
Den 14 december börjar spårvagnarna rulla på Göteborgs nya spårväg till Lindholmen. Den nya spårvagnstrafiken erbjuder avgångar var fjärde minut med linje 10 och 12 från hållplatserna Lindholmen, Pumpgatan och Frihamnen.
Eftersom bussar och spårvagnar av framkomlighetsskäl inte kan köras parallellt i centrum ersätts linje 16 med nya busslinjer på sträckorna utanför spårvägen.
Efter dialog med resenärer – extra satsning på trafiken
Efter att ha tagit del av resenärers synpunkter har Västtrafik justerat det tidigare föreslagna trafikupplägget för Högsbohöjd och västra Eriksberg. Västtrafik satsar nu 10 miljoner kronor extra per år på den nya busstrafiken.
– Vi har varit ute och lyssnat in synpunkter från resenärerna och analyserat dem. Nu har vi ett förslag på positiva justeringar som vi i styrelsen vill satsa extra medel på. Med det nya trafikupplägget blir det tät trafik och bra resmöjligheter, i vissa fall med direktresa och i andra fall med ett smidigt byte. Resenärerna är alltid vårt fokus och vår uppgift är att skapa en kollektivtrafik som fler väljer att resa med, säger Bijan Zainali, ordförande i Västtrafiks styrelse.
Så blir trafiken
I Högsbohöjd införs linje 64 som kör via Sahlgrenska, Wavrinskys plats, Chalmers, Kapellplatsen och Vasaplatsen till Heden. Resenärerna i Högsbohöjd får därmed en direktlinje till centrum och de barn som går på skolor runt Guldheden och Vasastan får smidiga resor till skolan. Linjen ska gå lika ofta som linje 16 gör idag.
Linje 42 kommer köra mellan Bockkranen via Lindholmen till Pumpgatan. På Lindholmen kommer bussen stanna på samma hållplats som spårvagnslinjerna 10 och 12 vilket innebär ett smidigt byte. Varannan tur kör hela vägen till Skogome, via Hjalmar Brantingsplatsen för att skapa bytesmöjligheter även där. Linjen ska köra lika ofta från västra Eriksberg, under vissa tider på dygnet till och med oftare, än vad linje 16 gör idag.
För att skapa bättre förbindelser mellan Hisingen och Högsbohöjd kommer dessutom alla turer på linje 19 köra till Marklandsgatan, istället för att vissa turer vänder vid Eriksbergstorget som idag.
– Nu när vi storsatsar på att bygga ut spårvagnstrafiken, och med det kraftigt utökar platskapaciteten ombord, utvecklar vi busstrafiken runt spårvägen. Det är många som reser i Göteborg och kollektivtrafiken behöver utvecklas i takt med att staden växer, säger Bijan Zainali.
Plats för fler på linje 18
De längre bussarna som kört på linje 16 flyttas i december till linje 18, där det idag är trångt ombord.
Snabbare resor från Torslanda
För att göra resorna mellan Torslanda och centrum smidigare satsar Västtrafik på en ny snabbuss från Torslanda. Från och med 14 december införs linje 129, som kör direkt från Torslandakrysset till Nordstan utan stopp mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen.
Linjen trafikeras i rusningstid, vardagar mellan klockan 06–09 på morgonen och 15–18 på eftermiddagen, med fem avgångar per timme. Dessa avgångar tas från linje 29, som samtidigt behåller fem avgångar per timme och fortsätter att stanna vid alla hållplatser längs sträckan. På så sätt får resenärerna fler valmöjligheter beroende på behov.
Bilder
-
-
-
-
-
I december förändras busstrafiken i Högsbohöjd och Eriksberg.