Kontoladdning

Kontoladdning är pengar du laddar på ett Västtrafikkort. Du fyller på kortet i en butik. Resans pris dras från kortet när du reser. När pengarna är slut fyller du på samma kort igen.

Pant första gången du köper kontoladdning

Första gången du köper ett kort med kontoladdning betalar du en pant på 50 kronor. Panten fungerar som en säkerhet för dig. Om du skulle ha för lite pengar dras det pengar från panten istället. Du kan få tillbaka panten om du slutar att resa med kontoladdning.

Pris på resan

Priset beror på vilken sträcka du ska resa.

Sök pris i Reseplaneraren

Fyll på kontoladdningskort

Du kan fylla på ditt kontoladdningskort med pengar i en btuik, hos ett ombud eller på ett fordon. 

Betala med kontoladdning ombord

Resa i en zon: Check in genom att visa kortet mot kortläsaren när du går ombord.

Resa i flera zoner: Checka in när du går ombord och checka ut genom att visa kortet mot kortläsaren igen när du stiger av.

Så här fungerar kortläsaren ombord

Vanliga frågor om kontoladdning

Kontakta vår kundservice om du tror att det dragits för mycket pengar från ditt Västtrafikkort. 

Västtrafiks kundservice.

Pengarna kan inte frysa inne. 

Du kan bara betala med kontoladdning på Västtrafiks tåg, bussar, spårvagnar och båtar. SJ och Öresundståg har inte våra kortläsare ombord. 

Tryck på frågetecknet på kortläsaren och visa kortet. Skärmen visar hur mycket pengar som finns på kortet.

Om du registrerat ditt kort på Mina sidor kan du logga in för att se saldo.

Biljettinfo

Köp och betalning av kontoladdning

Du kan köpa en kontoladdning i Västtrafiks butiker, på Västtrafiks försäljningsställen samt ombord på fordon inom vissa områden. 

På kortet kan du skapa ett konto genom att ladda det med pengar. En sådan laddning kan du göra i Västtrafiks butiker, på Västtrafiks försäljningsställen och på vissa fordon. Du kan sedan använda kortet för att betala för resor ombord på Västtrafiks fordon. 

Pant på kort med kontoladdning

Första gången du köper ett Västtrafikkort med kontoladdning betalar du en pant på 50 kronor. Den kan du använda som betalning för en resa om saldot på kortet skulle vara lägre än priset för resan. För att lösa in eller avsluta ditt Västtrafikkort, använder du blanketten nedan.

Blankett för återbetalning av pant (pdf, öppnas i nytt fönster)

Aktivering av kontoladdning

Kontoladdningen behöver inte aktiveras. När kortet är påfyllt med pengar är det klart att använda.

När du visar ditt Västtrafikkort för en kortläsare dras det pengar från kortets saldo. Du kan behöva använda knapparna på kortläsaren och visa kortet igen när du byter linje och tur när du reser inom mer än en zon.

Byte av kontoladdning

Du kan använda kontoladdning till att helt eller delvis betala en annan biljett.

Giltighet för kontoladdning

Du kan resa med kontoladdning i en eller flera zoner. Om du reser inom en zon får du byta linje inom 90 minuter från första check in. Reser du mellan flera zoner gäller bytestiden 90 minuter från att du har checkat ut i den nya zonen. Skulle du resa till ytterligare en zon gäller 90 minuters bytestid på samma sätt även där, men bara så länge det har gått mindre än 180 minuter från första check in.

Om kontoladdning utgår ur biljettsortimentet, t ex på grund av byte av biljettsystem eller teknikskifte, kommer du behöva byta ut din kontoladdning mot en valfri ersättningsbiljett. Sådant byte kan ske under en övergångsperiod om 12 månader från det att Västtrafik informerat på sin webbplats om att kontoladdning kommer att utgå ur biljettsortimentet. Du kan inte välja att få saldot eller panten i kontanter.

Fullständiga köp- och resevillkor

Med kontoladdning kan du resa på våra tåg, bussar, spårvagnar och båtar. Under biljettens giltighetstid kan du resa hur mycket du vill. Biljetten gäller inte för en specifik avgång.

Aktivera biljetten

Kontoladdning aktiveras när du visar kortet mot kortläsaren. 

Så länge gäller en kontoladdning

En zon: 90 minuter från att du checkat in.

Flera zoner: 90 minuter i första zonen, därefter 90 minuter från att du checkar ut i varje ny zon. Så länge du gör det inom 180 minuter från resans start.

Du kan få tillbaka värdet som är kvar på din biljett om du skulle tappa den. Allt du behöver göra är att registrera biljetten hos oss först.

 

Gör så här med biljett på Västtrafikkort

  1. Bli medlem på Mina sidor.
  2. Registrera ditt kort.
  3. Logga in på Mina sidor och spärra ditt kort om du förlorat det. Du får ett nytt kort hemskickat.

 

Gör så här med biljett i appen Västtrafik To Go

  1. Bli medlem på Mina sidor. eller skapa ett konto i appen Västtrafik To Go.
  2. När du loggar in i appen registreras periodbiljetten du köpt i appen.
  3. Logga in i appen i din nya telefon om du förlorat din gamla. Biljetten följer med till din nya telefon och försvinner från din gamla.