Det är lugnt på skolgården när Jonas Hyllenstrand hoppar in i bilen igen och startar den. Han har precis släppt av en elev och lotsat honom in till sin lärare.

– Vi kör människor som inte kan åka med den vanliga kollektivtrafiken. Det kan vara allt från skolbarn med funktionsvariationer till personer som ska in till sjukhuset för strålbehandling, förklarar Jonas.

Han tog taxikort som 19-åring, och är i dag platschef på Taxi Lidköping som kör serviceresor för Västtrafik. Många av resorna sker i Lidköping med omnejd, men uppdraget innebär att serviceförarna ska köra i hela Västra Götaland. Vilken förare och bil som ska ta vilket uppdrag räknas ut av ett digitalt system.

– Det betyder att våra dagar kan se väldigt olika ut. Vissa körningar, som skolresorna, är samma varje dag. Om bilen sedan befinner sig i närheten av sjukhuset kan nästa uppdrag bli att hämta en person där när han eller hon skrivs ut.

Bemötandet är viktigt

Alla som kör serviceresor har taxilegitimation, men också ett förarcertifikat för serviceresor. Det innebär att förarna har gått en särskild utbildning genom Västtrafik. En viktig del i utbildningen är bemötande. Att vara serviceförare handlar nämligen till stor del om att vara en medmänniska.

– Jag minns en resa med en äldre kvinna som skulle till Sahlgrenska för att göra en organtransplantation. När vi var framme hjälpte jag henne till rätt våning på sjukhuset. Två veckor senare körde jag hem henne igen, och hon berättade hur operationen hade gått. Som serviceförare lär du känna dina resenärer. Den kontakten är det bästa med jobbet, säger Jonas.

Pressat schema största utmaningen

Ibland kör serviceförarna människor som precis har fått tunga läkarbesked. Då är det särskilt viktigt att föraren har fokus på servicedelen i jobbet.

– Vissa har ett behov av att prata i den situationen. Då får vi känna in det, finnas där och lyssna. Andra vill sitta tysta, och då anpassar vi oss efter det, säger Jonas.

Den största utmaningen med jobbet är att hantera ett pressat körschema, tycker han.

­– Det är såklart individuellt, men jag kan känna stress om det blir stopp i trafiken och jag blir försenad. Men då ringer jag till företaget som planerar resorna så att de kan lägga på mer tid på körningen. Det finns alltid hjälp att få.

Hans mål är att alla som åker med honom eller någon av hans medarbetare ska känna sig trygga och omhändertagna. Varje körning spelar stor roll.  

– Vi gör skillnad för våra resenärer. Utan oss hade det blivit svårare för människor med funktionsvariationer att ta sig runt i samhället. Det gör mig jättestolt över vårt yrke, säger Jonas. 

Jonas Hyllenstrand

Ålder: 48 år.
Bor: Lidköping.
Familj: Fru och två döttrar.
Arbete: Serviceförare och platschef på Taxi Lidköping.
Egenskaper för att vara en bra serviceförare: Omtänksam och flexibel. Sedan måste man förstås gilla att köra bil, det är en förutsättning.
Så beskriver jag mig själv: Glad, bestämd, lyhörd, har en positiv inställning. Mitt mantra är ”Lev här och nu”.

  • Publicerad 2022-05-13
Vi använder cookies för att förbättra din kundupplevelse. Om Cookies