Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Vanliga frågor om Boka resa

Så gör du för att bli ombud

Du måste ha ett konto själv och aktivera dig som ombud i Boka resa. Den som vill lägga till dig som ombud kan göra det själv med hjälp av ditt personnummer. 

Så gör du för att lägga till ett ombud för dig

Den personen som du vill lägga till måste ha ett konto, samt måste ha aktiverat sig på sin profil. Därefter kan du lägga till personen med hjälp av personnumret. 

Detta kan du göra som ombud

Du kan göra samma saker som den personen du är ombud för. Alltså eventuellt boka en resa, se bokade resor samt avboka dessa.

Instruktion för hur du gör för att bli ombud

Har du funderingar kan du ringa supporten på telefonnummer 020-91 90 90 så hjälper vi dig.

Eftersom Västtrafik är ett offentligt bolag, och inte en myndighet eller en bank har vi inte tillgång till vårdnadshavar-kopplingen.

Du behöver skapa konton till dina barn. Kontouppgifterna skickas till barnens folkbokföringsadress. Sedan behöver du sätta upp dig som ombud till barnen. Efter du har gjort det kan du använda bank-id för att logga in, och du kan se dina barns resor.

Appen och webb-sidan är alltid öppna för bokning. Du kan boka dina resor 14 dagar fram i tiden och senast en timme innan du vill åka. Vissa dagar som till exempel julafton måste du ringa Kund- och Resetjänst på telefonnummer 020-91 90 90 för att boka.

Planeringssystemet planerar in den bästa resan ur ett samhällsperspektiv. Det vill säga att det använder den fordonsresursen som är bäst lämpad, samt ger dig en tid så att samordningsmöjligheter är så bra som möjligt. Därför får du inte välja mellan olika alternativ, men du får det bästa möjliga alternativet vid bokningen.

Ja, och du kan även ändra telefonnummer för en enskild resa.

Ring kundservice på telefonnummer 020-91 90 90 så får du hjälp. 

Du kan inte avboka en resa i appen för nära tiden för avresa.

Om resan är samplanerad, till exempel två syskon som reser tillsammans, kan resan inte heller avbokas via appen.

Ring Kund- och Resetjänst på telefonnummer 020-91 90 90 för att få hjälp med att avboka resan. 

Ja, du måste ha ett personnummer. Tjänsten är bara öppen för de som har tillstånd att åka särskild kollektivtrafik i Västra Götaland. Om du har skyddad identitet kan vi tyvärr inte erbjuda tjänsten.