Hur fungerar resor med anropsstyrd trafik?
Västtrafik utgår från myndigheternas rekommendationer för att säkerställa en trygg anropsstyrd trafik. Det innebär att från och med 1 april reser du som vanligt igen i den anropsstyrda trafiken.
Det innebär att:
- Din resa planeras och utförs återigen i enlighet med vad som gäller för dig i den aktuella restypen
- Din resa samordnas så att du och alla som behöver resa får sin bästa möjliga resa. Alla reser tillsammans – oavsett om man sitter fysiskt i samma fordon eller inte.
- Du får återigen resa även om du har luftvägsymptom, samma sak gäller för föraren.
- Inga krav och uppmaningar på visir för förare eller munskydd för förare och kunder kvarstår.
- Det kan finnas fordon i vår trafik som har kvar barriärer mellan fram och baksäte. Det är respektive trafikföretag som beslutar om dessa.
Restyper i den anropsstyrda trafiken:
- Färdtjänst
- Sjukresetaxi
- Skoltaxi
- Närtrafik
- Flextrafik
- Anropsstyrda linjer
Kontakta oss vid frågor
Om du har frågor hänvisar vi dig till Anropsstyrd trafiks kundtjänst.
Telefon: 020-919090 (tonval 4)
E-post: synpunkt.anrop@vasttrafik.se
Färdtjänst, skoltaxi och sjukresetaxi planeras utifrån vad som är beslutat av resenärens hemkommun respektive av Västra Götalandsregionen.
För frågor om regelverk hänvisar vi till respektive myndighet (kommunens hemsida eller https://www.1177.se/vastra-gotaland/sa-fungerar-varden/sjukresor-och-fardtjanst/sjukresor-i-vastra-gotaland/e)