Kommunal subvention
Under våren 2026 inför Göteborgs Stad en kommunal subvention på periodbiljetter för zon A. Det innebär att personer är folkbokförda i Göteborg kan köpa biljetterna till ett lägre pris:
- 30-dagarsbiljett: 720 kr (ordinarie pris 860 kr)
- 90-dagarsbiljett: 1 942 kr (ordinarie pris 2 320 kr)
- 365-dagarsbiljett: 7 200 kr (ordinarie pris 8 600 kr)
Vi siktar på att subventionen ska träda i kraft i slutet av april 2026. Vi återkommer med ett tydligare lanseringsdatum när det närmar sig.
Ja, den gäller för era medarbetare som är folkbokförda i Göteborg och köper en periodbiljett vuxen Zon A i To Go som personalförmån.
Ni tilldelar biljetterbjudanden som vanligt i Västtrafiks företagstjänst. Subventionen tilldelas automatiskt i appen To Go för de medarbetare som uppfyller villkoren.
Det innebär att ni kommer betala ett reducerat pris för periodbiljetter som tilldelas de medarbetare som omfattas av subventionen. På fakturan och tillhörande underlag framgår vilket pris som resenären ska betala. Genom SPAR (Statens personadressregister) kontrollerar Västtrafik vilka medarbetare som är folkbokförda i Göteborg.
För att ta del av subventionen behöver medarbetaren ha ett konto hos Västtrafik. Detta för att vi ska kunna koppla arbetsgivarens erbjudande till medarbetare som har rätt till subventionen. Ett konto kan enkelt skapas på Västtrafiks hemsida eller i appen Västtrafik To Go.
Om medarbetaren är folkbokförd i Göteborg och beställer en periodbiljett Zon A i appen Västtrafik To Go, dras subventionen automatiskt vid betalning med företagsfaktura. Ni som arbetsgivare betalar den subventionerade biljettpriset, och medarbetarens nettolöneavdrag eller förmånsbeskattningen baseras på det reducerade priset.
Observera att subventionen på grund av tekniska skäl inte gäller biljetter beställda på Västtrafikkort.
Anledningen är att Västtrafikkortet och det tekniska systemet som underhåller det kommer avvecklas för att inom några år ersättas av en modernare lösning. Att bygga in subventionen i ett system som är på väg att avvecklas skulle innebär stora investeringar, som vi inte anser är ekonomiskt försvarbara.
Med anledning av detta erbjuds subventionen enbart i appen Västtrafik To Go, där de flesta köper sina biljetter idag.
Västtrafiks köpvillkor för företagskunder gäller. Det betyder att vi inte kommer godkänna återköp för aktiva företagsbiljetter. Vi har informerat om beslutet så snabbt det har varit möjligt, för att resenärerna ska kunna planera sina köp om de vill få tillgång till subventionen så snart det lanseras.
Det finns precis som vanligt möjlighet för medarbetaren att återköpa sin periodbiljett. För att göra detta behöver medarbetaren först "köpa ut" biljetten från er, det vill säga betala för kvarvarande period. När detta är gjort kan medarbetaren kontakta Västtrafiks kundservice för privatkunder och ansöka om återköp enligt vår återköpstrappa.
Beloppet ges som värdekod som kan användas för köp av ny biljett. Observera att det är upp till varje arbetsgivare att besluta om de erbjuder denna möjlighet eller inte.
Allmänt om biljetterbjudande
Ett biljetterbjudande i företagstjänsten gör det möjligt för resenärer att köpa biljetter med företagsfaktura i appen To Go, utifrån de begränsningar du som administratör har satt.
Det kan bero på att resenären:
- Inte är inloggad på sitt konto i Västtrafik To Go
- Har valt fel biljett
- Inte är tillagd i ett aktivt erbjudande
Betalalternativet blir valbart först från erbjudandets startdatum. Begränsningar som max antal köp kan också påverka. Vid kontoproblem hänvisas resenären till Västtrafiks kundservice.
Resenären får en notis när hen läggs till som företagsresenär, men måste själv välja rätt biljett för att se företagsfaktura som betalalternativ.
Ja, du kan ha flera olika biljetter i ett och samma erbjudande. Klicka på knappen Lägg till ytterligare biljett och välj biljettyp- och zon.
Priset beräknas utifrån den specifika resan. Resenären söker upp sin resa i appen och kan köpa biljett med företagsfaktura om erbjudandet tillåter det.
Nej, men appen måste vara nedladdad och resenären inloggad för att kunna köpa biljett.
Ja, men vi rekommenderar att resenären använder sin privata mobil om Västtrafik To Go används i övrigt. Anledningen är att man endast kan ha ett konto i appen, det är kopplat till resenärens personnummer, och du kan bara vara inloggad på en enhet åt gången. Periodbiljetter kan dessutom flyttas till en ny telefon max två gånger inom 30 dagar, vilket gör det viktigt att välja en enhet som används kontinuerligt.
Biljetterbjudande - personalförmån
Välj biljettyp, zon, erbjudandets begränsningar (t.ex. max 1 köp/år), giltighetstid (start- och slutdatum) och kryssa i Personalförmån som typ av erbjudande. Det ni namnger erbjudandet visas för resenären i appen vid biljettköp.
Ja, du kan begränsa biljetterbjudandet genom att exempelvis sätta 1 köp/månad, 3 köp/år etc.
Biljetterbjudande - tjänsteresor
Välj biljettyp, zon, erbjudandets begränsningar (t.ex. max 4 köp/vecka), giltighetstid (start- och slutdatum) och kryssa i Tjänsteresa som typ av erbjudande. Du kan kryssa i att resenären ska ange syfte med resan – det visas i fakturaunderlaget. Det ni namnger erbjudandet visas för resenären i appen vid biljettköp.
Ja, om ni reser tillsammans kan en resenär köpa biljetter åt hela sällskapet i Västtrafik To Go, förutsatt att biljetterbjudandet tillåter det antal köp som krävs. För enkelbiljetter kan flera biljetter köpas i ett och samma köp. För dygnsbiljetter krävs ett köp i taget.
Instruktionsvideo: skapa biljetterbjudande för tjänsteresor

Vill du veta mer om hur du skapar biljetterbjudande för tjänsteresor? I filmen kan du steg för steg se hur det går till.
Resenärer
Ja, resenären kopplas via personnummer eller samordningsnummer till sitt personliga konto i appen Västtrafik To Go.
Det går inte att registrera en resenär med skyddad identitet i företagstjänsten, vilket innebär att digitala biljetter inte kan beställas. För att köpa biljetter till resenärer med skyddad identitet kan ni beställa fysiska periodkort via företagstjänsten och namnge kortet till resenärens namn. För enkelresor kan kontoladdningskort beställas via en blankett på Västtrafiks hemsida. Kortet registreras efter leverans.
Ja, men kort kopplade till dem kommer fortfarande vara registrerade till den resenären som tagits bort. Korten går att avregistrera och/eller spärra vid behov.
Om ni vill förbereda för att en medarbetare ska sluta kan ni sätta ett arkiveringsdatum på resenärens profil. Erbjudanden som är tilldelade resenären går inte att nyttja efter arkiveringsdatum. Du kan se arkiverade resenärer under fliken Resenärer – Arkiv och raderas efter 90 dagar från arkiveringsdatum.
Fakturering och köp
Västtrafik fakturerar per vecka och fakturamärkning. På fakturan framgår:
- Fakturaunderlagsnummer
- Enhetsnamn
- Fakturamärkning
- Biljettyp, antal och pris
Resenärens namn visas inte på fakturan, men du kan se vem som köpt biljetten i företagstjänsten under fliken Fakturaunderlag. Där kan du se och ladda ner historik för köp som gjorts via appen kopplat till era erbjudanden. På fakturan finns ett fakturaunderlagsnummer som går att matcha mot fakturaunderlaget.
Om du har valt att inkludera en fakturaspecifikation som bilaga till fakturan visas viss informationen även där.
Fakturaspecifikationen är en PDF som skickas automatiskt som bilaga till fakturan. Den innehåller kompletterande information som till exempel:
- Vem som köpt vilken biljett
- När köpet gjordes
- Eventuellt syfte vid tjänsteresa
Bra att veta om fakturaspecifikationen
- Inställningen gäller för alla enheter inom organisationen.
- Fakturaspecifikationen kan innehålla personuppgifter och behöver hanteras med särskild försiktighet.
Fakturaspecfikationen är en inställning som organisationsadministratören behöver aktivera på följande sätt:
- Klicka på enhetsnamnet till höger och välj Organisation.
- Bocka i alternativet för att inkludera fakturaspecifikationen.
Bra att veta om fakturaspecifikationen
Inställningen gäller hela organisationen och inte bara en enskild enhet.
Om du är enhetsadministratör och vill inkludera fakturaspecifikationen, kontakta en organisationsadministratör som kan aktivera inställningen.
Du kan se historik över tidigare beställningar under fliken Fakturaunderlag. Där visas alla köp som gjorts via appen Västtrafik To Go och beställningar av Västtrafikkort. Historiken kan även laddas ner för uppföljning och rapportering.
Fakturaunderlaget uppdateras i realtid vid biljettköp. Viss fördröjning kan förekomma vid hög belastning. Underlaget sammanställs veckovis per fakturamärkning och ligger till grund för faktureringen.
Varje enhet har en standardmärkning som är förifylld när du skapar ett biljetterbjudande. Märkningen går att ändra vid behov och visas som Er referens på fakturan.
Västtrafikkort
Du som administratören kan spärra och ersätta kortet i företagstjänsten under fliken Biljetter – Västtrafikkort. Sök upp medarbetaren, klicka på kortraden och välj Spärra och ersätt. Fyll i önskad leveransadress och slutför med Spärra och ersätt. Vill du bara spärra kortet, avmarkera rutan för ersättningskort. Medarbetaren kan även göra detta via Mitt konto, hos Västtrafiks kundcenter eller genom att kontakta Västtrafiks kundservice.
Administration
Som organisationsadministratör går du till menyn Administration och klickar på Lägg till ny administratör. Fyll i uppgifter, välj behörighet och klicka på Spara. Ett mejl med inloggningsuppgifter skickas då till den nya administratören. Är du enhetsadministratör kan du kontakta organisationsadministratören för att få hjälp.
Gå till menyn Administration och sök på den administratör ni önskar ta bort. Klicka på raden med administratörens namn och välj Ta bort administratör.