Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

När det är varmt är det extra viktigt att ta hand om sig. Om du ska resa rekommenderar vi att du tar med dig vatten, särskilt om du planerar längre resor eller ska till platser där många människor samlas.

På vissa linjer kan det också bli trångt ombord, framför allt på resor till populära utflyktsmål. Trängseln gör att det kan upplevas som extra varmt i fordonen.
Om det skulle uppstå störningar eller längre stopp i trafiken är det bra att ha vatten med sig.

De flesta fordon har klimatanläggning

Merparten av våra bussar, spårvagnar, tåg och båtar är utrustade med klimatanläggningar. Vid mycket höga temperaturer och när många reser samtidigt kan det ändå vara svårt att hålla temperaturen nere ombord.

Vi följer väderläget och arbetar för att resan ska bli så trygg och bekväm som möjligt även under varma dagar.

Våra tips för resan i värmen:

  • Ta med vatten. 
  • Res gärna med lite extra marginal om du kan.
  • Var uppmärksam på aktuell trafikinformation före resan.
  • Tänk på att det kan bli varmt och trångt på vissa linjer till populära besöksmål.
  • Håll dig uppdaterad och följ myndigheternas råd

Läs mer: Varmt ombord | Västtrafik

Publicerad 2026-06-25