Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om appen Västtrafik To Go. 

Frågor om Västtrafik To Go

Biljetten måste vara läsbar för att räknas som giltig.

Om batteriet skulle ta slut under resan och det blir biljettkontroll kan våra kontrollanter låna ut en laddare. Tågvärdar och förare har inga laddare att låna ut.

Vi utvecklar möjligheten för dig att ladda telefonen ombord på våra fordon.

Du kan få tillbaka din periodbiljett om du förlorar telefonen om du registrerat den i appen. För att du ska kunna få tillbaka biljetten måste du varit inloggad i appen i den telefon du förlorade. Flytta biljetten till din nya telefon genom att logga in i appen i den nya telefonen.

Du kan flytta biljetter till en ny telefon ett begränsat antal gånger under en 30-dagarsperiod.

Du kan inte spärra biljetter själv, men kundservice kan hjälpa till att spärra kontot på telefonen om den till exempel har blivit stulen.

Om du gör fyra köp av enkelbiljetter under sju dagar får du återbäring som du kan använda nästa gång du köper biljett. 

Så här funkar det: 

  • Du måste vara inloggad i appen för att kunna få återbäring.
  • Du får 20 procent återbäring när du köper enkelbiljetter i appen vid fyra separata tillfällen inom sju dagar.
  • Återbäringen sparas i din kassa så att du kan använda pengarna nästa gång du köper biljett.

 

De sju dagarna räknas från ditt första köp. Om du köper din första enkelbiljett på en onsdag har du till och med nästkommande tisdag på dig att göra fyra köp för att få återbäring.Om du gör färre än fyra köp under dina sju dagar börjar en ny sjudagarsperiod vid ditt nästa köp efter det.

Om du köper två, tre eller fyra biljetter på en och samma gång räknas det ändå bara som ett köp. 

Du kan inte ta ut eller sätta in pengar i kassan i appen.
Pengarna i kassan går bara att använda till att köpa biljetter i appen.

Om appen inte startar kan du börja med att starta om din telefon, starta om appen och kontrollera att du har internettäckning.

Våra biljettkontrollanter får information om det skulle finnas något tekniskt problem som gör att Västtrafik To Go inte fungerar.

Om ditt köp inte går igenom behöver du kontrollera att du har internettäckning och att du har aktiverat internetköp för ditt bankkort. Om du är Nordeakund måste du logga in på din internetbank och öppna kortet för internetköp vid varje periodbiljettköp i vår app.

Nej, vi erbjuder inte ångerrätt eller bytesrätt i Västtrafik To Go.

För att använda appen behöver du ha operativsystem IOS version 8.1 eller senare för Iphone eller operativsystem version 4.1 eller senare för Android. Det betyder att appen fungerar i de flesta smarta mobiltelefoner sålda efter 2013. 

Nej, de biljetter du köper i appen har ingen koppling till ditt Västtrafikkort och tvärt om. Det går inte att föra över ett periodkort eller andra biljetter på Västtrafikkort till en digital periodbiljett eller tvärt om.

Om du registrerat din periodbiljett i appen kan du låna ut den.

Så här går det till:

  • Appen skapar ett sms som du skickar till personen som ska låna biljetten. Personen som ska låna biljetten behöver ha appen installerad i sin telefon. 
  • När biljetten är mottagen är den utlånad till klockan 04.00.
  • Biljetten kommer automatiskt tillbaka till dig klockan 04.00.
  • Du kan låna ut biljetten obegränsat antal gånger, men till max fem olika telefoner per biljett.

Visa biljetten för biljettkontrollanten, föraren eller tågvärden när du är ute och reser. Du behöver inte visa biljetten för en kortläsare.

Du väljer mellan kontokort eller Swish. 

  • Om du väljer kontokort har du möjlighet att spara ditt kortnummer i appen för att det ska gå snabbt att köpa biljett nästa gång. 
  • Swish är ett bra alternativ för dig som inte kan/vill betala med kontokort.