Färdtjänst i julhelgen
Det är många som vill resa med färdtjänst i jul, särskilt på julafton.
Boka din resa för julhelgen mellan den 1 och 15 december för en garanterad plats.
Senare bokningar sker i mån av plats. Resor under jul och nyår (24–26/12 och 31/12–1/1) kan endast bokas via telefon 020-91 90 90.
Så reser du med färdtjänst
- Beställ din resa med Boka resa. Boka resa finns både som app och webbtjänst.
- Din färdtjänstresa går också att boka och avboka via telefon 020-91 90 90. Boka: mån-fre: kl. 6.00–22.00, helg: kl. 8.00–22.00.
- Du kan boka resor 14 dagar fram i tiden. När du senast måste boka kan variera mellan olika kommuner.
- Serviceföraren hjälper dig i och ur servicefordonet och hjälper dig med ditt bagage till och från entré i markplan.
- Du betalar din egenavgift till föraren när du blir upphämtad.
- Tänk på att resor till och från vårdbesök ska bokas som sjukresa, ej färdtjänst. Så bokar du sjukresa
Avbokning
Avboka din resa så snart du vet att du inte ska resa, så gör du resorna smidigare för andra som ska resa.
Så avbokar du: Med Boka resa eller via telefon 020-91 90 90.
Vad ska du betala
Det är din kommun som bestämmer hur mycket du ska betala i egenavgift för resan. Du får veta vad resan kostar när du beställer din resa.
Västtrafik utför färdtjänst på uppdrag
Vi ansvarar för att planera och utföra resorna på uppdrag av den som beslutat om förutsättningarna för resan. Har du frågor om regler och beslut kring färdtjänst ska du kontakta din hemkommun.
Välj kommun i rullistan nedan för att se om Västtrafik eller kommunen ansvarar för färdtjänst.
Trollhättan
Västtrafik ansvarar för att planera och utföra resorna på uppdrag av kommunen som beslutar om förutsättningarna för färdtjänstresan. För information om regler och beslut kontakta kommunen.
Villkor för färdtjänst
Serviceföraren hjälper dig i och ur servicefordonet och hjälper dig med ditt bagage till och från entré i markplan.
Din kommun kan ha beslutat om extra service, till exempel att du får hjälp till och från lägenhetsdörr.
Tala om när du bokar resan vilka av dina hjälpmedel du vill ha med dig, till exempel rullator eller rullstol. Föraren hjälper dig att lasta i och ur ditt hjälpmedel ur fordonet.
Om du reser i din rullstol ansvarar du för att rullstolen är godkänd att sitta i under resan. Föraren ansvarar för att säkerställa att rullstolen är fastspänd.
Om du har elrullstol eller permobil ansvarar du för att köra på den på fordonet samt köra av den från fordonet.
Tänk på att meddela din kommun om du får nya hjälpmedel så att vi kan planera och utföra din resa på bästa möjliga sätt.
Det finns en bilkudde för barn i varje fordon. Om fler än ett barn ska resa i samma bil måste du själv ta med dig extra bilkuddar.
Du behöver själv ta med bilbarnstol/babyskydd om medföljande barn ska resa med detta.
Du får ta med dig husdjur på resan om din kommun tillåter det och om du talat om det vid bokningen.
Ledar- och servicehundar är även hjälpmedel, meddela vid bokningen på samma sätt som för övriga hjälpmedel om den ska följa med på resan.
Du ansvarar för att hantera djuret och för dess säkerhet. Föraren ansvarar för att djuret reser i enlighet med vad som är beslutat för dig av din kommun.
Alla djur ska, om inget annat är beslutat för dig av din kommun, resa i fordonets bagageutrymme av trafiksäkerhetsskäl. Om du får ha både djur och andra hjälpmedel med på resan kan kommunen ange att djuret får resa inne i kupén. I de fallen ansvarar du för att djuret har ett underlag för att skydda inredningen samt säkerhetssele.
Västtrafik har inga allergisanerade fordon, det kan finnas djur i bilen om någon medresenär reser med djur.
Kommunen beslutar om hur många medresenärer deras färdtjänstresenärer får ha med sig och om resenären är berättigad till ledsagare.
En medresenär betalar samma avgift som du för sin resa.
En ledsagare betalar ingen avgift men du måste ha ett beslut från din kommun om ledsagare på dina resor.