feb
02

Fler köper biljett i appen Västtrafik To Go

Var tredje biljett köps idag i appen Västtrafik To Go. Om tre år tror vi att tre av fyra kunder köper sin biljett i appen. 

Appen Västtrafik To Go har funnits sedan våren 2016. Sedan dess har appen laddats ner en miljon gånger.

Intresset för att köpa biljett i appen har ökat. Nu säljs mer än en miljon biljetter i månaden via appen. Tillväxten är fortsatt stark och målet för 2018 är att sälja för en miljard kronor. Om tre år tror vi att tre av fyra kunder köper sin biljett i appen.

— Intresset för att köpa biljett i Västtrafik To Go har överträffat våra förväntningar. Det är många kunder som uppskattar den och tycker det förenklar vardagen. Kunden kan köpa biljett när och var som helst. Lite som att ha en egen Västtrafikbutik i fickan, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Populära nyheter förra året: låna ut och swisha

2017 kom en rad nyheter i appen. Bland annat möjligheten att låna ut sin periodbiljett till vänner och familj. En annan populär nyhet är att betala sin biljett med swish.

Det infördes också återbäring för dig som reser ofta, men inte så ofta att periodbiljett lönar sig. Om du gör fyra resor inom loppet av sju dagar får du tillbaka 20 procent av kostnaden, pengar som sätts in i kassan i appen och kan användas till nya resor.

Nytt i appen under 2018

Vi fortsätter utveckla appen utifrån våra kunders behov och önskemål. I år kommer vi bland annat titta på hur vi kan göra informationen i appen mer personlig baserat på hur du reser. 

Västtrafikkortet kommer finnas kvar vid sidan av digitala satsningar. 

Västtrafik To Go i siffror

  • 1 miljon nedladdningar av Västtrafik To i Google Play och App Store
  • 38 procent av Västtrafiks försäljning till privatkunder
  • Mer än 1 miljon sålda biljetter per månad
  • 80 000 kunder fick sammanlagt 10 miljoner kronor i återbäring 2017
  • 549 miljoner kronor i försäljningsintäkter under 2017
  • 1 miljard kronor i försäljningsintäkter är målet 2018
Publicerad 2018-02-01