1879 var året då spårvagnar började trafikera Göteborgs gator. Det fanns fyra linjer, som samtliga drogs av hästar och kördes av kuskar. År 1902 kom de första elektriska spårvagnarna, som ersatte hästspårvagnen. Under åren har många modeller kommit och gått. Häng med på en spårvagnsresa från förr fram tills idag!
M1
Klassisk svensk spårvagn med öppna plattformar och långbänkar.
Antal: 66
Startår: 1902
Slutår: 1916
M2
”Förkylningsvagn”. Vagn med öppen plattform och öppen vagnkorg samt tvärbalkar.
Antal: 17
Startår: 1903
Slutår: 1916
M3
Enkelaxelboggievagn. Den första typen av Långedragsvagnar, vilka var längre än innerstadsvagnarna.
Antal: 3
Startår: 1908
Slutår: 1930
M4
På 1910-talet lät man bygga in plattformarna med fönster, främst på grund av kylan under vintern.
Antal: 156
Startår: 1908
Slutår: 1943
M5
Även kallad M11. Klassisk Göteborgsvagn med långbänkar. Några vagnar levererades nya, resten byggdes om från M4 och släpvagn S2.
Antal: 123
Startår: 1920
Slutår: 1961
M6
”Två rum och kök”. Två motorvagnar som byggdes ihop till en ledvagn med en mellandel.
ANTAL: 11
STARTÅR: 1922
SLUTÅR: 1949
M7
Även kallad MB01. Stor Långedragsvagn. Boggievagn som var betydligt större än den vanliga vagnparken. Trafikerade bara Långedragslinjen.
Antal: 6
Startår: 1922
Slutår: 1967
M8
Även kallad M13. Kort-tjock Långedragsvagn. Något kortare än den stora Långedragsvagnen.
Antal: 4
Startår: 1923
Slutår: 1960
M9
Även kallad M12. Tvärsitsmotorvagn. Vissa vagnar byggdes med tvärsäten som kunde vändas åt båda körriktningar.
Antal: 11
Startår: 1927
Slutår: 1964
M10
Även kallad MB02. Experimentvagn 210. Den första moderna vagnen. Enkelriktad med fast konduktörplats.
Antal: 1
Startår: 1937
Slutår: 1957
M22
”Flygande fästningen”. Den första serien av moderna vagnar med fast konduktör och ingång bak.
Antal: 15
Startår: 1943
Slutår: 1967
M23
”Vampir”. Göteborgsmustangen som fick en egen typ av släp.
Antal: 63
Startår: 1948
Slutår: 1988
M24
Levererades med pedaler för multipelkörning. Byggdes senare om med ratt.
Antal: 5
Startår: 1954
Slutår: 1958
M25
Multipelkopplade motorvagnar med pedaler som beställdes just när andra städer lade ner sina spårvägar.
Antal: 125
Startår: 1958
Slutår: 1997
M28
Multipelvagn med pedaler levererad inför högertrafikomläggningen.
Antal: 70
Startår: 1965
Slutår: –
M29
Den sista multipelvagntypen som levererades av Hägglund.
Antal: 60
Startår: 1969
Slutår: –
M21
Stor ledvagn från ASEA som senare byggdes om till M31 för att få låggolv på mellandelen. ANTAL: 80
Startår: 1984
Slutår: 2002
M30
CKD Tatra T7B5. Vagn 100 från Oslo, ursprungligen från Tjeckien. Går ej i ordinarie linjetrafik. ANTAL: 1
Startår: 1989
Slutår: –
M31
Ledvagnarna byggdes om mellan 1998–2002 för att få en låggolvsmellandel.
Antal: 80
Startår: 1998
Slutår: –
M32
Den italienska låggolvsvagnen, Sirio.
Antal: 65
Startår: 2004
Slutår: –
M33
Det senaste tillskottet i spårvagnsflottan, som levereras av Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric. Modellen har en hel del nya funktioner som kommer att förenkla resan för både resenärer och förare. Just nu testkörs tre fordon ute i trafiken.
Antal: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.
Startår: 2020
Slutår: –
Visste du att …
… flera av de gamla spårvagnarna finns bevarade på Spårvägsmuseet i Göteborg. Museet ligger i vagnhallen i Gårda och är öppet på söndagar mellan klockan 11 och 14. Detta kan dock ändras beroende på coronaläget.
Uppdaterade öppettider hittar du på Ringliniens hemsida.
Text och bildkälla: Ringlinien
- Publicerad 2021-01-21