Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Köp och betalning av periodbiljett

Du kan köpa periodbiljetter i Västtrafiks kundcenter, på Västtrafiks försäljningsställen och som mobilbiljett i appen Västtrafik To Go. Periodbiljett som inte köps i appen Västtrafik To Go laddar du på ett Västtrafikkort.

Aktivera periodbiljett

Flexibelt startdatum

Flexibel start innebär att biljetten aktiveras första gången den visas mot en kortläsare. Flexibla periodbiljetter ska aktiveras inom 30 dagar från inköpsdatum, och gäller från det klockslag de aktiveras till klockan 23:59 sista giltighetsdagen. Periodbiljett som inte aktiverats inom 30 dagar från köptillfället är förbrukad.

Fast startdatum

Med fast startdatum bestämmer du vid köptillfället vilket datum perioden ska börja gälla, dock inom 30 dagar från köptillfället. Detta gäller både för periodbiljetter på Västtrafikkort och i appen Västtrafik To Go. Fasta perioder gäller från kl. 00:00 första giltighetsdagen till klockan 23:59 sista giltighetsdagen. Periodbiljetter på Västtrafikkort som gäller 90 och 365 dagar finns endast tillgängligt med fast startdatum.
Det är viktigt att veta att det är villkoren vid aktiveringstillfället för varje periodbiljett som gäller. Om du till exempel köper ungdomsbiljetter strax före du fyllt 20 år och väntar med att aktivera dem tills efter du har fyllt 20, är den ej giltig för dig. Du måste då byta biljetten i Västtrafiks kundcenter.

Byten och återköp av periodbiljetter

Du får byta en periodbiljett till en annan valfri biljettprodukt inom 30 dagar från köpet om den inte har aktiverats. Om du däremot har aktiverat periodbiljetten så får du byta den mot en annan biljettprodukt inom 24 timmar från att den aktiverats.
Om Västtrafik förändrar trafikutbudet kan en periodbiljett återköpas. Då ska utbudet ha förändrats mer än du med fog kunde förutsätta vid köpet. Förändringen ska också vara av väsentlig betydelse för dig. I sådana fall betalas den del av värdet tillbaka som återstår vid återköpstillfället. 

Återköp av periodbiljett 90- och 365 dagar, som inte är kopplat till förändrat trafikutbud ovan, kan göras utifrån en särskild avräkning. Påbörjad 30-dagarsperiod anses förbrukad och du får, utifrån avräkningen, ersatt resterande värde av periodbiljetten i värdekod eller värdecheck. Vid hantering av återköp krävs att du skriftligen godkänner att Västtrafik genomför återköpet och tillhörande belopp. 

Giltighet för periodbiljett

Giltighetstiden för din periodbiljett samt i vilken eller vilka zoner den gäller inom kan du se på kvittot, i en kortläsare eller på ett giltighetsbevis.

Medföljandeerbjudande i Västtrafik To Go

Du som är 20 år eller äldre och har periodbiljett för vuxen i appen Västtrafik To Go erbjuds att ta med upp till tre ungdomar utan extra avgift på sin periodbiljett. För att ta del av erbjudandet behöver man inför resan med medföljare aktivera funktionen på biljetten i appen Västtrafik To Go. Erbjudandet gäller 1 dygn, 3 dygn, 30 dagar, 90 dagar eller 365 dagar för vuxen. Erbjudandet gäller inte på periodbiljetter utställda på Västtrafikkort eller pappersbiljetter. Erbjudandet gäller endast på Västtrafiks fordon, Vy Göteborg - Ed och Öresundståg inom Västtrafiks område.

Med periodbiljett för vuxen samt 1- och 3 dygnsbiljett för vuxen i appen Västtrafik To Go får du över 20 år ta med dig tre personer under 20 år gratis. Smart för dig som vill resa tillsammans! För att ta del av erbjudandet behöver du lägga till medföljande på biljetten i appen. Om resan pågår längre än 90 minuter behöver du aktivera erbjudandet igen. 

Giltighet Res 4 betala för 1

  • Västtrafik
    Bussar, båtar, spårvagnar och tåg inom Västtrafiks område (Västra Götalandsregionen och Kungsbacka kommun)
  • Öresundståg
    På sträckan Göteborg–Åsa
  • SJ Regional
    På sträckan Göteborg–Åmål
  • Vy Tåg
    På sträckan Göteborg–Ed

Res 4 betala för 1 gäller inte vid resa med

  • SJ Regional
    Göteborg–Töreboda–(Örebro)
    SJ Regional Göteborg-Limmared-(Värnamo)
  • Marstrandsfärjan
  • Västtrafikkort
  • Seniorbiljett

Du kan få tillbaka värdet som är kvar på din biljett om du skulle tappa den. Allt du behöver göra är att registrera biljetten hos oss först.

Gör så här med biljett på Västtrafikkort

  1. Skapa ett konto
  2. Registrera ditt kort.
  3. Logga in och spärra ditt kort om du förlorat det. Du får ett nytt kort hemskickat.

Gör så här med biljett i appen Västtrafik To Go

  1. Skapa ett konto i appen Västtrafik To Go.
  2. När du loggar in i appen registreras periodbiljetten du köpt i appen.
  3. Logga in i appen i din nya telefon om du förlorat din gamla. Biljetten följer med till din nya telefon och försvinner från din gamla.

Det är inte tillåtet att låna ut periodbiljetter mot ekonomisk ersättning.

Västtrafikkort: Du lånar ut en biljett genom att låna ut Västtrafikkortet. Personliga biljetter som seniorbiljett och skolkort är inte giltiga för annan än dig själv att resa med, och kan inte lånas ut. Om du har kontoladdning på ett seniorkort kan du låna ut kortet och låta personen som lånar det resa med kontoladdningen.

Västtrafik To Go: För att låna ut din periodbiljett i appen Västtrafik To Go måste biljetten vara registrerad. Du kan låna ut 30-, 90- eller 365-dagars periodbiljetter. Mottagaren av en utlånad biljett behöver ha appen Västtrafik To Go installerad i sin telefon. Utlåningen är giltig först när biljetten är synlig i mottagarens enhet. När biljetten är mottagen är den utlånad till klockan 04:00 efterföljande dag och biljetten kommer automatiskt tillbaka till dig klockan 04:00.

Du kan låna ut biljetten obegränsat antal gånger, men till max fem olika mottagare per biljett. Om mottagaren är inloggad i appen vid utlåningstillfället räknas den som samma mottagare, även om personen byter telefon eller ominstallerar appen Västtrafik To Go. En person som inte är inloggad i appen räknas som en ny mottagare om den ominstallerat appen. Om du har flera periodbiljetter kan du enbart låna ut den biljett som går ut först.