Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Resegaranti

Om du blir minst 20 minuter sen på grund av oss kompenserar vi dig. Du kan även välja ett annat färdmedel, till exempel taxi, för att komma fram i tid. Då kan du bli kompenserad för de utlägg du tvingats göra. Om du väljer taxi är ersättningen max 300 kronor per resenär och tillfälle. 

Resor som omfattas av resegarantin

Resegarantin gäller för alla resor du gör med Västtrafiks kort och biljetter ombord på bussar, spårvagnar, tåg eller båtar. Resegarantin täcker även sträckor som inte körs av Västtrafik, till exempel Öresundståg, så länge du reser med våra kort eller biljetter.

Så får du ersättning

Du kan ansöka om resegaranti direkt på vår webbplats. Alternativt fyll i och skicka in blanketten nedan så snart som möjligt, senast 60 dagar efter det att du blev försenad. Du får ersättning i form av värdecheckar som du kan använda vid ditt nästa köp av Västtrafiks kort. Om du har tagit egen bil eller taxi kan du välja att få din ersättning insatt på ditt bankkonto. Normalt sker utbetalningen inom två till tre veckor från det att du hört av dig.

Fyll i blanketten

Ladda ner blankett för Resegarantin (pdf-fil)

Om du rest med taxi eller egen bil kan du välja att få din ersättning i form av värdecheckar. Då ger vi dig ytterligare 20 procent på beloppet. 


Värdecheckarna kan användas i våra Västtrafikbutiker samt i våra övriga Försäljningsställen.

Har du frågor eller tips på förbättringar får du gärna höra av dig. Kontakta oss

Reseplaneraren



Fler val