vid fyra separata tillfällen inom sju dagar. De sju dagarna räknas från ditt första köp. Om du köper du din första enkelbiljett på en onsdag har du till och med nästkommande tisdag på dig att göra fyra köp för att få återbäring. Om du köper två, tre eller fyra biljetter på en och samma gång räknas det ändå bara som ett köp. 

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val