Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Biljettkontroll

När du reser med oss måste du kunna visa upp en biljett under hela din resa. Du som saknar en giltig biljett men åker ändå, får betala en så kallad tilläggsavgift på 1 200 kr vid en biljettkontroll.

Ibland ligger missuppfattningar eller glömska bakom saknad biljett, men du ansvarar själv för att du har en giltig biljett för din resa. Biljettkontrollens syfte är att få fler att betala för sin resa och förebygga fuskåkande. Vi tror att synlighet och närvaro bidrar till att fler betalar och därför sker alltid kontrollerna i synliga arbetskläder och inga civila kontroller förekommer. 

I våra resevillkor beskrivs ditt ansvar att ta reda på vilken biljett som krävs för din resa. Där framgår det att om din biljett kräver avläsning i en kortläsare ska den registreras direkt när du går ombord. Reser du med sms-biljett eller biljett i appen Västtrafik ToGo ska de köpas i samband med påstigning.

Securitas utför biljettkontroll

Västtrafik bestämmer hur biljettkontrollen ska gå till, men det är Securitas som utför själva biljettkontrollen utifrån Västtrafiks riktlinjer.

Var är våra kontrollanter?

Vi utgår från att våra kunder vill göra rätt för sig och vi tror att en synlig kontroll bidrar till att förebygga fuskåkande. Därför talar vi om i vilka områden vi har skärpta stickprovskontroller. Men våra kontrollanter jobbar hela tiden och inte bara i de områden där vi har en skärpt kontroll.

Under vecka 49 har vi skärpta biljettkontroller vid Redbergsplatsen.

Glömt ditt periodkort/periodbiljett i app vid en kontroll?

Du ska alltid ha med din biljett vid varje resa. Men vi vet att man kan glömma kortet eller mobiltelefonen med biljetten i. Vi erbjuder dig extra service om du har registrerat din periodbiljett på Mina sidor. Kontrollanten skriver ut en tilläggsavgift som vanligt, men om du inom sju dagar visar upp din biljett på Biljettkontrollens expedition biljetten sänker vi tilläggsavgiften till 150 kr.

Detta gäller endast om du är registrerad på Mina sidor. Den aktuella biljetten måste också ha registrerats på Mina sidor och vara aktiverad innan kontrolltillfället för att reducering av tilläggsavgiften ska gälla. 

Glömt studentlegitimation eller Västtrafiks Intygskort?

Du kan få din tilläggsavgift reducerad till 150 kronor om du reser med rabatt för periodbiljett och vid resan glömt din studentlegitimation eller Intygskort. För att få tilläggsavgiften reducerad behöver du besöka biljettkontrollens expedition inom sju dagar och visa upp periodbiljetten, giltig id-handling och antingen Västtrafiks Intygskort eller giltig studentlegitimation med Studentresesymbolen, Västtrafiks, Skånetrafikens eller SL:s logotyp på.

Har du fått en tilläggsavgift som du tycker är fel?

Du kan bestrida en tilläggsavgift genom kontakta biljettkontrollens expedition inom tio dagar från kontrolltillfället. Enklast är att posta eller maila in din överklagan, men du är också välkommen att besöka expeditionen.

E-post: vasttrafikbiljettkontroll@securitas.se
Telefon: 010-470 10 83
Post- och besöksadress: Norra Hamngatan 18, 411 06 Göteborg. 
Ordinarie öppettider:
Måndag 10-18
Tisdag10-16
Onsdag10-16
Torsdag 10-18
Fredag 10-16 

Sommartider v 27-30
Måndag 10-18 
Tisdag 10-16
Onsdag 10-16
Torsdag 10-16
Fredag 10-16 
 

Har du frågor eller synpunkter kring våra biljettkontroller? Hör av dig till kundservice på telefon 0771-41 43 00.

Frågor och svar

Det är många som undrar hur en biljettkontroll går till, och vilka lagar och regler som gäller. Här har vi samlat vanliga frågor och svar om biljettkontrollen och våra riktlinjer för biljettkontroll...

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val