Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Anna-Karin står framför en ersättningsbuss och tittar in i kameran och ler.

Varför tar det ibland lång tid att få fram en ersättningsbuss?

– Det är inte så lätt att få fram förare som inte har något annat uppdrag vid den aktuella tiden för störningen. Ibland lyckas vi ha en ersättningsbuss på plats inom tio minuter efter ordinarie avgångstid, men ibland dröjer det betydligt längre än så. Om det bussbolag som ligger närmast inte har möjlighet att hjälpa oss måste vi ta någon längre bort. Då blir det en längre sträcka för ersättningsbussen att köra innan den är på plats och det kan därför ta längre tid innan bussen når resenärerna. Men vi gör så klart alltid vårt bästa för att resenärerna ska drabbas så lite som möjligt.

När behövs det ersättningsbussar?

– När SJ Götalandståg eller Trafikverket ställer in tåg- eller spårvagnsavgångar av olika anledningar. Då sätter vi in ersättningsbussar för att resenärerna ändå ska kunna genomföra sin resa på den berörda sträckan. Vårt uppdrag är att hantera avvikelser som ligger inom de närmsta 72 timmarna. Vi kan alltså både få information om akuta störningar som händer här och nu och inställda avgångar för de två nästkommande dagarna. Skulle störningen vara längre än så tas arbetet därefter över av SJ.

Hur går arbetet till för att sätta in bussarna?

– Vi får mejl eller telefonsamtal om att en eller flera avgångar blir inställda. Då tittar vi i kundräkningssystemet för att få en uppskattning om hur många bussar som behöver sättas in. Sedan kontaktar vi de bussbolag som är närmast geografiskt. Om de inte har möjlighet att sätta in trafik utökar vi sökområdet. Vi har också en spårpool med fordon och förare i Gamlestan som kör ersättningstrafik för tåg och spårvagn i hela Västra Götaland. Ibland räcker inte spårpoolens kapacitet helt, men oftast har vi i alla fall något på plats vid störningens start och får sedan fortsätta ringa in fler bolag som kan hjälpa till. Det är svårt att säga hur snabbt det går att få ersättningstrafik på plats, men i spårpoolens avtal ska bussarna vara framkörda på 20 minuter i Göteborg, Mölndal och Partille samt på en del pendelsträckor.

  • Publicerad 2022-01-10