Just nu frågar många om:

Vi gör flera olika saker för att minska trängsel ombord. Här är några exempel på vad vi gör just nu:

Vi kör all trafik vi kan och sätter in extra bussar på linjer där många reser. 

Vi gör utrop på hållplatser och ombord på fordonen där vi ger råd för hur man undviker trängsel samt att vi testar markeringar på fordonen.

Vissa biljettkontrollanter arbetar istället som informatörer för att minska trängseln vid större knutpunkter.

Vi har inte alla lösningar än, men vi tror att vi tillsammans med er kan skapa en trygg kollektivtrafik.

Här kan du läsa mer om vår information om coronaviruset. 

För att kunna förenkla biljettsortiment och prissystem behöver vi utgå från en enklare zonstruktur än den vi har idag. Vi ser många positiva aspekter med det nya zonsystemet, det blir bland annat ett mer lättöverskådligt system när drygt 70 zoner slås ihop till 3, vilket gör de enklare att resa i hela Västra Götalandsregionen. Zonsystemet innebär även enhetliga priser, det ska kosta lika mycket oavsett vilken zon du reser i. Vår ambition är att göra det så bra som möjligt för så många som möjligt.

Här kan du läsa mer om de nya zonsystemet.

Det finns olika hittegodsavdelningar för olika linjer och områden i regionen. För att veta vilken du ska kontakta skriver du in vilken linje du reste med här. Tänk på att det oftast tar minst en vardag innan förlorade saker når hittegodsavdelningen. Vi hoppas att du får tillbaka det du tappat!

Just nu pågår ett projekt där du som resenär ska kunna visa dina digitala biljetter för en läsare vid påstigning. Detta införs successivt på bussar i hela Västtrafiks område, förutom Göteborg.

Det gör att flödet av resenärer vid ombordstigning kommer att bli snabbare när kunden själv viserar sin To Go-biljett.


Tänk på:
För att kunna skanna din digitala biljett behöver du trycka på biljetten i din app.
Den kommer då att visa en QR-kod som är den som du ska visa för läsaren.

Vi använder cookies för att förbättra din kundupplevelse. Om Cookies