Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

På hyllorna på Västtrafiks nya hittegodsavdelning vid Redbergsplatsen ligger kläder, väskor, mobiltelefoner och paraplyer. Här hamnar allt som glömts ombord på bussar, spårvagnar och båtar i Göteborg. Sedan mitten av juni, då flytten gick till den nya adressen, arbetar Edvin Ramic här som hittegodshanterare varannan vecka. De andra veckorna kör han buss, som han har gjort de senaste sex åren.

– Det är ett väldigt omväxlande och roligt arbete. Ingen dag är den andra lik, det händer något jämt och tiden går fort när jag är på jobbet. Jag är stolt över mitt jobb och glad att jag kan hjälpa andra, säger han.

Mycket glöms ombord

En timme innan hittegodsavdelningen öppnar för allmänheten går Edvin igenom systemet på datorn och tittar efter vad folk har förlustanmält online via Västtrafiks hemsida. Sedan går han igenom de saker som finns på hittegodsavdelningen och ser om något matchar det som eftersöks.

– Om vi hittar saken mejlar vi för att meddela att den är återfunnen. Då kan de komma och hämta den eller få den hemskickat mot en kostnad. Om det är något lite mer värdefullt brukar jag ringa direkt i stället. Då vill jag meddela dem snabbt så att de slipper undra, säger Edvin.

När något har glömts kvar på ett fordon och föraren eller en vänlig resenär hittar det lämnas det in till en box i respektive bussdepå. Boxarna fylls snabbt med allt från kläder och gosedjur till datorer och rullatorer.

– Ibland när jag har åkt för att hämta upp saker i depåerna har bilen blivit helt full och jag har fått köpa extra kassar att bära allting i.

Både ledsamhet och glädje

Väl på hittegodsavdelningen registreras alla saker in i minsta detalj i datorn. Trots det hittar tyvärr inte alla saker tillbaka till sin ägare och många blir ledsna och besvikna när deras kära ägodel inte återfinns.

– Ibland händer det att någon gråter. Då försöker vi trösta och få dem att tänka positivt. Vi ber dem också alltid att återkomma ifall deras sak dyker upp lite senare. Man ska inte ge upp för fort.

Men under en arbetsdag kan det också bli många glada miner när människor faktiskt får tillbaka det de saknar.

– Vissa blir jätteglada. Vi hade en kvinna för inte så längesedan som skrek för att hon blev så glad när vi hade hennes borttappade kasse. Ibland kommer det hit folk och vill lämna chokladaskar eller ge oss pengar som tack, men vi tar inte emot sådant. Vi är bara glada att vi hittat det de söker och att vi kunnat hjälpa dem.

Skänks och återvinns

Under en period nu efter flytten sparas mer dyrbara saker på hittegods i sex månader. Men sedan gäller att exempelvis paraplyer och vantar förvaras i tio dagar, medan mer värdefulla saker förvaras i 30 dagar. Därefter doneras kläder i bra skick till hjälporganisationer, låneböcker lämnas tillbaka till biblioteket och mediciner lämnas till apoteket. Övriga saker rensas bort under ansvarsfulla former, vilket till exempel kan innebära att säkerställa att elektroniska föremål återvinns utan att personliga data kan spridas.

– Just nu har vi bland annat en barnvagn som har stått här ett tag och som ingen har letat efter. Det är lite kul att man kan glömma en så stor sak. Tur att inte barnet var med i, säger Edvin och skrattar.

Edvin Ramic

Ålder: 30 år.
Bor: Angered. 
Familj: Fru och två barn.
Arbete: Hittegodshanterare och bussförare, anställd av Nobina.
Egenskaper för att vara en bra hittegodshanterare: ”Man behöver kunna bra svenska och engelska så att man kan hjälpa alla som letar efter något borttappat så bra som möjligt – även turister. Man behöver också vara hjälpsam.”
Intressen: Gymma, springa, promenera, kampsport, basket och badminton.
Så beskriver jag mig själv: ”Jag är en väldigt trevlig och lugn kille. Jag är positiv och gillar att hjälpa människor – både i jobbet och privat.”

  • Publicerad 2022-10-10