
I december händer en Central sak i Göteborg
Göteborgs Centralstation växer och i december öppnar centralens nya underjordiska del för trafik. Öppnandet markerar att den första delen av Västlänken står klar. Då kommer tågtrafiken att kunna trafikera läge 1–16 ovan mark samt läge 21–24 under mark.
Att den första delen av Västlänken står klar innebär att vi kan köra fler tåg till och från Göteborg. Det leder successivt till tätare och fler avgångar som förväntas förbättra pendlingen i hela regionen.
Öppnandet innebär också starten på ett modernare, mer effektivt och tillförlitligt tågsystem. Det är en Central sak för hela regionen.
Så utvecklas Göteborgs Centralstation
Här ser du hur Göteborgs Centralstation kommer att se ut från december 2026. Illustrationen visar stationens nya delar, hållplatser och hur spåren hänger ihop med omgivande byggnader. Animationen ger en bild av hur det går att röra sig mellan stationens olika delar, både ovan och under mark. Klicka på bilden för att förstora.

Linjer som trafikerar de underjordiska spåren (läge 21-24)
Tåg på nedan linjer är först ut att använda de nya spåren. Trafiken fasas in stegvis från december 2026.
December 2026:
Göteborg - Alingsås och Göteborg - Älvängen
Våren 2027:
Göteborg - Uddevalla
Slutet av 2027:
Göteborg - Töreboda
Klicka för att förstora bilden.
Linjer som kör genom staden 2030
Linjer som kör genom staden
När hela Västlänken står klar omkring 2030 kan tågen köra genom Göteborg, via Göteborg Central, Haga och Korsvägen. Det innebär att fler linjer kan fortsätta genom staden i stället för att vända vid Centralstationen.
Då knyts resandet ihop på ett nytt sätt med fler och smidigare möjligheter att resa i hela regionen. Du får fler alternativ att gå på och av, byta och resa vidare samtidigt som trycket minskar på dagens mest belastade knutpunkter.
Trafikeringen av de nya spåren är under arbete. Förändringar kan ske inför trafikstart 2030.
Klicka för att förstora bilden.
Om Västlänken
Västlänken är en järnvägstunnel som byggs av Trafikverket under centrala Göteborg. I december 2026 är den första delen av Västlänken klar. Då får Göteborgs Centralstation fyra nya underjordiska spår.
När hela Västlänken står klar omkring år 2030 kan pendel- och regiontågtrafiken köra genom staden, vilket knyter ihop Västsverige på ett helt nytt sätt. Göteborg får då tre nya underjordiska stationer vid Göteborgs Centralstation, Haga och Korsvägen.
Vanliga frågor
- Fyra nya spår öppnar (läge 21-24) i en ny underjordisk del av Göteborgs Centralstation.
- Tåg på linjerna Göteborg - Alingsås och Göteborg - Älvängen börjar trafikera de nya spåren.
- Det blir möjligt att köra fler tåg till och från Göteborg.
- Fler linjer börjar trafikera de nya underjordiska spåren. Utöver Göteborg – Alingsås och Göteborg – Älvängen kommer även linjerna Göteborg – Uddevalla och Göteborg – Töreboda trafikera de underjordiska spåren.
- Tågtrafiken till och från Göteborg utökas successivt med fler och tätare avgångar.
- Två nya stationer vid Haga och Korsvägen byggs klart tillsammans med nya resecentrum.
- Nya resmöjligheter uppstår när tåg kan köra genom staden och slipper vända vid Göteborgs Centralstation.
- De nya stationerna Haga och Korsvägen blir nya bytespunkter och kan avlasta belastade knutpunkter i centrala Göteborg.
- Fler och snabbare resmöjligheter uppstår.













