1879 var året då spårvagnar började trafikera Göteborgs gator. Det fanns fyra linjer, som samtliga drogs av hästar och kördes av kuskar.  År 1902 kom de första elektriska spårvagnarna, som ersatte hästspårvagnen. Under åren har många modeller kommit och gått. Häng med på en spårvagnsresa från förr fram tills idag! 

M1

Klassisk svensk spårvagn med öppna plattformar och långbänkar.
Antal: 66
Startår: 1902
Slutår: 1916

M2

”Förkylningsvagn”. Vagn med öppen plattform och öppen vagnkorg samt tvärbalkar.
Antal: 17
Startår: 1903
Slutår: 1916

M3

Enkelaxelboggievagn. Den första typen av Långedragsvagnar, vilka var längre än innerstadsvagnarna.
Antal: 3
Startår: 1908
Slutår: 1930

M4

På 1910-talet lät man bygga in plattformarna med fönster, främst på grund av kylan under vintern.
Antal: 156
Startår: 1908
Slutår: 1943

M5

Även kallad M11. Klassisk Göteborgsvagn med långbänkar. Några vagnar levererades nya, resten byggdes om från M4 och släpvagn S2.
Antal: 123
Startår: 1920
Slutår: 1961

M6

”Två rum och kök”. Två motorvagnar som byggdes ihop till en ledvagn med en mellandel.
ANTAL: 11
STARTÅR: 1922
SLUTÅR: 1949

M7

Även kallad MB01. Stor Långedragsvagn. Boggievagn som var betydligt större än den vanliga vagnparken. Trafikerade bara Långedragslinjen.
Antal: 6
Startår: 1922
Slutår: 1967

M8

Även kallad M13. Kort-tjock Långedragsvagn. Något kortare än den stora Långedragsvagnen.
Antal: 4
Startår: 1923
Slutår: 1960

M9

Även kallad M12. Tvärsitsmotorvagn. Vissa vagnar byggdes med tvärsäten som kunde vändas åt båda körriktningar.
Antal: 11
Startår: 1927
Slutår: 1964

M10

Även kallad MB02. Experimentvagn 210. Den första moderna vagnen. Enkelriktad med fast konduktörplats.
Antal: 1
Startår: 1937
Slutår: 1957

M22


”Flygande fästningen”. Den första serien av moderna vagnar med fast konduktör och ingång bak.
Antal: 15
Startår: 1943
Slutår: 1967

M23


”Vampir”. Göteborgsmustangen som fick en egen typ av släp.
Antal: 63
Startår: 1948
Slutår: 1988

M24


Levererades med pedaler för multipelkörning. Byggdes senare om med ratt.
Antal: 5
Startår: 1954
Slutår: 1958

M25


Multipelkopplade motorvagnar med pedaler som beställdes just när andra städer lade ner sina spårvägar.
Antal: 125
Startår: 1958
Slutår: 1997

M28

Multipelvagn med pedaler levererad inför högertrafikomläggningen.
Antal: 70
Startår: 1965
Slutår: –

M29

Den sista multipelvagntypen som levererades av Hägglund.
Antal: 60
Startår: 1969
Slutår: –

M21

Stor ledvagn från ASEA som senare byggdes om till M31 för att få låggolv på mellandelen. ANTAL: 80
Startår: 1984
Slutår: 2002

M30

CKD Tatra T7B5. Vagn 100 från Oslo, ursprungligen från Tjeckien. Går ej i ordinarie linjetrafik. ANTAL: 1
Startår: 1989
Slutår: –

M31


Ledvagnarna byggdes om mellan 1998–2002 för att få en låggolvsmellandel.
Antal: 80
Startår: 1998
Slutår: –

M32

Den italienska låggolvsvagnen, Sirio.
Antal: 65
Startår: 2004
Slutår: –

M33

Det senaste tillskottet i spårvagnsflottan, som levereras av Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric. Modellen har en hel del nya funktioner som kommer att förenkla resan för både resenärer och förare. Just nu testkörs tre fordon ute i trafiken. 

Antal: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.
Startår: 2020 
Slutår: –

Allt om nya spårvagnen

  • Publicerad 2021-01-21
Vi använder cookies för att förbättra din kundupplevelse. Om Cookies