Så tillgänglig är appen
Vi är medvetna om att det finns brister i tillgänglighet i appen. Vi beskriver identifierade brister på den här sidan.
Kontakta oss om du inte kan använda delar av appen
Om du behöver material från appen som inte är tillgängligt för dig kan du kontakta oss, så gör vi vårt bästa för att möta ditt behov.
Rapportera brister i appens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet och vill gärna få information om du upptäcker brister så att vi kan åtgärda dem. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Kontakta DIGG - myndigheten för digital förvaltning om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter. De ansvarar för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Appens brister utifrån situation
Det förekommer exempel på oväntat beteende vid textinmatning vilket gör att användare kan ha svårigheter att navigera. Lagkravet uppfylls delvis. Detta förekommer när man väljer eller söker zon i köp enkelbiljett.
Åtgärd: rättas under 2025
Saknade alttexter
Det finns innehållsbärande bilder som saknar alternativtext på de sidor som handlar om återbäring, detta gör att användare med utan synförmåga kan ha problem att förstå hur många köp de gjort. Lagkravet uppfylls delvis.
Åtgärd: rättas under 2025.
Felaktig fokusordning
Det saknas korrekt fokusordning på flera ställen i appen. Lagkravet uppfylls delvis.
Åtgärd: rättas under 2025.
Rubriker och ledtexter
Det förekommer att (information, struktur och relationer så som) rubriker, kopplade fält och kopplade ledtexter inte förmedlas med korrekt roll/semantiskt korrekt till skärmläsare vilket gör att att användare utan synförmåga kan ha svårigheter att navigera i appen. Lagkravet uppfylls delvis.
Åtgärd: rättas under 2025.
Knappar
Det förekommer interaktiva element så som knappar och reglage som saknar roll som kan förmedlas till skärmläsare vilket gör att att användare utan synförmåga kan ha svårigheter att navigera i appen. Lagkravet uppfylls delvis.
Åtgärd: rättas under 2025.
Uppdaterad information som inte förmedlas
Det förekommer statusmeddelanden och ändring i sidinnehåll som inte förmedlas till skärmläsare utan att de får fokus vilket gör att användare utan synförmåga kan missa information vid sökning av resa eller köp av biljett.
- Felmeddelanden vid felaktiga resesökningar
- Att resesökningen är klar och resultaten visas
- Informationsrutor vid biljettköp gällande studentrabatt.
- När man ändrar betalsätt till Företagsfaktura ändras att betala till 0 kr, denna ändring annonseras inte automatiskt.
Åtgärd: rättas under 2025.
Språkändring
För användare som använder appen på engelska förekommer texter som inte översätts (störningsmeddelanden/linjebegränsningar). Språkändringarna är inte maskinläsbara för användare med skärmläsare.
Åtgärd: rättas under 2025.
Utökat textavstånd
Appen ger inte möjlighet till att utöka textavstånd.
Detta stöds inte av operativsystemet. Ingen åtgärd.
Saknade alttexter
Det finns innehållsbärande bilder som saknar alternativtext på de sidor som handlar om återbäring, detta gör att användare med utan synförmåga kan ha problem att förstå hur många köp de gjort. Lagkravet uppfylls delvis.
Åtgärd: rättas under 2025.
Kontraster
Det finns text, länkar, fokusmarkeringar och grafik i appen som inte uppfyller färgkrav och krav på kontraster. Lagkravet uppfylls delvis.
Appen följer plattformens standard. Ingen planerad åtgärd.
Felaktig fokusordning
Det förekommer felaktig fokusordning i appen. Lagkravet uppfylls delvis.
Åtgärd: rättas under 2025.
Textförstoring
Vid 200% textförstoring förekommer det att vissa texter inte förstoras. Vissa texter överlappar eller beskärs.
Åtgärd: rättas under 2025.
Kontraster
Det finns fokusmarkeringar i appen som inte uppfyller färgkrav och krav på kontraster. Lagkravet uppfylls delvis.
Appen följer plattformens standard. Ingen planerad åtgärd.
Horisontellt läge
När din enhet vrids 90 grader anpassas innehållet i appen inte efter horisontellt läge. Lagkravet uppfylls inte. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning.
Felaktig fokusordning
Det förekommer felaktig fokusordning i appen. Detta försvårar navigation, sökning av resa, hållplats och biljett vid användning av tangentbord. Lagkravet uppfylls delvis.
Åtgärd: rättas under 2025.
Horisontellt läge
När din enhet vrids 90 grader anpassas innehållet i appen inte efter horisontellt läge. Lagkravet uppfylls inte. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning.
Inzooming kartor
Man kan inte hantera zoom i kartor utan komplexa gester.
Åtgärd: rättas under 2025.
Utökat textavstånd
Appen ger inte möjlighet till att utöka textavstånd.
Detta stöds inte av operativsystemet. Ingen åtgärd.
Animerat innehåll
Det finns rörligt innehåll i appen som uppdateras och rör sig utan att det går att stoppa eller pausa. Lagkravet uppfylls inte.
Biljetters viseringsyta animeras.
Åtgärd: ingen. Vi åberopar särskilt betungande anpassning.
Felaktig fokusordning
Det saknas korrekt fokusordning på flera ställen i appen. Lagkravet uppfylls delvis.
Åtgärd: rättas under 2025
Kontraster
Det finns fokusmarkeringar i appen som inte uppfyller färgkrav och krav på kontraster. Lagkravet uppfylls delvis.
Appen följer plattformens standard. Ingen planerad åtgärd.
Hur vi testat mobilapplikationen
- ETU AB har gjort en oberoende granskning av appen Västtrafik To Go. Granskningen gjordes den 6 april 2021 av version 4.16.1.
- Intern granskning av hela appen genomförd mars 2025, avseende version 4.47.
- Västtrafik AB granskar appen löpande och korrigerar brister i tillgänglighet.
Oskäligt betungande anpassning
- Vi åberopar oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för användning av appen i horisontellt läge. När din enhet vrids 90 grader anpassas innehållet i appen inte efter horisontellt läge. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning då anpassning skulle vara en mycket kostsam investering och innebära underhåll och arbete som vi inte har kapacitet för i dagsläget.
- Vi åberopar oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för rörligt innehåll i appen som en användare inte kan stoppa eller pausa. Vi åberopar särskilt betungande anpassning då anpassning innebär för låg säkerhetsnivå gällande biljettköp, omorganisering av vårt viserings- och biljettkontrollarbete samt avsteg från biljettstandard som vi tillämpar gemensamt med andra trafikhuvudmän i Sverige.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 28 maj 2025.