Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

snötäckt tåg som testas i klimattunnel

2018 beställde Västtrafik 45 tåg av modellen Zefiro express som framför allt ska gå som pendel- och regionaltåg i Västra Götaland. Under 2021 påbörjades tester av de första fem tågen i Tyskland. Från november till januari har ett av dem testats ytterligare i en klimattunnel, som är den enda i sitt slag i världen, i österrikiska Wien.

Det här är den mest avancerade klimattunneln för tåg som finns. Man stressar fordonen så mycket det bara går för att vara säker på att de klarar vårt nordiska klimat och därmed kunna godkänna dem, eller för att upptäcka eventuella brister och sådant som behöver ändras.

Minus 45 grader

fotsteg_blogg.jpg

Klimattesterna innebär att tågen utsätts för mängder av olika slags väder och situationer – allt från minus 45 till plus 45 grader, vind, snö, is, solstrålar och luftfuktighet. På tågen finns cirka 600 mätpunkter utanpå och inuti fordonet som övervakas konstant under testningen, men även funktioner som vindrutetorkare, signalhorn och hopkopplingen av vagnar testas.

Fotstegen som åker ut och in under dörrarna och som resenärerna kliver på för att stiga ombord har testats noga. De behöver klara av att ha snö och grus på sig utan att haka upp sig. Eftersom grus ser olika ut i olika länder och vi har fått frakta ner svenskt grus till Wien för att kunna testa med just det.

Mattor i stället för människor

testavtåg_inne.jpg

I klimattunneln tillverkas också olika former av snö och det finns solpaneler i varierande vinklar som simulerar solstrålar under olika tidpunkter på dagen – allt för att göra testerna så verklighetstrogna som möjligt och utsätta tågen för många olika scenarion. Eftersom tåget står stilla i klimattunneln har man också en vind som blåser upp till 200 kilometer i timmen för att simulera tågets hastighet när det åker.

Tåget består av en förarhytt i varje ände, två salonger med sittplatser och en lägre mittendel med plats för barnvagnar, rullstolar och cyklar. Överallt i tåget ska komforten för alla resenärer vara god och därför testas även klimatanläggningen noga.

Eftersom människor utstrålar värme hängs värmemattor som simulerar personer över sätena. Sedan testar man klimatanläggningen med olika antal ”resenärer”. Även i förarhytten testas många parametrar för att se till att arbetsmiljön för föraren blir bra.

Nu är testerna i Wien avklarade och under 2022 kommer tågen till Sverige och ska då testas i sin rätta miljö i Västra Götaland, men också i Norrland för att få till riktigt vinterväder.

Planen är att 45 nya pendel- och regiontåg ska sättas i trafik i Västsverige med start under 2024.

  • Publicerad 2022-02-17