Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Webbplatsens brister utifrån situation

Syntolkning och text saknas i vissa filmer

Vissa filmer som är publicerade innan den 23 september 2020 saknar syntolkning. Kontakta oss om du vill ha tillgång till en syntolkad version av filmer. Dessa filmer omfattas inte av lagkraven på syntolkning då de publicerades innan lagen trädde i kraft.

Filmer publicerade innan 23 september 2020 som saknar syntolkning:

  • Instruktioner för hur Västtrafiks kortläsare fungerar
  • Instruktionsfilm för barnvagnar ombord
  • En lokförare berättar om sitt jobb
  • En informatör berättar om sitt jobb
  • En tågvärd berättar om sitt jobb
  • En bussförare berättar om sitt jobb
  • Kampanjfilm för Västtrafiks deltagende i Europride
  • Åkskola - tips för din resa
  • Kampanjfilm för Västtrafiks luftkampanj
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - hantera användare
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - organisation
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - beställa biljetter
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - importera uppgifter
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - fel vid beställning
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - orderhistorik

Beskrivning av valideringsfel

De felmeddelanden som läses upp en användare inte fyllt i ett formulär på korrekt sätt följer delvis inte lagen och kan uppfattas otydliga. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2022.

Tidtabeller i pdf är inte tillgänglighetsanpassade 

Tidtabeller i pdf är framtagna som underlag för tryck och är därmed inte tillgänglighetsanpassade och följer därför inte lagkravet om digital tillgänglighet. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning och hänvisar våra resenärer till Kundtjänst eller appen Västtrafik To Go.

Inloggningssida privatkund

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under våren 2022.

  • Fokusmarkeringen har för låg kontrast på knappen med texten ”logga in”
  • Felmeddelande indikeras enbart med färg.
  • Fältet för e-post har ett felaktigt maskinläsbart syfte.

Hantering av e-postutskick inloggat läge

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under april 2022.

  • Otillräckliga kontraster
  • Avsaknad av alt-texter
  • Ofullständiga kontraster på fokusmarkeringar

Sidhuvud

Texterna ”sök”, ”logga in” och ”language” har otillräckliga kontraster i förhållande till bakgrunden. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2022.

Avgångstavla

Texten "Inställd" som dyker upp vid inställda avgångar har otillräcklig kontrast.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under våren 2023.

Pressrum

I pressrummet som baseras på en tjänst från ViaTT saknas det alt-texter på bilder under fliken ”pressmaterial”.

ViaTT planerar inte att åtgärda bristen.

Formulär för att ansöka om ersättning samt frågor och synpunkter

När en användare klickar på knappen ”ändra” och sedan tabbar vidare hamnar fokus på knappen ”Nästa steg” istället för i inmatningsfälten.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2022.

Svarssidor 

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.

Språk sätts inte på sidan. Det kan skapa problem för användare som tillämpar flera språk, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna.

Sidor för hantering av e-post

Vi arbetar för att åtgärda nedan brist under sommaren 2022.
HTML är inte validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.

Resevaneenkäten för Provåkning

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.

  • HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
  • Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
  • Går ej att sätta H1-rubrik på frågorna i enkäten. Rubrikerna följer inte en hierarkisk ordning, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.

Transaktionsmail

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.

  • Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
  • Otillräckliga kontraster mellan ikoner och bakgrund i footer.
  • Fokusmarkeringar i Outlook-klienten genereras inte korrekt, vilket resulterar i otydliga fokusmarkeringar.
  • Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.

Bildspel

På delar av webbplatsen finns bildspel, en interaktiv funktion där användaren kan växla mellan en serie av bilder. Dessa tillgänglighetsbrister förekommer när användaren använder bildkarusellen:

  • Alt-texter för bilderna läses inte upp av skärmläsare.
  • Bildernas siffra som anger deras placering i karusellen läses inte upp av skärmläsare.
  • Fokusmarkeringen för att bläddra mellan bilder syns inte optimalt, beroende på bildens färger.

Syntolkning saknas i vissa filmer

Vissa filmer som är publicerade innan den 23 september 2020 saknar syntolkning. Kontakta oss om du vill ha tillgång till en syntolkad version av filmer. Dessa filmer omfattas inte av lagkraven på syntolkning då de publicerades innan lagen trädde i kraft.

Filmer publicerade innan 23 september 2020 som saknar syntolkning:

  • Instruktioner för hur Västtrafiks kortläsare fungerar
  • Instruktionsfilm för barnvagnar ombord
  • En lokförare berättar om sitt jobb
  • En informatör berättar om sitt jobb
  • En tågvärd berättar om sitt jobb
  • En bussförare berättar om sitt jobb
  • Kampanjfilm för Västtrafiks deltagende i Europride
  • Åkskola - tips för din resa
  • Kampanjfilm för Västtrafiks luftkampanj
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - hantera användare
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - organisation
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - beställa biljetter
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - importera uppgifter
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - fel vid beställning
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - orderhistorik

Youtubes videospelare har brister i tillgänglighet

Youtubes videospelare används för vissa äldre filmer på vasttrafik.se. Videospelaren brister i tillgänglighet på punkterna nedan. Filmerna omfattas dock inte av lagen då de publicerades innan lagen började gälla.

  • Det saknas tillräcklig kontrast på knappen "kopiera länk".
  • Innehåll som dyker upp vid hover eller fokus på Västtrafik-logtypen i videospelaren går inte att dölja utan att flytta pekaren/fokus.
  • När användaren hovrar över videospelaren med muspekaren visas inställningar för att hantera videospelaren. Inställningarna döljs automatiskt efter några sekunder.
  • Användaren kan inte dölja innehållet utan att flytta muspekaren.

Beskrivning av valideringsfel

De felmeddelanden som läses upp en användare inte fyllt i ett formulär på korrekt sätt följer delvis inte lagen och kan uppfattas otydliga. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2023.

Tidtabeller i pdf är inte tillgänglighetsanpassade 

Tidtabeller i pdf är framtagna som underlag för tryck och är därmed inte tillgänglighetsanpassade och följer därför inte lagkravet om digital tillgänglighet. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning och hänvisar våra resenärer till Kundtjänst eller appen Västtrafik To Go.

Inloggningssida privatkund

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2023.

  • Fokusmarkeringen har för låg kontrast på knappen med texten ”logga in”
  • Felmeddelande indikeras enbart med färg.
  • Fältet för e-post har ett felaktigt maskinläsbart syfte.

Hantering av e-postutskick inloggat läge

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2023.

  • Otillräckliga kontraster
  • Avsaknad av alt-texter
  • Ofullständiga kontraster på fokusmarkeringar

Sidhuvud

Texterna ”sök”, ”logga in” och ”language” har otillräckliga kontraster i förhållande till bakgrunden. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2023.

Avgångstavla

Texten "Inställd" som dyker upp vid inställda avgångar har otillräcklig kontrast.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2023.

Pressrum

I pressrummet som baseras på en tjänst från ViaTT saknas det alt-texter på bilder under fliken ”pressmaterial”.

ViaTT planerar inte att åtgärda bristen.

Formulär för att ansöka om ersättning samt frågor och synpunkter

När en användare klickar på knappen ”ändra” och sedan tabbar vidare hamnar fokus på knappen ”Nästa steg” istället för i inmatningsfälten.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2023.

Svarssidor 

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.

Språk sätts inte på sidan. Det kan skapa problem för användare som tillämpar flera språk, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna.

Sidor för hantering av e-post

Vi arbetar för att åtgärda nedan brist under 2023.
HTML är inte validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.

Resevaneenkäten för Provåkning

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.

  • HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
  • Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
  • Går ej att sätta H1-rubrik på frågorna i enkäten. Rubrikerna följer inte en hierarkisk ordning, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.

Kvitto för blippbetalning

Vid 200% inzoomning så är inte all hjälp- och valideringstext fullt synliga i samband med att du hämtar kvitto för blippa. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2023.

Transaktionsmail

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.

  • Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
  • Otillräckliga kontraster mellan ikoner och bakgrund i footer.
  • Fokusmarkeringar i Outlook-klienten genereras inte korrekt, vilket resulterar i otydliga fokusmarkeringar.
  • Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.

Köphistorik för Västtrafik To Go

Kalendern blir inte större vid inzoomning för Firefox-användare. För att åtgärda denna brist så behöver du som användare ändra inställningar i ditt operativsystem.

Bildspel

På delar av webbplatsen finns bildspel, en interaktiv funktion där användaren kan växla mellan en serie av bilder. Dessa tillgänglighetsbrister förekommer när användaren använder bildkarusellen:

  • Alt-texter för bilderna läses inte upp av skärmläsare.
  • Bildernas siffra som anger deras placering i karusellen läses inte upp av skärmläsare.
  • Fokusmarkeringen för att bläddra mellan bilder syns inte optimalt, beroende på bildens färger.

Vissa filmer som är publicerade innan den 23 september 2020 saknar textning. Kontakta oss om du vill ha tillgång till textade filmer. Dessa filmer omfattas inte av lagkraven på textning då de publicerades innan lagen trädde i kraft.

Filmer publicerade innan 23 september 2020 som saknar textning:

  • Instruktioner för hur Västtrafiks kortläsare fungerar
  • Instruktionsfilm för barnvagnar ombord
  • En lokförare berättar om sitt jobb
  • En informatör berättar om sitt jobb
  • En tågvärd berättar om sitt jobb
  • En bussförare berättar om sitt jobb
  • Åkskola - tips för din resa
  • Kampanjfilm för Västtrafiks luftkampanj
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - hantera användare
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - organisation
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - beställa biljetter
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - importera uppgifter
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - fel vid beställning
  • Instruktionsfilm för skolpersonal - orderhistorik

Youtubes videospelare har brister i tillgänglighet

Youtubes videospelare används för vissa äldre filmer på vasttrafik.se. Videospelaren brister i tillgänglighet på punkterna nedan. Filmerna omfattas dock inte av lagen då de publicerades innan lagen började gälla.

  • Det saknas tillräcklig kontrast på knappen "kopiera länk".
  • Innehåll som dyker upp vid hover eller fokus på Västtrafik-logtypen i videospelaren går inte att dölja utan att flytta pekaren/fokus.
  • När användaren hovrar över videospelaren med muspekaren visas inställningar för att hantera videospelaren. Inställningarna döljs automatiskt efter några sekunder.
  • Användaren kan inte dölja innehållet utan att flytta muspekaren.

Inloggningssida privatkund

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under våren 2022.

  • Fokusmarkeringen har för låg kontrast på knappen med texten ”logga in”
  • Felmeddelande indikeras enbart med färg.
  • Fältet för e-post har ett felaktigt maskinläsbart syfte.

Hantering av e-postutskick inloggat läge

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under april 2022.

  • Otillräckliga kontraster
  • Avsaknad av alt-texter
  • Ofullständiga kontraster på fokusmarkeringar

Sidhuvud

Texterna ”sök”, ”logga in” och ”language” har otillräckliga kontraster i förhållande till bakgrunden. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2022.

Avgångstavla

Texten "Inställd" som dyker upp vid inställda avgångar har otillräcklig kontrast.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under våren 2023.

Pressrum

I pressrummet som baseras på en tjänst från ViaTT saknas det alt-texter på bilder under fliken ”pressmaterial”.

ViaTT planerar inte att åtgärda bristen.

Formulär för att ansöka om ersättning samt frågor och synpunkter

När en användare klickar på knappen ”ändra” och sedan tabbar vidare hamnar fokus på knappen ”Nästa steg” istället för i inmatningsfälten.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2022.

Youtubes videospelare har brister i tillgänglighet

Youtubes videospelare används för vissa äldre filmer på vasttrafik.se. Videospelaren brister i tillgänglighet på punkterna nedan. Filmerna omfattas dock inte av lagen då de publicerades innan lagen började gälla.

  • Det saknas tillräcklig kontrast på knappen "kopiera länk".
  • Innehåll som dyker upp vid hover eller fokus på Västtrafik-logtypen i videospelaren går inte att dölja utan att flytta pekaren/fokus.
  • När användaren hovrar över videospelaren med muspekaren visas inställningar för att hantera videospelaren. Inställningarna döljs automatiskt efter några sekunder.
  • Användaren kan inte dölja innehållet utan att flytta muspekaren.

Zoner och hållplatser - karta 

Om en hållplats hamnar utanför inzoomat läge i kartan blir fokusmarkeringen inte synlig. 

Formulär för att ansöka om ersättning samt frågor och synpunkter

När en användare klickar på knappen ”ändra” och sedan tabbar vidare hamnar fokus på knappen ”Nästa steg” istället för i inmatningsfälten.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2022.

Sidor för hantering av e-post

Vi arbetar för att åtgärda nedan brist under sommaren 2022.
HTML är inte validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.

Resevaneenkäten för Provåkning

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.

  • HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.

Youtubes videospelare har brister i tillgänglighet

Youtubes videospelare används för vissa äldre filmer på vasttrafik.se. Videospelaren brister i tillgänglighet på punkterna nedan. Filmerna omfattas dock inte av lagen då de publicerades innan lagen började gälla.

  • Det saknas tillräcklig kontrast på knappen "kopiera länk".
  • Innehåll som dyker upp vid hover eller fokus på Västtrafik-logtypen i videospelaren går inte att dölja utan att flytta pekaren/fokus.
  • När användaren hovrar över videospelaren med muspekaren visas inställningar för att hantera videospelaren. Inställningarna döljs automatiskt efter några sekunder.
  • Användaren kan inte dölja innehållet utan att flytta muspekaren.

Zoner och hållplatser - karta 

Om en hållplats hamnar utanför inzoomat läge i kartan blir fokusmarkeringen inte synlig. 

Formulär för att ansöka om ersättning samt frågor och synpunkter

När en användare klickar på knappen ”ändra” och sedan tabbar vidare hamnar fokus på knappen ”Nästa steg” istället för i inmatningsfälten.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2022.

Sidor för hantering av e-post

Vi arbetar för att åtgärda nedan brist under sommaren 2022.
HTML är inte validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.

Resevaneenkäten för Provåkning

Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.

  • HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.

Beskrivning av valideringsfel

De felmeddelanden som läses upp en användare inte fyllt i ett formulär på korrekt sätt följer delvis inte lagen och kan uppfattas otydliga. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2022.