Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Boka resa finns på tjänst på webben eller som app för iOS och för Android. 

Skapa ett konto

Du kan skapa ett konto med hjälp av BankID, genom att trycka på länken nedan eller genom att ringa till supporten på telefonnummer 020-91 90 90.

Skapa konto 

När du skapat ett konto via länk eller telefon får du dina inloggningsuppgifter med posten. Vi skickar uppgifterna via post på grund av att vi inte får lämna ut uppgifterna per telefon eller e-post. Du får inloggningsuppgifterna efter ca 2-3 arbetsdagar. Skapar du konto via BankID kan du använda tjänsten direkt.

Ja, du måste ha ett personnummer. Tjänsten är bara öppen för de som har tillstånd att åka särskild kollektivtrafik i Västra Götaland. Om du har skyddad identitet kan vi tyvärr inte erbjuda tjänsten. 

Du kan boka färdtjänstresor men inte riksfärdtjänst. För många kommuner går det även att boka arbetsresor. 

När det gäller sjukresor, skolresor, dagvårds- och omsorgsresor kan dessa inte bokas i appen, men du kan däremot se dina bokade resor och enkelt avboka dem.

Du kan inte avboka en resa i appen för nära tiden för avresa.

Om resan är samplanerad, till exempel två syskon som reser tillsammans, kan resan inte heller avbokas via appen.

Ring Kund- och Resetjänst på telefonnummer 020-91 90 90 för att få hjälp med att avboka resan. 

Ring kundservice på telefonnummer 020-91 90 90 så får du hjälp. 

Ja, och du kan även ändra telefonnummer för en enskild resa.

Planeringssystemet planerar in den bästa resan ur ett samhällsperspektiv. Det vill säga att det använder den fordonsresursen som är bäst lämpad, samt ger dig en tid så att samordningsmöjligheter är så bra som möjligt. Därför får du inte välja mellan olika alternativ, men du får det bästa möjliga alternativet vid bokningen.

Appen och webb-sidan är alltid öppna för bokning. Du kan boka dina resor 14 dagar fram i tiden och senast en timme innan du vill åka. Vissa dagar som till exempel julafton måste du ringa Kund- och Resetjänst på telefonnummer 020-91 90 90 för att boka.

Så gör du för att bli ombud

Du måste ha ett konto själv och aktivera dig som ombud i Boka resa. Den som vill lägga till dig som ombud kan göra det själv med hjälp av ditt personnummer. 

Så gör du för att lägga till ett ombud för dig

Den personen som du vill lägga till måste ha ett konto, samt måste ha aktiverat sig på sin profil. Därefter kan du lägga till personen med hjälp av personnumret. 

Detta kan du göra som ombud

Du kan göra samma saker som den personen du är ombud för. Alltså eventuellt boka en resa, se bokade resor samt avboka dessa.

Instruktion för hur du gör för att bli ombud

Har du funderingar kan du ringa supporten på telefonnummer 020-91 90 90 så hjälper vi dig.

Eftersom Västtrafik är ett offentligt bolag, och inte en myndighet eller en bank har vi inte tillgång till vårdnadshavar-kopplingen.

Du behöver skapa konton till dina barn. Kontouppgifterna skickas till barnens folkbokföringsadress. Sedan behöver du sätta upp dig som ombud till barnen. Efter du har gjort det kan du använda bank-id för att logga in, och du kan se dina barns resor.

Inloggning

Nu kan du skapa konto och logga in med hjälp av bankid. För att göra detta väljer du ”Byt inloggningsmetod” på inloggningssidan. Välj ”Mobilt BankID” och följ instruktionerna. Om du har använt inloggning med TouchID, så får du ställa in det igen. Även ansiktsigenkänning stöds ifall din mobil stöder detta.

Information

I den tidigare appen kom all information ut till alla användare. I den nya versionen av appen får du bara information som är relevant för dig. Riktad information kommer som popup-fönster när du loggar in i appen.

Mina resor

Redan i översikten av dina resor ser du om du har bokat med ”Senast ankomst”. Du ser också vilken tid bilen kommer för att hämta dig.

Boka en resa, bokningsöversikt

När du bokar en resa kan du ange kontaktnummer på både avrese- och ankomst-adressen. Det telefonnummer som står på avresan om du inte ändrar är det du har ställt in i ”Min profil” på ”Min sida”.

I bokningsöversikten, som du får när resan är bokad, kan du se de adresser du har bokat mellan på en karta. Om det taxibolaget som hämtar dig har en utrustning som stöder GPS-skickning till vårt system kan du se bilen röra sig då den närmar sig.

Min sida

Under ”Min profil” på min sida kan du nu ställa in ditt telefonnummer och mail-adress. Ställer du in telefonnumret här är det numret som används i alla dina bokningar, oavsett om du bokar via appen eller via kund- och resetjänst.

Du kan också se dina tillstånd under ”Tillstånd och resestatistik”. Där kan du enkelt se hur länge tillståndet är giltigt. Klickar du på tillståndet ser du mer detaljer.

Ombud och mina resenärer

Om du är eller har ombud sköts även detta under Min sida. Du kan bli ombud för en anhörig för att hjälpa till med den personens resor. För att bli ett ombud måste du gå in under ”Mina resenärer” och ställa in att du vill ta emot ombudsförfrågan.
Får du en ombudsförfrågan som du ska godkänna syns det i översikten på ”Min sida”. Du får gå in på ”Mina resenärer” och godkänna ombudsförfrågan.

Om du är den som behöver ett ombud för att hjälpa dig med dina resor, eller om du som ombud behöver hjälpa din anhörig med att sätta dig som ombud gör du så här:
Under ”Min sida” väljer du ”Mina ombud”. Fyll i personnumret och tryck på ”Lägg till” i övre högra hörnet. Är personen tillgänglig som ombud kommer denna bli notifierad.