Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Sebastian står i smörjgropen, under en spårvagn och inspekterar undersidan. .

Klockan har just slagit sju när Sebastian Romell stämplar in i Vagnhallen Rantorget i Gårda. Innan han går in till sin chef för att få dagens arbetsuppgifter tar han en kaffe med arbetskamraterna i personalrummet.

– Stämningen bland kollegorna är otroligt bra – alla är trevliga mot varandra, vi har kul på jobbet och hjälps alltid åt. Det är samarbete som får oss att komma framåt, säger han.

En arbetsdag kan bestå av allt från att byta kompressorer och bromsar till att ersätta slitna dynor och stolsitsar med nya. Men det vanligaste är hjulbyten eller kastbyten på motoraxlar. Ett kastbyte innebär att man byter plats på motoraxlarna, då den första slits mer än den andra. Genom att byta plats på dem slits de jämnt och livslängden för axlarna ökar.  

Det mesta underhållet som görs på vagnarna är planerat. Varje vagn kommer in till hallen en gång i månaden för att besiktigas. Då kontrollerar mekanikerna att allt är som det ska och byter ut vissa delar som blivit slitna. Ibland kan det hända att en vagn plötsligt gått sönder och då felsöker de den för att kunna ta till rätt åtgärder. Sebastian och hans kollegor har alla någon typ av spårvagnskörkort för att kunna provköra vagnarna och lokalisera fel.

– Om en vagn är inne för en sak och vi på vägen upptäcker andra fel åtgärdar vi dem också. Eftersom det är så många människor som reser med spårvagn varje dag måste vi sätta säkerheten först. De ska kunna åka tryggt och inte komma till skada. Det är viktigt att göra ett professionellt jobb och inte lämna något åt slumpen.

Bland Sebastians kollegor finns också elektriker, och vagnhallen är bemannad dygnet runt. Sebastian arbetar dagtid på vardagar och var fjärde vecka byts en fredag ut mot en söndag.

– Det bästa med jobbet är att det är ganska fritt. Vi arbetar under eget ansvar. Jag vaknar aldrig upp och känner att jag inte vill gå till jobbet. Det känns alltid som att det kommer att hända något kul.

När klockan står på 15:42 är Sebastians arbetsdag över och oftast har han då kunnat lämna över en vagn till trafiken igen.

– När en vagn är färdiggjord och jag vet att jag har bidragit till att den kan transportera människor till jobb, skola och sjukvård – då känner jag mig stolt, säger han.

Sebastian_bloggbild2.jpg

Sebastian Romell

Ålder: 38.
Bor: Mölndal
Familj: Fru och två söner.
Arbete: Vagnsmekaniker på Göteborgs Spårvägar.
Egenskaper för att vara en bra vagnsmekaniker: Man behöver vara driven, engagerad och lite nyfiken, ha ett säkerhetstänk och en vilja att göra saker.
Intressen: Umgås med familjen och amerikanska bilar.
Så beskriver jag mig själv: Öppen, rak, ärlig, gillar att jobba och trivs med livet.

  • Publicerad 2021-08-10