Aicha står i kassan och hjälper en resenär.

Det är fortfarande mörk ute när Aicha Said och hennes kollega Jennifer låser upp Västtrafikbutiken på Korsvägen och börjar förbereda inför dagen. De loggar in i datorerna, ser till att alla resebroschyrer är påfyllda och avnjuter dagens första kaffe. Med ett leende möter Aicha sedan de första resenärerna.

– Ett leende gör jättemycket! Även om vissa är arga när de kommer in här är det väldigt sällan någon går härifrån missnöjd. Alla vi som jobbar här är bra på att vända problemen så att resenärerna blir nöjda och glada, säger hon.

Att upprörda resenärer kommer in i butiken beror ofta på förseningar och inställda turer. Det kan leda till en hel del klagomål. Aicha och hennes kollegor går regelbundet utbildningar i bemötande för att de ska kunna hjälpa så många resenärer som möjligt på rätt sätt.

– Vi försöker informera om att de bör vara i god tid när de ska resa. Ibland kan vi hjälpa till att beställa taxi, hjälpa dem att få resegaranti eller till och med boka en hotellnatt vid stora störningar i trafiken.

Ett värdefullt arbete

Aicha jobbar för det mesta i butiken på Korsvägen men ibland också i den på Nils Ericson Terminalen och på Drottningtorget. En vanlig arbetsdag säljer hon biljetter, hjälper resenärer att planera sin resväg och tar emot synpunkter och svarar på frågor.

– Jag uppskattar att arbetsuppgifterna är så varierande. Jag älskar att jobba för Västtrafik och jobbet är jätteviktigt för mig – jag känner att jag är en del av samhället. Jag känner mig stolt att jag kan hjälpa så många människor varje dag.

Under pandemin delar personalen i Västtrafiks butiker också ut munskydd till resenärer och försöker hänvisa dem till trafikmedel och avgångar där det är mindre folk.

– Vi försöker hjälpa till så gott det går för att se till att det blir tryggt i trafiken.

Hjälp utan gränser

Vissa dagar inträffar saker som egentligen inte ingår i arbetet, men som det ändå är självklart att Aicha och hennes kollegor hjälper till med.

– Häromdagen var det en tjej som blödde näsblod. Då gick jag ut med papper och försökte hjälpa henne. Ibland hittar folk inte till hållplatsen och då följer vi med ut och visar. Någon gång är det någon äldre som har ramlat och då ringer vi ambulans. Jag kan också olika språk och det har hänt att jag har hjälpt till att översätta brev från läkare åt någon som inte kan svenska. Det ingår inte i vårt jobb egentligen, men vi vill alltid ställa upp.

Aicha jobbar åtta-nio timmar om dagen, men för henne flyger dagarna förbi.

– Jag tycker att det är så roligt att träffa våra kunder och ge dem bra service så när jag går hem känns det som att jag har varit här i två timmar.

Ställer upp för varandra

En annan viktig del som gör att Aicha trivs så bra är hennes kollegor.

– Mina arbetskamrater är jätteglada och jag älskar att jobba med dem. Vi ställer upp för varandra både i jobbet och privat. Mina chefer är också jättefina. Ibland när man vaknar kan man ju ha en dålig dag. Men när jag sätter mig på spårvagnen och vet att jag är på väg till jobbet blir jag glad.

Aicha Said

Ålder: 45 år.
Bor: Hisingen.
Arbete: Butikssäljare, anställd av ISS.
Egenskaper för att vara en bra butikssäljare: ”Tålamod är viktigt. Och att vara positiv och glad. Ett leende gör jättemycket”
Intressen: Promenera, simma, läsa böcker och lyssna på musik.
Så beskriver jag mig själv: Glad, positiv och envis.
Det bästa med mitt jobb: Mina kunder, kollegor och min arbetsgivare.

  • Publicerad 2022-02-16
Vi använder cookies för att förbättra din kundupplevelse. Om Cookies