Kommunerna i Västra Götaland och Kungsbacka erbjuder sina folkbokförda äldre invånare gratis kollektivtrafikresor med en seniorbiljett från Västtrafik. Det är kommunen som enligt ett avtal med Västtrafik betalar för seniorbiljetterna och beslutar från vilken ålder (65, 70 eller 75 år) och vilka tider biljetten är giltig (dygnet runt eller lågtrafik). Några kommuner kan på grund av kapacitetsproblem endast välja lågtrafikgiltighet.
Om du beställer seniorbiljetten på ett Västtrafikkort skickas det till din folkbokföringsadress. Vill du ha kortet till någon annan adress ansvarar du själv för att beställa eftersändning av din post. Möjligheten att välja en digital seniorbiljett lanseras stegvis med start hösten 2025. Mer information om vilka kommuner som för närvarande är aktuella för digital biljett finns på vasttrafik.se/digitalseniorbiljett.
Eftersom seniorbiljetten är personlig ska den vara registrerad på dig i Västtrafiks kundregister. Registrering sker automatiskt i samband med att biljetten beställs. Om du själv avregistrerar seniorbiljetten eller registrerar den på någon annan kommer den att avslutas. Biljetten avslutas också om du folkbokförs i en ny kommun. Om avtalet mellan kommunen och Västtrafik skulle upphöra i framtiden skickar Västtrafik information till dig innan seniorbiljetten avslutas.
Seniorbiljetten får inte lånas ut. Medföljandeerbjudandet gäller inte. Vid en biljettkontroll ska du kunna legitimera dig. Om du har din seniorbiljett på ett kort behöver du ha med dig ett giltighetsbevis när du reser med fordon som saknar Västtrafiks kortläsare. För seniorbiljett i appen Västtrafik To Go behövs inget giltighetsbevis. Seniorbiljetten ska alltid visas för läsaren ombord. Du ansvarar för att ta del av informationen om seniorbiljettens giltighet och för att biljetten är giltig för de resor som genomförs.
Information om seniorbiljetter på Västtrafiks hemsida