Bild på en elbuss i stadsmiljö

De nya bussarna kommer köra i flera olika områden i Göteborg, Mölndal och Partille. I Göteborg kommer många elbussar köra på linjer i de sydvästra delarna kring Frölunda torg men även på andra håll. Bland annat får linjerna 58 mellan Eketrägatan och Bergsjön samt linje 114 mellan Brunnsparken och Saltholmen elbussar.

I Mölndal blir cirka hälften av alla linjer elektrifierade. Ett exempel är linje 751 mellan Mölnlycke, Mölndal och Frölunda.

Partille får ett delvis förändrat upplägg av trafiken vilket innebär några nya linjer och linjenummer. Där kommer cirka 75 procent av alla busslinjer köras med el.

- Det här är en historiskt stor satsning. Människorna som bor i Göteborg, Mölndal och Partille kommer märka att det blir mindre buller från bussarna samtidigt som utsläppen också minskar, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.

Storsatsningen på elektrifiering inleddes förra året då 60 elbussar sattes i trafik på flera olika orter i regionen. Den första elfärjan, Elvy, sjösattes också i Göteborg. Västtrafik har som mål att alla stadstrafik i regionen ska vara eldriven till år 2030.

- Vi har högt uppsatta miljömål och under kommande åren kommer vi att sätta in många nya elbussar både i Göteborg och övriga regionen. Det är en stor utmaning men det gör att vi kan bygga mer hållbara städer som är bättre att bo och leva i, säger Hanna Björk.

Förberedelserna för de nya bussarna är i full gång. Just nu byggs det nya laddstolpar på 13 olika platser samt att 3 depåer byggs om för att hantera den nya elektrifierade trafiken. Det är Volvo som tillverkar bussarna och de kommer att köras av Västtrafiks partnerbolag Transdev.

Publicerad 2020-10-07
Vi använder cookies för att förbättra din kundupplevelse. Om Cookies