
Med start 16 juni, i samband med tidtabellskiftet, kommer totalt 90 elbussar att börja köra på nio linjer i regionen. Ale får fyra så kallade elboggibussar och Angered, Gamlestaden, Mölnlycke, Partille och Hisingen får totalt 86 elledbussar. De senare sätts i trafik successivt fram till och med mars 2026.
– Elektrifieringen av stadstrafik har pågått länge och där kommer all vår trafik att vara elektrifierad till 2030. Det väldigt roligt att vi nu även får elbussar i regiontrafiken. Det är en viktig omställning för att vi ska nå våra klimatmål med mindre utsläpp, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.
Högre hastighet och säkerhet
Regiontrafikens elbussar kan köra i upp till 90 kilometer i timmen, vilket är högre hastigheter än elbussarna som går i stadstrafik. Därför har de förbättrad säkerhet med trepunktsbälte på alla sittplatser och platser som är anpassade för barn, till exempel integrerade bilbarnstolar. Som resenär kommer man främst att märka av en bättre åkkomfort.
– De är betydligt tystare och sprillans nya vilket ger en mer behaglig resa. De som står på hållplatserna kommer också märka att de är både tysta och inte har några utsläpp, säger Hanna Björk.
Att ha elbussar även i regiontrafik är ett nödvändigt steg för att Västtrafik ska nå sina klimatmål – att koldioxidutsläppen ska minska med 90 procent per personkilometer 2006–2035.
– Koldioxidutsläppen blir lägre från en elbuss jämfört med en konventionell buss, även om den senare kör på förnybart bränsle. Det gynnar också våra energimål och målen om partiklar och kväveoxidutsläpp eftersom det går åt mindre energi totalt och bussarna är utsläppsfria vid drift, säger Hanna Björk.
Mer elektrifiering framöver
Med de nya bussarna kommer Västtrafik att ha totalt 621 elbussar i trafik. Nästa steg i elektrifieringen av regiontrafiken blir delar av trafiken på Tjörn, i Mellersta Bohuslän och i Lerum med cirka 30 regionbussar.
Fakta om elbussarna
Elledbussar
Kallas även för dragspelsbuss. Bussen består av två stela sektioner som är sammankopplade med en flexibel led. Har större passagerarkapacitet och god förmåga att navigera i både stads- och regiontrafik.
Antal: 86.
Linjer: X5, X76, X77, X90, 29, 127, 128, 131.
Märke: MAN.
Kapacitet: 90 resenärer, varav 55 sittande. Tidigare bussar rymde 75.
Operatör: Keolis.
Elboggibussar
Bussen består av en enda stel del. Den har tre axlar, där två bakaxlar sitter nära varandra och bildar en så kallad boggi. Dessa bussar är något mindre än ledbussar.
Antal: 4.
Linje: 401.
Märke: Solaris.
Kapacitet: 75 resenärer, varav 51 sittande.
Operatör: Nobina.
Fakta om Västtrafiks miljömål
- Utsläpp av klimatpåverkande gaser från kollektivtrafiken ska ha minskat med 90 procent per personkilometer till 2035 jämfört med 2006.
- Utsläpp av kväveoxider och avgaspartiklar från kollektivtrafiken ska ha minskat med minst 80 procent per personkilometer år 2035 jämfört med år 2006.
- Energianvändningen i kollektivtrafiken ska ha minskat med 30 procent per personkilometer till 2030 jämfört med år 2006.