1. BAKGRUND
1.1 Västtrafik är huvudman för kollektivtrafiken i Västra Götaland och Kungsbacka kommun och erbjuder resor med buss, tåg, spårvagn, bil och båt i Västra Götaland och Kungsbacka kommun. Västtrafik erbjuder Företag att såsom Företagskund köpa Västtrafiks biljetter.
1.2 Med ”Företag” avses juridisk person (ex. bolag och myndighet) som ingått avtal med Västtrafik avseende köp av Västtrafiks biljetter genom att Företagets ansökan om att bli Företagskund hos Västtrafik blivit beviljad.
2. FÖRETAGETS SJÄLVSTÄNDIGHET
2.1 Företaget utgör en självständig avtalspart gentemot sina anställda och övriga som använder de av Företaget köpta biljetter från Västtrafik.
2.2 Företagets administratör anger i Västtrafiks företagstjänst vilka anställda/personer som får beställa biljetter samt vilken typ av biljetter respektive anställd/person får beställa för Företagets räkning. Företaget är betalningsansvarig gentemot Västtrafik för Företagets beställningar av biljetter.
3. KÖP- OCH RESEVILLKOR
3.1 För resa med Västtrafik gäller Västtrafiks vid var tidpunkt gällande Allmänna Köp- och Resevillkor. Företaget och dess anställa eller resenär förbinder sig att följa dessa villkor vid resa med Västtrafik.
3.2 Om det i Västtrafiks Allmänna köp- och resevillkor förekommer motstridiga uppgifter i förhållande till dessa Allmänna villkor för företagskunder har dessa de Allmänna villkoren för företagskunder företräde framför Västtrafiks Allmänna köp- och resevillkor.
4. GILTIGHETSTID FÖR BILJETTER
365 dagars periodbiljett på Västtrafikkort aktiveras från och med fast angivet startdatum vid beställningen. Giltighetstid för värdecheckar anges på värdechecken. Giltighetstid för värdekoder anges på beställningsblankett. Hur övriga biljetter är giltiga framgår av Västtrafiks vid var tid gällande köp- och resevillkor.
5. PRISER OCH BETALNINGSVILLKOR
Priser och avgifter
5.1 För Västtrafiks biljetter utgår pris vid beställningstillfället i enlighet med Västtrafiks vid var tidpunkt gällande prislista.
5.2 Mervärdesskatt på biljetter utgår.
5.3 För leverans av biljetter per post utgår en fraktkostnad vid beställningstillfället i enlighet med Västtrafiks vid var tidpunkt gällande prislista.
5.4 Västtrafik ska informera Företaget om prisförändringar på sina biljetter senast en månad före det att prisförändringen börjar att träda i kraft. Företaget ska informera sina anställda om förestående prisförändringar i anslutning till att Företaget fått information härom.
Fakturering och orderbekräftelse
5.5 Fakturering av beställda biljetter sker enligt överenskommet tidsintervall.
Betalningsvillkor
5.6 Betalningsvillkor är 30 dagar netto.
5.7 Vid betalningsdröjsmål utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635). Västtrafik äger också rätt att spärra de biljetter för vilket betalningsdröjsmål föreligger.
6. ÅTERKÖP OCH BYTE AV BILJETTER
För Företaget
Företaget har möjlighet att ångra köp av icke aktiverade biljetter på Västtrafikkort, kontoladdningar och värdecheckar inom 30 dagar efter beställning. Notera dock att återköp eller bytesrätt inte gäller för digitala biljetter eller av kunden köpta värdekoder.
För anställda
För att en anställd eller resenär ska kunna göra återköp eller byta periodbiljett 90 och 365 krävs att biljetten har köpts ut från Företaget av den anställde och att den anställde är registrerad som ägare av biljetten. Den anställde kan därefter göra ett återköp eller byte enligt Västtrafiks köp- och resevillkor.
7. SUPPORTÄRENDEN
Ansvar för frågor från Företagets anställda om biljetter ska fördelas mellan parterna enligt följande:
1. a) Västtrafik ansvarar för frågor av teknisk supportkaraktär avseende biljetten och dess användning samt trafikinformation inom ramen för kollektivtrafiken som utförs av Västtrafik.
2. b) Företaget ansvarar för frågor kring köp och betalning, registreringsärenden samt övriga frågor som inte omfattas av Västtrafiks ansvar enligt punkt a) ovan.
8. PERSONUPPGIFTER OCH DATADELNING
Allmänt
8.1 Västtrafik behandlar personuppgifter inom ramen för Företagets beställningar av biljetter och tjänster i enlighet med tillämplig lagstiftning med ändamål att administrera Företagets köp av biljetter. De behandlingar och behandlingsaktiviteter som omfattas av detta avtal framgår nedan. Parterna har ingått en avtalsrelation och parterna kommer med anledning därav att dela data och/eller personuppgifter mellan varandra. Detta Datadelningskapitel syftar till att säkerställa de registrerades fri- och rättigheter genom att reglera formerna för behandling av personuppgifter i samband med datadelningen samt till att säkerställa att all behandling sker i enlighet med Dataskyddslagstiftningen. I detta kapitel kommer därför den data och de personuppgifter som vardera part ska dela att definieras och ansvaret för respektive behandlingsaktivitet att fördelas.
Behandlingens varaktighet
8.2 Parterna får inte behandla personuppgifterna för något annat ändamål eller med något annat syfte än för att fullgöra de ändamål som framgår här.
8.3 Parterna får endast behandla personuppgifterna så länge som behandlingen behövs för det syfte och ändamål som beskrivs i här, eller så länge som uppgifterna behövs för sekundära ändamål som är förenliga med gällande Dataskyddslagstiftning, såsom exempelvis arkivändamål.
8.4 Datadelningen ska upphöra då Avtalet och denna överenskommelse slutar att gälla.
Skyldigheter för Överförande Part och Mottagande Part
8.5 Överförande Part respektive Mottagande Part ska båda uppfylla sina respektive skyldigheter enligt gällande Dataskyddslagstiftning.
8.6 Överförande Part ska:
(a) endast överföra personuppgifter till Mottagande Part för Tillåtna Ändamål eller med dessa ändamål inte oförenliga ändamål
(b) säkerställa att berörda registrerade har fått information om behandlingen av personuppgifter som överföringen innebär i enlighet med gällande Dataskyddslagstiftning
(c) säkerställa att behandlingen som överföringen innebär (i) uppfyller principerna för behandling av personuppgifter i artikel 5 i Dataskyddsförordningen (särskilt artikel 5.1 c) (uppgiftsminimering) och artikel 5.1 d) (riktighet)), samt (ii) har en laglig grund enligt artikel 6 i Dataskyddsförordningen
(d) säkerställa att överföringen av personuppgifter till Mottagande Part omfattas av lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder, som åtminstone ska uppnå den
säkerhetsnivå som följer av gällande Dataskyddslagstiftning, Tillsynsmyndighetens och andra behöriga myndigheters tillämpliga föreskrifter och riktlinjer avseende säkerhet för personuppgifter, samt vad som i övrigt är lämpligt i förhållande till risken med behandlingen, oavsett om det sker via ett webbgränssnitt eller tekniskt gränssnitt.
8.7 Mottagande Part ska:
(a) säkerställa att personuppgifter som har erhållits från en Överförande Part inte be-handlas för något ändamål som är oförenligt med det Tillåtna Ändamålet (om inte behandlingen är nödvändig för att Mottagande Part ska uppfylla skyldighet som åligger Mottagande Part enligt Tillämplig Lagstiftning);
(b) säkerställa att berörda registrerade har fått information om Mottagande Parts efter-följande behandling i enlighet med Tillämplig Dataskyddslagstiftning;
(c) säkerställa att Mottagande Parts efterföljande behandling av personuppgifterna (i) uppfyller principerna för behandling av personuppgifter i artikel 5 i Dataskydds-förordningen, samt (ii) har en laglig grund enligt artikel 6 i Dataskyddsförordningen;
Säkerhetsåtgärder
8.8 Parterna ska vidta de åtgärder som krävs för att uppfylla artikel 32 i Dataskyddsförordningen samt andra lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som framgår av annan Dataskyddslagstiftning. Parterna ska mot bakgrund därav säkerställa en säkerhetsnivå som är lämplig i förhållande till risken som behandlingen medför och i synnerhet ta särskild hänsyn till risken för oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust, ändring, obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till de personuppgifter som behandlas. Vardera part ska vid var tid dokumentera de säkerhetsåtgärder som vidtagits och parterna ska utan dröjsmål på förfrågan från den andre parten tillhandahålla den en redogörelse för vidtagna säkerhetsåtgärder.
Registrerades rättigheter
8.9 Parterna ska vidta de åtgärder som krävs för att uppfylla artikel 32 i Dataskyddsförordningen samt andra lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som framgår av annan Dataskyddslagstiftning. Parterna ska mot bakgrund därav säkerställa en säkerhetsnivå som är lämplig i förhållande till risken som behandlingen medför och i synnerhet ta särskild hänsyn till risken för oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust, ändring, obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till de personuppgifter som behandlas. Vardera part ska vid var tid dokumentera de säkerhetsåtgärder som vidtagits och parterna ska utan dröjsmål på förfrågan från den andre parten tillhandahålla den en redogörelse för vidtagna säkerhetsåtgärder.
Sekretess
8.10 Vardera Part förbinder sig att utan begränsning i tiden inte utan den andra Partens medgivande till tredje man utlämna sådana uppgifter som enligt lag omfattas av sekretess eller uppgift om den andra Partens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemlighet. Som affärs- eller yrkeshemlighet ska alltid betraktas information som Parten skriftligt angivit vara konfidentiell eller som Part rimligen bör förstå är information som kan innebära skada i konkurrenshänseende om den lämnas ut till tredje man.
8.11 Sekretesskyldigheten gäller inte sådan information som Part kan visa blivit känd för denne på annat sätt än genom Parternas avtalsförhållande eller som är allmänt känd utan att brott mot denna sekretessklausul har skett.
Sekretesskyldigheten gäller inte heller när Part är skyldig enligt lag att lämna ut uppgifter, exempelvis till följd av att uppgifter inte kan sekretessbeläggas hos Västtrafik med stöd av 31 kap. 17 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Dock ska andra Parten i då aktuellt fall informeras innan utlämnande sker.
Personuppgiftsincidenter
8.12 Respektive Part ska vid personuppgiftsincidenter, inom ramen för sitt eget respektive dataskyddsarbete, vidta åtgärder i enlighet med artikel 33 och 34 i Dataskyddsförordningen.
8.13 Om Part får kännedom om personuppgiftsincident som rör personuppgifter som omfattas av detta Datadelningsavtal och ifall den inträffade personuppgiftsincidenten kan påverka riktigheten i överförda personuppgifter eller på annat sätt påverka den mottagande Partens vidarebehandling av sådana personuppgifter, ska Parten om möjligt vidta skäliga ansträngningar för att informera den andra Parten om personuppgiftsincidenten, varvid om möjligt följande information ska tillhandahållas den andra Parten:
1. personuppgiftsincidentens art och, om möjligt, de kategorier och antalet registrerade som berörs samt kategorier och antalet personuppgiftsposter som berörs,
2. de sannolika konsekvenserna av personuppgiftsincidenten, och
3. åtgärder som har vidtagits till följd av personuppgiftsincidenten, förslag för att ytterligare åtgärda personuppgiftsincidenten samt förslag på åtgärder för att mildra personuppgiftsincidentens potentiella negativa effekter.
Beskrivning av behandlingar, syfte och ansvar
8.14 Överförande part (Företagskund)
Uppgifter: Personnummer, namn och efternamn samt vilka biljetterbjudanden som personen är behörig till för att Västtrafik ska kunna bekräfta enskilds identitet och
tillhanda hålla rätt biljetterbjudande och köpalternativ inom ramen för Västtrafiks affärsverksamhet.
Uppgifter för personer med sekretessmarkering (skyddad identitet) ska inte överföras.
8.15 Mottagande part (Västtrafik)
Västtrafik tillgängliggör biljett- och betalalternativ till den enskilde, som är registrerad som privatkund hos Västtrafik. Västtrafik sammanställer regelbundet vilka biljetter som har nyttjats, inklusive eventuellt angivna syften för biljettköpen samt tillhörande kostnader, för att möjliggöra fakturering till Överförande part. Då fakturaunderlaget innehåller uppgifter som kan härröras till ”Uppgift om enskilds samröre med samfärdselverksamhet” enligt kap 29 §3 OSL säkerställer Västtrafik genom en sekretessprövning att uppgifterna får överföras till mottagande part. Fakturaunderlaget, inklusive nödvändiga personuppgifter, återförs till Överförande part enligt överenskommet intervall.
9. Hantering av Västtrafikkort och biljetter i To Go
9.1 För att kunna spärra ett Västtrafikkort vid förlust och därmed erhålla förlustgaranti måste Företaget registrera de Västtrafikkort som inte registreras i samband med köp i Västtrafiks företagstjänst. Registreringen är också ett krav för vissa typer av reklamationer då registrering fordras för att kunna ta del av köptransaktioner.
Genom registrering skapar Företaget förutsättning att inte obehöriga personer registrerar kortet på annat konto och exempelvis spärrar av Företaget köpta Västtrafikkort.
9.2 För att kunna köpa en biljett i To Go måste användaren vara inloggad i To Go. Biljetten registreras i samband med köpet på användarens konto.
9.3 Uppgifter avseende kunder med sekretessmarkering eller skyddad folkbokföring hanteras inte av Västtrafik.
10. AVTALSTID
Avtalet gäller tills vidare med en (1) månads uppsägningstid. Uppsägning ska ske skriftligen.
11. AVTALETS FÖRTIDA UPPHÖRANDE
11.1 Vardera Parten äger rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om den andra Parten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter enligt Avtalet.
11.2 Part har alltid rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om;
1. a) andre parten ställer in betalningarna eller annars kan antas ha kommit på obestånd,
2. b) part agerar i strid mot lagstiftning, rättspraxis eller branschöverenskommelser.
Uppsägning ska ske skriftligt.
12. KONSEKVENSER AV AVTALETS UPPHÖRANDE
12.1 Vid uppsägning av detta Avtal – oavsett anledningen – svarar parterna för fullföljandet av sina respektive förpliktelser enligt Avtalet för såvitt avser redan beställda köp av biljetter.
12.2 Västtrafik äger rätt att makulera värdecheckar, värdekoder eller kort om omständigheter uppkommer som kan vara grund för avtalets upphörande.
13. SKADESTÅNDSANSVAR
13.1 Part ansvarar med nedan angivna begränsningar för skada som part orsakat andre parten genom brott mot sina förpliktelser under Avtalet. Detta innefattar även direkt skada som drabbar tredje man och som part kan bli primärt ersättningsskyldig för.
13.2 Om inte annat uttryckligen framgår av Avtalet är inte Part skyldig att utge ersättning för indirekt skada såsom förlorad vinst, utebliven besparing, bortfall i produktion eller förlorad goodwill.
13.3 Parts skadeståndsansvar ska för varje skadetillfälle vara begränsat till ett belopp per skadetillfälle uppgående till en (1) miljon kronor. Begränsningen gäller inte om skada har uppstått till följd av att uppsåt eller grov vårdslöshet förelegat.
13.4 Part får inte göra gällande skadeståndsansvar om Parten inte lämnar motparten skriftlig reklamation utan oskäligt dröjsmål efter det att han märkt eller borde ha märkt den skadeståndsgrundande åtgärden eller underlåtenheten. Parts rätt till skadestånd är under alla omständigheter förlorad om reklamation inte sker inom tolv (12) månader från aktuellt skadetillfälle.
14. FORCE MAJEURE
14.1 Parterna är inte ansvariga för åtagande som Part inte kan fullfölja som har sin grund i händelse som ligger utanför dennes kontroll och som denna inte rimligen kunde ha räknat med vid Avtalets träffande och vars följder denne inte heller rimligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Detsamma gäller dröjsmål eller fel som har sin grund i representant för parterna eller någon av parterna anlitad tredje man som parterna, gemensamt eller på egen hand, anlitat.
14.2 Som omständighet utanför Parts kontroll ska anses krig, blockad, undantagstillstånd, sabotage, upplopp, myndighetsbeslut eller myndighetsingripande, naturkatastrof, brand, explosion eller liknande händelse som Part inte skäligen kunnat förutse vid avtalets ingående. Part ska omedelbart skriftligen meddela den andra Parten om sådan omständighet som anges i denna punkt. Om hindret kvarstår i mer än trettio (30) Arbetsdagar har vardera Parten rätt att säga upp avtalet helt eller delvis till omedelbart upphörande.
15. ÖVERLÅTELSE AV RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER
15.1 Företaget äger inte rätt att helt eller delvis överlåta eller pantsätta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet utan skriftligt medgivande i förväg från Västtrafik.
15.2 Västtrafik äger rätt att helt eller delvis överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan.
16. TILLÄGG OCH ÄNDRINGAR
Västtrafik har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor för företagskunder. Västtrafik ska, senast 6 veckor före det att ändringarna ska träda ikraft, informera Företaget om ändringarna. För det fall Företaget inte accepterar ändringarna har Företaget rätt att säga upp avtalet enligt punkten 10 ovan.
17. TVIST
17.1 Svensk rätt, med undantag av lagvalsregler, ska tillämpas på Avtalet.
17.2 Tvister angående tolkning eller tillämpning av parternas Avtal och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska slutligt avgöras vid allmän domstol med Göteborgs tingsrätt som första instans.