Köp och betalning av kontoladdning
Du kan köpa och ladda ett kort med en kontoladdning i Västtrafiks butiker, på Västtrafiks försäljningsställen samt ombord på vissa fordon inom vissa områden. Du kan sedan använda kortet för att betala för resor ombord på Västtrafiks fordon.
Pant på kort med kontoladdning
Första gången du köper ett Västtrafikkort med kontoladdning betalar du en pant på 50 kronor. Den kan du använda som betalning för en resa om saldot på kortet skulle vara lägre än priset för resan. Om kortet avslutas för att kortets livslängd har gått ut betalas panten tillbaka.
Blankett för inlösen av kontoladdning (pdf, öppnas i nytt fönster)
Aktivering av kontoladdning
Kontoladdningen behöver inte aktiveras. När kortet är påfyllt med pengar är det klart att använda.
När du visar ditt Västtrafikkort för en kortläsare dras det pengar från kortets saldo. Du kan behöva använda knapparna på kortläsaren och visa kortet igen när du byter linje och tur när du reser inom mer än en zon. Mer information om hur du reser med kontoladdning finns på Västtrafiks webbplats.
Byte av kontoladdning
Du kan använda kontoladdning till att helt eller delvis betala en annan biljett.
Inlösen av kontoladdning
Vid inlösen av kontoladdningskort återbetalas saldo och pant i form av värdekod att använda i appen Västtrafik To Go eller värdecheck för betalning vid inköp av biljett i Västtrafikbutik eller hos ombud. Vid kontant utbetalning återbetalas endast pant. Det kan finnas särskilda omständigheter då både saldo och pant kan återbetalas kontant, exempelvis vid dödsfall. Om saldot på kortet är negativt reduceras beloppet. Se särskild blankett för inlösen på Västtrafiks webbplats.
Giltighet för kontoladdning
Du kan resa med kontoladdning i en eller flera zoner. Om du reser inom en zon får du byta linje inom 90 minuter från första check in. Reser du mellan flera zoner gäller bytestiden 90 minuter från att du har checkat ut i den nya zonen. Skulle du resa till ytterligare en zon gäller 90 minuters bytestid på samma sätt även där, men bara så länge det har gått mindre än 180 minuter från första check in.
Om kontoladdning utgår ur biljettsortimentet, till exempel på grund av byte av biljettsystem eller teknikskifte, kommer du behöva byta ut din kontoladdning mot en valfri ersättningsbiljett. Sådant byte kan ske under en övergångsperiod om 12 månader från det att Västtrafik informerat på sin webbplats om att kontoladdning kommer att utgå ur biljettsortimentet. Du kan inte välja att få saldot eller panten i kontanter.
Missbruk och spärr av kontoladdning
Västtrafik har rätt att spärra din kontoladdning, med innestående belopp, vid misstanke om missbruk av Ångra-funktionen. Efter att Västtrafik har spärrat din kontoladdning har du inte rätt att få din kontoladdning eller pant återbetald.