- I det första steget av beställningsflödet, där du lägger till elever och biljetter, validerar systemet att uppgifterna som läggs till är formaterade på ett förväntat sätt.
- Om du väljer att lägga till en enskild elev eller biljett så valideras informationen under tiden du skriver i fälten. Eventuella fel måste åtgärdas innan du kan lägga till eleven eller biljetten till beställningen.
- Om du istället väljer att lägga till elever och biljetter genom att ladda upp en fil så visas eventuella felen direkt i tabellen.
- Du kan åtgärda felen genom att antingen klicka på de röda markeringarna eller på editera-knappen till höger för att redigera de specifika rader det är fel på.
- När alla eventuella fel är åtgärdade kan du gå vidare i beställningsflödet.
- I det andra steget i beställningsflödet sker en kontroll mot befintliga elevuppgifter i systemet.
- Systemet jämför de uppgifter som finns sedan tidigare med de som finns angivna i beställningen och flaggar eventuella skillnader. Detta kan exempelvis bero på att eleven har flyttat eller bytt efternamn sedan den lades in i Skolportalen.
- Du kan välja att uppdatera enskilda rader eller uppdatera alla på en och samma gång.
- När du har adresserat alla flaggade rader går du vidare i beställningsflödet precis som normalt och slutför beställningen genom att klicka på ”Skapa direktorder” i sista steget.
- Skola
- /
- Fel vid beställning
Om fel uppstår vid beställning
Här hittar du information om det skulle uppstå fel vid en beställning av skolbiljetter.