Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Ta vara på pengarna på ditt Seniorkort

Har du ett Västtrafik Seniorkort som du även laddat pengar (kontoladdning) på? Om seniorladdningen slutat gälla kan du eller någon du känner fortfarande ta vara på pengarna.

Pengarna finns kvar på kortet

Drygt en månad före din seniorladdning gick ut skickade vi ett brev till dig med information om att du behöver beställa ett nytt Seniorkort på grund av seniorladdningens utgångsdatum. 

Om du valt att inte beställa ett nytt kort kan du fortfarande resa med kontoladdningen på kortet, trots att seniorladdningen gått ut. Har du däremot beställt ett nytt Seniorkort så har din kontoladdning flyttats över till det. Du kan även välja att föra över saldot och panten till någon annan.  Det går inte att ta ut kontoladdningen i kontanter, men du kan få tillbaka panten i någon av våra Västtrafikbutiker eller genom att fylla i denna blankett.

Alternativ 1: Res med kontoladdningen på Seniorkortet

Seniorladdningen har gått ut, men kontoladdningen på kortet är fortfarande giltig. Du kan alltså fortsätta resa så länge du har ett saldo på kontot. Ditt saldo kan du ta reda på genom att logga in på Mina Sidor, genom att ringa vår kundservice på 0771-41 43 00, eller genom att trycka på ”?” på en kortläsare på något av våra fordon och sedan visa upp kortet. Eftersom kontoladdningen inte är personlig kan du även låna ut kortet till någon du känner.

Alternativ 2: För över kontoladdningen till ett annat Västtrafikkort

Om du vill kan du föra över kontoladdningen till ett annat Västtrafikkort som du eller någon du känner har. Om du själv ska föra över pengarna till ett annat kort så kan du få hjälp direkt i en Västtrafikbutik. För att någon du känner ska kunna föra över pengarna till ett annat kort, utan att du är med, så krävs det att ditt Seniorkort först avregistreras. Det kan du göra via Mina Sidor eller genom att ringa vår kundservice på 0771-41 43 00. När avregistreringen är gjord kan den person du utsett gå till en Västtrafikbutik och få hjälp med överföringen av kontosaldot och panten.

Obs! Om du själv inte har möjlighet att avregistrera ditt kort hos Västtrafik krävs en fullmakt från en anhörig eller god man. Denna person ska i så fall skicka ett brev med information om att kortet ska avregistreras. Brevet ska innehålla ditt namn, personnummer samt underskrift. Brevet skickas till:

Västtrafik AB
Försäljning privatkund
Box 123
541 23 Skövde

När avregistreringen är klar får ni ett brev med bekräftelse på detta. Därefter kan utsedd person gå till en Västtrafikbutik och föra över kontosaldot och panten till ett annat Västtrafikkort.

Har du missat att beställa ett nytt Seniorkort?

Kontakta vår kundservice på 0771-41 43 00 om du vill beställa ett nytt Seniorkort och inte har kvar brevet vi skickade till dig. Observera att eventuellt kontosaldo samt pant automatiskt förs över till ditt nya Seniorkort och att ditt gamla Seniorkort spärras strax efter det att du fått ditt nya kort. 

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val