Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Just nu frågar många om:

Biljettpriserna i kollektivtrafiken är en het fråga. Läs mer om vad som ligger till grund för strukturen och prismodellen vi har här i Västra Götaland, vad som är viktigast när vi utformar våra biljetter och vilken roll politikerna har.

Så sätts våra biljetter och priser

Om du reser inom zon A (Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö) kan du enkelt blippa ditt betalkort i kortläsaren ombord på spårvagnar, bussar och båtar. Det innebär att du betalar för din resa genom att visa upp ditt betalkort för kortläsaren utan att slå in din kod. Har du blivit debiterad av misstag när du redan har en giltig biljett, kontakta kundservice.

Behöver du ett kvitto för din resa kan enkelt ladda ner det på hemsidan.

Hämta kvitto för blippbetalningar

Om du själv inte har möjlighet att sköta ett ärende hos oss kan du utse någon att göra det för din räkning. I dessa fall krävs en fullmakt.

Ladda ner blankett för fullmakt

Den 18 oktober 2023 tog infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden (IKN) beslut om ny utformning av Västtrafiks seniorerbjudande.

Ny utformning av seniorerbjudande

Du kan överklaga om du fått en tilläggsavgift som du tycker är fel. Skicka din överklagan till biljettkontrollen inom tio dagar från kontrolltillfället.

Överklaga tilläggsavgift