Bild på biljettkontrollant

Under fyra veckor i september och oktober har biljettkontrollanterna testat nya arbetssätt och metoder tillsammans med resenärerna. Allt för att kontrollerna ska kännas trygga och säkra för alla inblandade.

I dialog med Västra Götalandsregionens smittskyddsläkare har kontrollanterna testat munskydd, handsprit, selfiesticks och olika sätt att hålla avstånd till resenärerna. Nu är testfasen slut och nya arbetssätt är fastställda. 

- Testerna har gått väldigt bra. Vi har landat i flera saker, men det allra viktigaste för att det ska kännas tryggt och säkert för resenärerna är naturligtvis att hålla avstånd. Det kommer vi göra genom att använda kroppsspråk och kommunikation. När biljetter kontrolleras sträcker kontrollanten ut armen ordentligt, och då skapas ett bra avstånd mellan kontrollanten och resenären, säger Maria Björner Brauer, enhetschef Försäljning och Marknad på Västtrafik.

Bland de nya rutinerna ingår också att hålla mötena med resenären så korta som möjligt och vara extra noga med handhygienen, till exempel genom att använda handsprit ofta och rengöra utrustningen. Hänsyn kommer även tas till fordonens beläggningsgrad.

Under våren gjordes färre biljettkontroller och istället fokuserade kontrollanterna på att guida kunderna för att undvika trängsel ombord. 

- Vi vet att de allra flesta gör rätt för sig, men biljettkontrollerna är viktiga för att hindra att några tar sig rätten att åka på andras bekostnad. Med fler betalande resenärer ges bättre förutsättningar att stärka kollektivtrafiken, vilket är extra viktigt nu när samhällsekonomin är så ansträngd, säger Maria Björner Brauer.

Publicerad 2020-10-21
Vi använder cookies för att förbättra din kundupplevelse. Om Cookies