Detta är icke-javascriptversionen av västtrafiks webbplats. För en bättre upplevelse slå på Javascript eller uppgradera din browser.

Det är de unga
som gör det.


Det är extra kul att jobba med kollektivtrafik just nu. För det känns som att folk verkligen har börjat tro på det vi håller på med. Folk över hela världen.

Ta det här med ”Peak Car” till exempel. Det är en teori som går ut på att bilanvändandet i västvärlden för första gången har börjat minska – och att det kommer att fortsätta minska. Att vi har passerat ”biltoppen”.

Och om man kollar på siffrorna verkar teorin faktiskt stämma. Folk kör inte lika mycket bil längre. Eller för att vara specifik: Unga människor kör inte lika mycket bil längre. För det är nämligen ungdomarna som ligger bakom den största minskningen. Till exempel körde 16–34-åringar i USA 23 procent färre mil år 2009 jämfört med 2001. Och andelen 14–34 åringar utan körkort ökade från 21 till 26 procent.

Ladda ner rapporten här (PDF): Transportation and the new generation


Något har hänt. Men vad?

I mitten av 80-talet ska Margaret Thatcher enligt ryktet ha sagt: ”A man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure.”. Det låter ju förfärligt. Men det var faktiskt så många såg på saken då. Kollektivtrafik var för skolbarn och fattiga. Och därför skaffade man körkort på 18-årsdagen och en fin bil så snart ekonomin tillät.

Så är det inte längre. Om vi tittar närmare på de där ungdomarna i USA vi nämnde nyss (de som inte kör bil eller har körkort), så visar det sig att de inte har tvingats till ett bilfritt liv. Tvärtom. Att välja bort bilen verkar snarare ha blivit en statusmarkör. Mellan 2001 och 2009 ökade 16–34-åringar i hem med inkomster över $70.000 sitt kollektivresande med 100 procent. Way to go! (tycker vi).

Det satsas en massa på ny kollektivtrafik överallt i världen. De bygger till exempel spårväg i Washington D.C. (USA) och Edinburgh (Skottland). I Bogotá (Colombia) och Guangzhou (Kina) satsar de stort på stombussar. Och i Dubai (Förenade Arabemiraten) och Mumbai (Indien) har de grävt ny tunnelbana. Och i Singapore utökar de all sin kollektivtrafik rejält.

 

Till och med
i Los Angeles!

I bilstädernas bilstad Los Angeles har lösningen på de enorma trafikproblemen alltid varit att göra vägarna ytterligare ett snäpp bredare. Och ett snäpp bredare. Och ett snäpp bredare. Resultatet är sju- och åttafiliga freeways, som är precis lika igenkorkade som de sexfiliga var för några år sedan. Men tänk, nu verkar det faktiskt som att Los Angeles-borna har fått nog. Bilstädernas bilstad storsatsar på kollektivtrafik!

Det började med borgmästaren Antonio Villaraigosa. År 2005 gick han till val på att bygga ut stans tunnelbana (ja, det fanns faktiskt en sån) och väljarna tyckte uppenbarligen att det lät bra, för han blev vald.

Villaraigosa var rätt modig som borgmästare. Han drog inte bara igång en massa projekt för att förbättra kollektivtrafiken. För att finansiera projekten föreslog han dessutom en höjning av momsen. Los Angeles-borna röstade om moms- höjningen år 2008. Och den gick igenom. Över två tredjedelar av invånarna röstade för höjd skatt och kollektivtrafik!

Så vad har hänt sedan dess då? Jo, Villaraigosa och resten av befolkningen har fått saker att börja hända på riktigt. Förlängningen av tunnelbanan har precis börjat. När den är klar kommer den att sträcka sig från Union Station (downtown) till Santa Monica i väster. Metro Gold Line, en tåg-/spårvagnslinje, har fått åtta nya stationer. Metro Expo Line har fått tio. Och busstrafiken har byggts ut den också. Flera linjer har förlängts, nya linjer har lagts till, turerna är tätare och bussarna modernare.

En massa ny kollektivtrafik finns redan på plats med andra ord. Och ännu fler stora projekt är på bygg- eller planeringsstadiet. Los Angeles har kommit en bra bit på vägen från bilstad till kollektivtrafikstad. Och de har gjort det på mindre än ett decennium. Plötsligt har 99,1 procent av invånarna som saknar bil tillgång till kollektivtrafik. Vem hade kunnat tro det för 60 år sedan?

 

Ni är bäst!

(Ja, eller näst bäst för att vara exakt.)

Mellan 2006 och 2013 ökade kollektivtrafikresandet i Västsverige nästan 75 miljoner resor. Det gör oss till den näst bästa regionen i landet. De enda som slår oss är Stockholm (Fasen också!)

Ladda ner siffrorna här (XLS): Förändring antal påstigande 2006–2013

Det här är såklart jätteroliga siffror. Ni har gjort ett fantastiskt jobb – för det är verkligen inte lätt att bryta vanor. Men varför går det så bra just nu? Vi tror att det finns en massa orsaker. Men tre av dem har varit helt avgörande.

En orsak är såklart trängselskatten. Över en natt blev det dyrare att bilpendla till och från Göteborg. Och det gjorde att många behövde tänka över sitt resande. Vi märkte en rejäl tillströmning av resenärer när trängselskatten infördes.

Den andra orsaken är att vi i samband med trängselskatten satsade rejält för att göra kollektivtrafiken bättre. Ta den nya Alependeln till exempel. Förra året gjordes hela 1,9 miljoner resor med den. (Och som en bieffekt har priserna på villor i Ale stigit rejält.) Sen lade vi till en massa nya expressbuss-linjer. Och ökade antalet turer på de som redan fanns. Vi byggde nya pendelparkeringar. Och vi fick många fler bussfiler, så att alla de nya bussarna skulle komma i tid.

Den tredje orsaken är den roligaste tycker vi: Folk vill åka kollektivt! Det är en trend vi ser i hela västvärlden. Fler och fler har insett att det är smartare att göra saker tillsammans. Man lånar och delar på saker istället för att äga. Överallt dyker det upp bilpooler, verktygspooler, klädbytardagar, lånecyklar, molntjänster och lägenhetsbytarsajter. Kul! Inte minst för att kollektivtrafik passar så bra in i det här nya sättet att tänka.

Undersökning visar:
Framtiden ser ljus ut.

Vi har frågat 1000 västsvenskar (både bilister och kollektivtrafikanter) vad de tror om framtiden. Och vi kan avslöja att den ser ljus ut – åtminstone för oss som gillar kollektivtrafik.

Så här är det: 62 procent av västsvenskarna tror att kollektivresandet kommer att öka på fem års sikt – och att bilismen kommer att minska. Bara elva procent tror det motsatta.

Kollektivtrafikresandet har gått upp rejält sedan 2006.

Och om vi grottar oss in ännu mer i siffrorna, visar det sig att tolv procent av bilisterna själva tror att de kommer börja pendla kollektivt (minst en dag i veckan) på några års sikt. Om det stämmer vore det roligt. För som du kanske vet har vi på Västtrafik som mål att fördubbla kollektivresandet mellan 2006 och 2025. Det ser bra ut hittills, resandet har ökat med 40 procent. Och vi är såklart glada att mer än var tionde bilist funderar på att börja åka med oss i framtiden.

Lite mer från undersökningen: De bilister som är mest benägna att börja åka kollektivt är SAAB-ägarna. Hela 20 procent av dem kan tänka sig att hoppa på bussen. Om du kör Hyundai, Kia eller Daewoo däremot – då är chansen stor att du kommer fortsätta med det. Inte en enda av de bilisterna hade några funderingar på att byta transportmedel. Noll procent!

Det blir mycket siffror det här. Och vi avslutar med ytterligare ett par: Av de bilister som jobbar i tillverkningsindustrin var det bara sju procent som trodde att de skulle åka kollektivt i framtiden. Medan hela 18 procent av de anställda inom vården trodde detsamma. Kanske har det något att göra med att kvinnor generellt tycks vara mer positiva till kollektivtrafik än män?

I så fall: Heja kvinnor, vårdanställda och SAAB-ägare! Det är ni som är vår framtid.

Kolla hela rapporten här (PDF): Synen på att pendla kollektivt

Tack för att du reser tillsammans.

 

Reseplaneraren

Sök resa
Fler val