Svartvit bild från slutet av 1800-talet på en spårvagn som dras av en häst utanför Hotell Eggers i Göteborg

1879 var året då spårvagnar började trafikera Göteborgs gator. Det fanns fyra linjer, som samtliga drogs av hästar och kördes av kuskar.  År 1902 kom de första elektriska spårvagnarna, som ersatte hästspårvagnen. Under åren har många modeller kommit och gått. Häng med på en spårvagnsresa från förr fram tills idag! 

M1

Svartvit bild på Göteborgs första spårvagn

Klassisk svensk spårvagn med öppna plattformar och långbänkar.
Antal: 66
Startår: 1902
Slutår: 1916

M2

En svartvit bild på gammal Ringlinien-spårvagn utanför Drottningtorget

”Förkylningsvagn”. Vagn med öppen plattform och öppen vagnkorg samt tvärbalkar.
Antal: 17
Startår: 1903
Slutår: 1916

M3

Svartvit bild på gammal spårvagn längs Långedragslinjen

Enkelaxelboggievagn. Den första typen av Långedragsvagnar, vilka var längre än innerstadsvagnarna.
Antal: 3
Startår: 1908
Slutår: 1930

M4

Svartvit bild på gammal spårvagn längs Mölndalslinjen

På 1910-talet lät man bygga in plattformarna med fönster, främst på grund av kylan under vintern.
Antal: 156
Startår: 1908
Slutår: 1943

M5

Svartvit bild på gammal spårvagn på sträckan Landala – Kviberg

Även kallad M11. Klassisk Göteborgsvagn med långbänkar. Några vagnar levererades nya, resten byggdes om från M4 och släpvagn S2.
Antal: 123
Startår: 1920
Slutår: 1961

M6

Svartvit bild på gammal spårvagn mellan Redbergslid – Getebergsäng

”Två rum och kök”. Två motorvagnar som byggdes ihop till en ledvagn med en mellandel.
ANTAL: 11
STARTÅR: 1922
SLUTÅR: 1949

M7

Svartvit bild på gammal spårvagn längs Långedragslinjen

Även kallad MB01. Stor Långedragsvagn. Boggievagn som var betydligt större än den vanliga vagnparken. Trafikerade bara Långedragslinjen.
Antal: 6
Startår: 1922
Slutår: 1967

M8

Svartvit bild på gammal spårvagn på Långedragslinjen

Även kallad M13. Kort-tjock Långedragsvagn. Något kortare än den stora Långedragsvagnen.
Antal: 4
Startår: 1923
Slutår: 1960

M9

Svartvit bild på gammal 3:ans spårvagn på sträckan Redbergsplatsen – Majorna

Även kallad M12. Tvärsitsmotorvagn. Vissa vagnar byggdes med tvärsäten som kunde vändas åt båda körriktningar.
Antal: 11
Startår: 1927
Slutår: 1964

M10

Svartvit bild på gammal spårvagn utanför vagnhallen Majorna i riktning mot Saltholmen

Även kallad MB02. Experimentvagn 210. Den första moderna vagnen. Enkelriktad med fast konduktörplats.
Antal: 1
Startår: 1937
Slutår: 1957

M22

Svartvit bild på spårvagn modell M11 mellan på sträckan Lundby –  Mölndal

”Flygande fästningen”. Den första serien av moderna vagnar med fast konduktör och ingång bak.
Antal: 15
Startår: 1943
Slutår: 1967

M23

En svartvit bild på gammal 3:ans spårvagn mot Kungssten

”Vampir”. Göteborgsmustangen som fick en egen typ av släp.
Antal: 63
Startår: 1948
Slutår: 1988

M24

Svartvit bild på gammal spårvagn, med tre vagnset ihopkopplade

Levererades med pedaler för multipelkörning. Byggdes senare om med ratt.
Antal: 5
Startår: 1954
Slutår: 1958

M25

Svartvit bild på gammal spårvagn längs linje 2 mot Mölndal

Multipelkopplade motorvagnar med pedaler som beställdes just när andra städer lade ner sina spårvägar.
Antal: 125
Startår: 1958
Slutår: 1997

M28

Linje 11 som rullar förbi i stadsmiljlö

Multipelvagn med pedaler levererad inför högertrafikomläggningen.
Antal: 70
Startår: 1965
Slutår: –

M29

Spårvagnen kör över Götaälvbron med läppstiftet i bakgrunden

Den sista multipelvagntypen som levererades av Hägglund.
Antal: 60
Startår: 1969
Slutår: –

M21

Svartvit bild på M21 innan den senare blev M31 i samband med att låggolvsdelen i mitten monterades

Stor ledvagn från ASEA som senare byggdes om till M31 för att få låggolv på mellandelen. ANTAL: 80
Startår: 1984
Slutår: 2002

M30

En rysk spårvagn som rullar i Göteborg

CKD Tatra T7B5. Vagn 100 från Oslo, ursprungligen från Tjeckien. Går ej i ordinarie linjetrafik. ANTAL: 1
Startår: 1989
Slutår: –

M31

Spårvagnen M31 rullar förbi Hängmattan i Majorna

Ledvagnarna byggdes om mellan 1998–2002 för att få en låggolvsmellandel.
Antal: 80
Startår: 1998
Slutår: –

M32

Den italienska spårvagnen M32 i höjd med Chalmers

Den italienska låggolvsvagnen, Sirio.
Antal: 65
Startår: 2004
Slutår: –

M33

Provkörning av Göteborgs nyaste spårvagn M33

Det senaste tillskottet i spårvagnsflottan, som levereras av Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric. Modellen har en hel del nya funktioner som kommer att förenkla resan för både resenärer och förare. Just nu testkörs tre fordon ute i trafiken. 

Antal: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.
Startår: 2020 
Slutår: –

Allt om nya spårvagnen

  • Publicerad 2021-01-21
Vi använder cookies för att förbättra din kundupplevelse. Om Cookies