Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Jag har tappat mitt kort. Vad gör jag?

Det finns flera sätt att få ett nytt kort vid förlust.

Ditt kort är registrerat på det företag som köpt det. Alla kort som är registrerade har förlustgaranti vilket innebär att du får ett nytt kort om det gått sönder eller om du tappat det. Det finns olika sätt att spärra koret, se nedan:

- Har du tappat bort ditt kort och har kvar kortnumret kan du besöka en Västtrafikbutik där de spärrar kortet åt dig och ger dig en tillfällig biljett att resa på. Den tillfälliga biljetten är giltig i sju dagar. Ett nytt kort skickas sedan till din arbetsgivare inom sju dagar. 

- Har du inte kvar ditt kortnummer behöver du kontakta din kortadministratör som hjälper dig med kortnumret och att spärra kortet åt dig. Kortnumret kan du sedan ta med dig till en Västtrafikbutik för att få en tillfällig biljett att resa med i väntan på att det nya kortet kommer. Är ditt kort registrerat med personnummer och du har en privat inloggning på Mina Sidor kan du även själv logga in på Mina Sidor för att spärra kortet. En tillfällig biljett kan hämtas i en Västtrafikbutik i väntan på det nya kortet, ta med kortnummer till butiken för detta.

- Köper du via förmånsportal registreras inte korten av Västtrafik innan leverans. Du måste själv registrera ditt kort på Mina sidor för att få ta del av förlustgarantin. Ett kort som är registrerat på Mina Sidor spärras lättast genom att man besöker en Västtrafikbutik och får kortet utbytt på plats, eftersom du då kan få kortet utbytt på plats. Har du inte möjlighet att ta dig till en Västtrafikbutik kan kortet även spärras via Mina Sidor med en leveranstid på cirka sju dagar.

Se fler frågor och svar om frågor om årskort mot faktura som ansälld

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val