Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Trafikledaren Dorian står i stadsmiljö framför sin trafikledarbil och spårvagnar

Det sprakar till i kommunikationsradion, Dorian Handanovic spetsar öronen. Utanför trafikledningsbilen är det eftermiddagsrusning. Anropet gäller ett fordonsfel på Åkareplatsen, och bussen med problem står illa till. Dorian lyckas snabbt vända på bilen och kör mot sitt uppdrag.

– Vanligtvis är det vägarbeten som spökar så att bussarna får svårt att ta sig förbi, men en till två gånger i veckan får jag anrop om fordonsfel. Då gäller det att leda om trafiken och minska störningen så gott det går. Sedan brukar jag prata med föraren och ge tips på åtgärder, säger Dorian och fortsätter:

– Jag har alltid varit bussintresserad och körde själv buss innan jag blev trafikledare. Det gör att jag oftast kan göra en bra bedömning. Jag har lärt mig vad olika fel beror på och kan se hur mycket plats en buss behöver för en viss manöver.

Dorian har varit yttre trafikledare sedan december 2020. Hans tjänst är kombinerad, vilket betyder att han ibland jobbar som inre trafikledare och tar emot samtal från bussförare och ser till att hjälp hamnar på rätt ställen.

Har ett lokalsinne som få

Som yttre trafikledare har han hela Göteborgs stad med omnejd som arbetsplats. Tidigare i år adderades även pendelsträckorna i länet. Det är en hel del områden att hålla koll på.

– Om det kommer ett anrop med en adress måste jag veta vilken väg som tar mig dit snabbast. Är det mycket trafik gäller det att ta smågator så att jag inte fastnar själv. Jag har fotografiskt minne, så jag kommer ihåg hur det ser ut på en plats om jag har kört dit tidigare, förklarar Dorian.

Varje arbetsdag är olik den andra. Ibland blir det bara ett anrop under arbetspasset. Då brukar Dorian provköra ersättningssträckor i förebyggande syfte, exempelvis inför ett planerat vägarbete. Då rullar bussarna fram utan problem när det är dags.

Andra arbetspass blir mer intensiva, särskilt om det inträffar olyckor. Den yttre trafikledaren har då som uppgift att säkra framkomligheten och hjälpa till rent praktiskt på olycksplatsen.

Dorian minns en sådan insats i Hjällbo i somras, där en bilist i hög hastighet hade kört in i en linjebuss och ytterligare två fordon innan bilen voltade.

– När jag kom fram stod bussen som blivit påkörd tvärs över vägen på en högfartsträcka och passagerarna var ännu inte evakuerade. Tillsammans med polisen bar jag ut rullatorer och hjälpte äldre människor av bussen, berättar Dorian och fortsätter:

– I sådana situationer gör jag allt för att behålla lugnet. Jag måste det för att kunna ge rätt hjälp. Efter den typen av händelser kan jag känna att jag verkligen var till stor nytta. Det är nog det bästa med jobbet.

Dorian Handanovic

Ålder: 23 år.
Bor: Mölndal.
Arbete: Yttre och inre trafikledare, anställd av Keolis.
Egenskaper för att vara en bra yttre trafikledare: ”Förmågan att behålla lugnet och att kunna hantera människor på ett bra sätt. Sedan måste man ha en rätt god lokalkännedom och fordonskunskap”.
Så beskriver jag mig själv: ”Alltid glad och med en positiv inställning. Också en väldigt lugn och sansad person.”

  • Publicerad 2021-10-08