Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Köpvillkor

Beroende på vilken typ av färdbevis du reser med är villkoren lite olika. Här kan du läsa mer om vad som gäller för våra olika biljetter och kort.

Du reser alltid i mån av plats.

Alla byten och reklamationer sker i våra Västtrafikbutiker. Du ska alltid kunna visa upp ditt kvitto för köpet.

Västtrafikkortet kan laddas om och om igen. Men själva kortet lever inte i all oändlighet. Livslängden på ditt kort framgår på kvittot du får när du laddar om ditt kort eller om ber om en kortinspektion. Naturligtvis kan du se kortets slutdatum på Mina sidor. Läs mer om kortens giltigheten här

  • Byten och återköp

    Du kan inte återlösa eller byta en enkelbiljett. Däremot kan du reklamera köpet av en sms-biljett. Kontakta då Västtrafiks kundservice.

    Betala rätt pris och spara biljetten

    Du räknas som ungdom och betalar ett lägre pris fram tills dess att du fyller 20 år. Säg till när du köper biljetten. Barn under 7 år åker gratis i sällskap. Barn får resa ensamma från det att de fyllt 6 år, men ska då ha ett eget, giltigt färdbevis. Spara biljetten under hela resan.

  • Byten och återköp

    Dygnsbiljetter laddade på Västtrafikkortet måste aktiveras inom 90 dagar efter köpet, annars är de förbrukade. Sista aktiveringsdatum framgår på köpkvittot. Dygnsbiljetter återköps inte, men om du inte har aktiverat biljetten kan du byta den i en Västtrafikbutik inom 90 dagar från köpet.

    Vissa dygnsbiljetter finns även som pappersbiljett som du kan byta inom 24 timmar från köpet, under förutsättning att det sker före biljettens starttidpunkt.

  • Byten och återköp

    Femresorskort återköps inte, men om du inte börjat resa med kortet kan du byta det i en Västtrafikbutik inom 90 dagar från köptillfället.

    Giltighet

    Resorna gäller i 500 dagar från senaste gången nya resor laddades på kortet.

  • Byten och återköp

    Du kan inte byta eller återlösa en kontoladdning och pengar som finns på kortet återbetalas inte. Om du däremot har pengar kvar på kortet och vill köpa en annan typ av laddning, till exempel en period, kan du använda pengarna till den nya laddningen genom att fylla på kortet tills det räcker till att betala hela priset av ett annat färdbevis. (Det går alltså inte att göra delbetalningar, utan hela beloppet för den nya laddningen måste finnas på kontoladdningen.)

    För tjänsten autoladda gäller särskilda villkor. Köpvillkor för autoladda (pdf-fil, öppnas i nytt fönster)

    Pant

    Första gången du köper en kontoladdning får du betala en pant på 50 kronor. Panten betalas tillbaka kontant i någon av våra Västtrafikbutiker när du väljer att avsluta kontot. Du kan även få panten insatt på ditt bankkonto genom att skicka in en särskild pantblankett. Den hittar du här på hemsidan eller hos kundservice. Skulle saldot ligga på minus, drar Västtrafik av skulden från panten och återbetalar mellanskillnaden.

    Blankett för återbetalning av pant

    Blankett för återbetalning av pant (företagskunder)

    Giltighet

    Kontoladdning som inte används eller laddats om med pengar inom 3 år från sista användningstillfället kommer att avslutas. När laddningen är avslutat kan du varken få tillbaka eventuellt kvarvarande saldo eller pant. Så länge kontoladdningen är aktiv och används inom 3 år är det ingen risk att pengar försvinner. Varje gång du använder din kontoladdning, förlängs giltighetsdatumet med 3 år.

    Betala rätt pris

    Du räknas som ungdom och ska betala ett lägre pris fram tills dess att du fyller 20 år. Säg till när du köper ditt kort för första gången. Barn under 7 år åker gratis i sällskap. Barn får resa ensamma från det att de fyllt 6 år, men ska då ha ett eget, giltigt färdbevis.

    Spara kvittot!

    När du laddar ditt kort, spara alltid kvittot tills du ser att pengarna laddats på ordentligt.

  • Byten och återköp

    Du måste aktivera perioden på ditt kort inom 180 dagar, annars är den förbrukad. Vi återköper periodkort giltiga för 90 respektive 365 dagar. 1- och 3-dygnsbiljetterna samt 5-resorskort återköps inte.

    En period som inte aktiverats kan bytas inom 180 dagar från köptillfället.

    En period som är aktiverad kan reklameras eller bytas mot en annan period i våra Västtrafikbutiker inom 24 timmar från det att du köpt laddningen. Vi tillåter inga byten eller återköp på kort som inkommer 24 timmar efter aktiveringstillfället med undantag om vi förändrar trafikutbudet mer än du med fog kunde förutsätta vid köpet. Förändringen ska också vara av väsentlig betydelse för dig. I sådana fall kan periodkort återköpas och du får tillbaka det som återstår vid återköpstillfället.

    Periodkort giltiga för 90 och 365 dagar återköps enligt särskild avräkning.

    För tjänsten autoladda gäller särskilda villkor. Köpvillkor för autoladda (pdf-fil, öppnas i nytt fönster) 

    Betala rätt pris

    Som ungdom betalar du ett lägre pris. När du köper ett periodkort räknas du som ungdom fram tills dess att du fyller 20 år. Säg till när du köper kortet för första gången och varje gång du laddar det. Barn under 7 år åker gratis i sällskap. Barn får resa ensamma från det att de fyllt 6 år, men ska då ha ett eget, giltigt färdbevis.

    Studentrabatt

    Du som är student och över 20 år tillåts resa med periodbiljett giltig i 90 eller 30 dagar utställt till ungdom. För att få ta del av rabatten måste du kunna uppvisa giltig id-handling och studentlegitimation vid restillfället. Studentlegitimationen måste vara från Studentkortet eller Mecenat och ha Västtrafiks, Skånetrafikens eller Stockholms Lokaltrafiks logotyp på. 

    Du måste kunna visa att du har ett giltigt periodkort, även när det inte finns kortläsare ombord

    Västtrafik samarbetar med andra trafikföretag, till exempel SJ, och då är det inte alltid det finns kortläsare ombord. Du måste ju ändå kunna visa att du har ett giltigt färdbevis, så se till att du har en kortinspektion och förvara det tillsammans med kortet. Om din period inte är aktiverad kan du be om en kortinspektion på alla Västtrafiks fordon eller hos vår kundservice. Är perioden aktiverad kan du få din kortinspektion på vilket försäljningsställe som helst.

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val