Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Några få morgonpigga som är på väg till Centralstationen i Göteborg lägger märke till de två orangeklädda personerna vid Åkareplatsen. Bengt Rödström och kollegan Tomas Botö står en bit ifrån varandra. Den ena med ett långt verktyg i handen och den andra spanandes.

– Vi är kurvsmörjare, vilket är precis som det låter. Vi använder en batteridriven smörjspruta för att lägga fett på spårvagnsrälsen. Det är ett förebyggande underhåll som förlänger rälsens livslängd. På köpet reducerar man friktionen, vilket i sin tur minskar gnisslet från spårvagnarna, förklarar Bengt.

Tätt teamwork

Bengt och Tomas jobbar alltid tillsammans. Den ena smörjer och den andra agerar observatör och håller koll på trafiken runt omkring. Bengt och Tomas har ett särskilt intyg som visar att de har gått säkerhetsutbildningen som krävs för att få jobba som observatör.

När det rullar en spårvagn mot personen som smörjer ropar observatören ”vagn”. Då ska smörjaren gå åt sidan.

– Vi håller ögonkontakt, så vi ser om den andra har koll. Vi behöver egentligen inte säga så mycket. Efter de här tre åren känner vi varandra utan och innan och fungerar verkligen tillsammans, säger Bengt.

 Andra uppgifter vid regn och snö

Det finns 30 kurvor och vändslingor, så kallade smörjpunkter, i Göteborg som behöver smörjas varje dag. Dessa finns listade i ett digitalt program, och bockas av på en surfplatta.

– Vår rutt startar vid hållplatsen Ullevi Norra och slutar på Gamlestads Torg. Ibland mejlar eller ringer människor och klagar på att det gnisslar för mycket någonstans i stan, och då kör vi dit också. Vi börjar arbetet tidigt på morgonen för att det är mindre trafik då, säger Bengt och fortsätter:

– När det är nederbörd kan vi inte smörja, då har vi andra arbetsuppgifter. En sådan är att rensa bort härdade fettrester från spårkryssen, alltså där spår korsar varandra. Det är inte alltid så kul att göra det när det regnar och blåser. Tomas gillar det mer än vad jag gör.

Sociala möten

Bengt tycker att det bästa med arbetet som kurvsmörjare är att få träffa människor på stan.

– Barn frågar rätt ut, ”vad gör ni?”. Vuxna är mer försiktiga, men lika nyfikna. När vi berättar vad vi gör får vi alltid positiva reaktioner, folk förstår att vi gör vårt bästa för att det ska bli lugn och ro på stan, säger Bengt.

Han hade inte hört talas om rollen som kurvsmörjare innan han själv fick den. Tidigare jobbade han som reglertekniker på olika processindustrier runt om i landet.  

– Det blev för mycket till slut, så jag ville testa något annat. Det var så jag hamnade här. Det kanske inte är lika tekniskt svårt som det jag arbetade med förut, men det är ett viktigt jobb, konstaterar Bengt.

Bengt Rödström

Ålder: 62 år.
Bor: Centrala Göteborg.
Familj: Två vuxna barn.
Arbete: Kurvsmörjare, anställd av Göteborgs Spårvägar.
Egenskaper för att vara en bra kurvsmörjare: ”Man måste vara fokuserad och ha koll på läget. Att vara lugn är också en bra egenskap.”
Intressen: ”Jag gillar sport, särskilt fotboll och ishockey. Jag var länge aktiv som fotbollstränare, men i dag tittar jag mest. Andra intressen är promenader, cykling och resor.”
Så beskriver jag mig själv: ”Ödmjuk, lugn och sansad. Jag har lätt för att ha kontakt med olika typer av människor.”

 

 

  • Publicerad 2022-09-07