Annlis spårvagnsförare framför en suddig spårvagn en grå dag

Varför går spårvagnsförare ibland ut ur vagnen med ett spett?

– Om växeln ligger fel av någon anledning måste vi ändra den manuellt. Det kan vara att den har fastnat efter en annan vagn, att föraren har lagt den fel inifrån hytten eller att det ligger smuts i rälsen. Vi kan se med blotta ögat att den ligger fel och på signalstolparna finns en växelkontrollsignal som vi tittar på och som visar åt vilket håll växeln ligger.

Finns det fler saker som ni måste sköta manuellt?

– Det mesta egentligen. Det är föraren som talar om för växeln hur den ska ligga och vi gasar, bromsar och styr. Det finns plattor i marken som talar om för olika signaler att jag kommer och de ger mig då signal att köra eller stanna. Det är också de som mäter om jag är i tid och som ger information till Reseplaneraren.

Finns det något med spårvagnstrafiken som du tror att resenärerna inte känner till?

– De flesta vet nog inte att det finns tillfällen när rälsen blir hal och vagnen glider på spåret utan att få något fast grepp. Det händer inte bara på vintern, utan även de första regnstänken på rälsen under sommaren kan göra att vi åker kana.

Vad gör ni då?

– Det känns när man kör om det är halt och då trycker vi på en knapp som gör att det kommer sand i spåren. Oftast sandar vi när vi åker in mot en hållplats och då går det lättare att få stopp på vagnen. På de äldsta spårvagnarna kan man se sandbehållarna i framdelen av spårvagnen. Där fyller vi själva på sand. I de nya spårvagnarna ser man dem inte och de fylls på utifrån av vår servicepersonal. Det ska alltid finnas sand i boxarna av säkerhetsskäl.

Finns det något du vill säga till resenärerna?

– Spring inte framför spårvagnen! Just eftersom det kan vara halt är det inte säkert att jag kan stanna även om jag rullar in långsamt på en hållplats. En spårvagn väger upp emot cirka 40 ton så det krävs inte mycket för att den ska göra skada även i låga hastigheter. Nu kliver folk ut med barnvagnar eller håller fram käppen och tror att jag ska kunna stanna för det, men det går inte alltid. Så snälla, spring inte framför. Det sista jag vill är att köra på någon.

  • Publicerad 2021-04-12
Vi använder cookies för att förbättra din kundupplevelse. Om Cookies