Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Spårvagnsföraren Andreas sitter inuti förarhytten.

Strax innan nyår 2003 satt Andreas Roslund på spårvagnen i Göteborg och fick syn på en reklamaffisch: “Kom och bli spårvagnsförare”. Sagt och gjort, under våren därpå blev Andreas färdig med sin förarutbildning och har sedan dess kört göteborgare runt om i staden.

– Det har gått som på räls, säger Andreas Roslund på bred göteborgska och skrattar till. 

Hans ordvitsar och glada humör har gjort succé på videoappen TikTok, där Andreas går under namnet “Skäggbaronen”. En stor del av följarskaran består av Västtrafiks resenärer, som ställer frågor och interagerar med Andreas videos om livet som spårvagnsförare. TikTok-succén märks också av i det verkliga livet. 

– Ibland är det folk som känner igen mig från mina videor och hejar på mig när jag kör vagn. Det tycker jag är jätteroligt, säger Andreas. 

Men det finns också saker som är mer utmanande med jobbet, bland annat fotgängare som ouppmärksamt korsar spåren. 

– Det är många som inte ser sig för när de går, eftersom de kollar ner i telefonerna. Det har blivit mycket värre på senare år. Vi har alltid varit försiktiga när vi kör vid stora knutpunkter som Järntorget eller Brunnsparken, men nu behöver vi vara extra uppmärksamma, säger Andreas.

Ett varierande jobb

Om Andreas börjar tidigt på morgonen hämtar han spårvagnen från vagnhallen. Där justerar han förarstolen och speglarna, startar maskinen för radio och kommunikation och loggar in på biljettautomaterna, innan han ger sig ut på spåren.

– Tidigare har vi förare även skött “iordningställande” då man innan sitt pass kontrollerar säkerhet, dörrar, bromsar, och ser till att vagnen är hel och ren. Men nu görs det av servicepersonalen på natten när vagnarna parkeras i hallen, förklarar Andreas. 

Under dagen följer han ett schema som innehåller olika körsträckor och linjer. Andreas trivs med variationen och kör hellre olika linjer under dagen än en och samma. Utöver variationen lyfter han kollegorna som en av de bästa sakerna med jobbet.

– Det är ett härligt gäng att sitta och snacka med på lunchrasten och vi kan dra rövarhistorier från spåren för varandra, säger han. 

Möter resenärerna med respekt

På de nyare spårvagnarna sitter föraren i en hytt längst fram i vagnen, och kontakten med resenärerna kan därför vara begränsad. Andreas berättar om ett tillfälle när en grupp ungdomar skulle kliva på vagnen och hajade till rejält när de upptäckte att det satt någon i förarhytten.

– De hoppade till och utbrast: “Sitter det någon där inne?”. En del tänker inte på att spårvagnar också har förare, för man är inte lika synlig som på till exempel bussar.

Vikten av att kunna bemöta människor på ett bra sätt i jobbet som spårvagnsförare är något som Andreas flera gånger återkommer till.

– Bortsett från att kunna köra vagnen är det prio ett att kunna bemöta personer med respekt och ett leende. Våra resenärer är det viktigaste, utan dem finns vi inte. 

Andreas spårvagnsförare.png

Andreas "Andy" Roslund

Ålder: 40.
Bor: Göteborg.
Familj: Stor familj med många syskon samt en dotter på nio år och en son på två år.
Arbete: Spårvagnsförare anställd av Göteborgs Spårvägar AB.
Egenskaper för att vara en bra spårvagnsförare: Social, trevlig, problemlösare och att kunna se saker lite i förväg.
Intressen: Jag sjunger mycket, tränar hellre en timme på gymmet än att sitta och dega i soffan, äter mer sushi än någon annan och drar gärna en ordvits om tillfälle ges.”
Så beskriver jag mig själv: Positiv, glad, social, pratglad, optimistisk, altruistisk, omtänksam och kreativ. 

  • Publicerad 2022-04-19