Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Generationsskifte i spårvagnstrafiken. Idag rullar de snart 60 år gamla spårvagnarna av typen M28 in i depå för gott. Foto: Eddie Löthman

Planen sedan länge är att de gamla spårvagnarna ska ersättas av nyare. Men på grund av att resandet ökat så kraftigt under de senaste tio åren har spårvagnarna fått fortsätta köra. Nu går det inte längre.

Efter besiktning av spårvagnarna av typen M28 tas samtliga 48 vagnar ur trafik. Det var i samband med det planerade utrangeringsarbetet som problem med rostskador upptäcktes.

- Jag beslutade då att genomföra omedelbar besiktning av samtliga spårvagnar av typen M28, säger Hans Nilsson, vd på Göteborgs Spårvägar. I besiktningsomgång 1 besiktigades 15 vagnar, samtliga blev av trafiksäkerhetsskäl underkända och togs direkt ur trafik. I besiktningsomgång 2, som blev klar idag, underkändes ytterligare 10 vagnar. Då det i besiktningsomgång 3 kvarstår ytterligare 23 vagnar att besiktiga har jag idag beslutat att omedelbart ta vagnarna från både besiktningsomgång 2 ur trafik samt även de kvarstående icke besiktigade 23 vagnarna. Fordonsmodellen M28 har under sina 56 år tjänat göteborgarna väl.

Så påverkas trafiken

Det är 48 enkelvagnar av totalt 255 spårvagnar som tas ur trafik. På grund av tillgången till färre spårvagnar kommer linje 14, förstärkningslinjen mellan Wieselgrensplatsen och Kortedala, dras in.

- Vi behöver planera om trafiken och kommer köra fler enkelvagnar under en period. Vi tar hänsyn till hur resandet ser ut när vi lägger planeringen och kommer göra allt vi kan för att resenärerna ska påverkas så lite som möjligt, säger Niclas Olsson, affärschef för spårvagnstrafiken på Västtrafik.

Linje 13 kommer fortsätta köra mellan centrum och Saltholmen, men kommer inte återgå till att köra hela sin ordinarie linjesträckning som planerat i december.

Nu kommer nya vagnar

Samtidigt ökar leveranstakten av Västtrafiks nya spårvagnar, modell M33. Från november levereras två nya spårvagnar per månad. M33 rymmer fler resenärer än två sammankopplade spårvagnar av typen M28. Västtrafik har köpt totalt 40 M33, och 40 M34, den längre versionen.

Spårvagnstrafiken kommer vara påverkad av lägre tillgång till spårvagnar fram till nästa höst, en i successivt minskande omfattning.

För mer information kontakta Göteborgs Spårvägar via Robert Lindberg, tel. 0739-81 92 32, Hans Nilsson, vd, Göteborgs Spårvägar, tel. 031-732 11 58 eller Västtrafiks presstjänst, tel. 0771-41 43 99 eller via press@vasttrafik.se

Bilder

  • Generationsskifte i spårvagnstrafiken. Idag rullar de snart 60 år gamla spårvagnarna av typen M28 in i depå för gott. Foto: Eddie Löthman
    jpg, öppnas i nytt fönster
  • Niclas Olsson, affärschef för spårvagnstrafiken på Västtrafik. Foto: Eddie Löthman
    jpg, öppnas i nytt fönster
  • Nio nya spårvagnar av modell M33 finns redan i Göteborg. Nu ökar leveranstakten. Foto: Eddie Löthman
    jpg, öppnas i nytt fönster
  • Spårvagn M33 levereras just nu till Göteborg. Totalt är 80 nya spårvagnar beställda av modell M33 och M34. Foto: Eddie Löthman
    jpg, öppnas i nytt fönster