Se tillgänglighet på din linje
- Sök din resa i Reseplaneraren
- Välj avgång
- Om linjen har rullstolsplats och ramp/lift visas en bild på en rullstol.
Så kan du få hjälp att planera din resa
Om du har en funktionsnedsättning kan du kontakta personal på vår kundservice som har särskild utbildning i tillgänglighet. Ring oss på 010-17 30 299 för att få hjälp att planera din resa. Kundservice har öppet vardagar 6:00 till 22:00 och helger 8:00 till 22:00. Du kan även skriva till vår kundservice.
Önskar du boka ledsagare? Information om ledsagning och hur du bokar
Tillgänglighetsanpassning innebär:
- Bänk
- Väderskydd (påstigningsläge)
- Information (påstigningsläge)
- Kantsten
- Kontrastmarkering
- Ledstråk
- Belysning
Alla Västtrafiks fordon är tillgänglighetsanpassade förutom 15 procent av spårvagnarna.
Tillgänglighetsanpassning innebär:
- Rullstolsplats
- Ramp/lift
- Utrop om nästa hållplats
- Skylt som visar nästa hållplats
Västtrafik arbetar för att uppfylla kraven i lagen om tillgänglighet i digital offentlig service. Våra tillgänglighetsredogörelser för vasttrafik.se och våra appar.
Västtrafik arbetar för att uppfylla gällande nationella och internationella lagar och förordningar som reglerar de rättigheter som resenärer med funktionsnedsättning har. Bland annat de regler som finns i Diskrimineringslagen, Lagen om handikappanpassad kollektivtrafik, FN:s Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt de Europeiska passagerarförordningarna.
Rullstol, rullator och andra tekniska hjälpmedel
Du får i mån av plats ta med dig tekniska hjälpmedel, till exempel rullator, rullstol och elrullstol på våra fordon. Hjälpmedlet får högst vara 70 cm brett, 120 cm långt och tillsammans med resenären väga max 250 kg. Hjälpmedel med hjul ska vara bromsade under färd. Det kan finnas undantag för högre vikt ombord på vissa fordonstyper, mer information om viktbegränsning och vilka tekniska hjälpmedel som är godkända ombord på Västtrafiks fordon hittar du på vår sida om Tillgänglighet.
Du som reser med rullator eller rullstol har rätt till assistans med lift/ramp på bussen vid behov. Du måste i så fall själv göra föraren uppmärksammad när du ska gå på eller av. Du ska kunna stiga på och av på egen hand eller med hjälp av ledsagare. Spårvagnar har en automatisk ramp som du själv kan manövrera. Om rampen inte fungerar ska föraren hjälpa dig att fälla ut den manuella rampen.
Det kan finnas särskilda omständigheter då föraren eller ombordpersonal bedömer att det inte är möjligt att assistera dig, till exempel om det skulle påverka säkerheten ombord på fordonet eller säkerheten för dig som resenär.
Du som reser med rullator, rullstol och andra tillåtna rullande hjälpmedel ska stiga ombord på fordonet genom de tillgänglighetsanpassade dörrarna med orange markering. Det finns också symbolskyltar vid påstigningsdörr och ombord. Du behöver inte gå fram till föraren och visa din biljett för läsaren men giltig biljett ska kunna uppvisas i samband med biljettkontroll.
På båt sker ombordstigning via landgång och samma dörr för alla resenärer.
Västtrafik kan inte garantera att resenärer med rullstol kommer ombord på båtar från bryggor som inte är flytbryggor vid låg- eller högvatten med plus/minus 60 cm.
När det finns en fastsättningsanordning/vältskydd för rullstol ska den användas under hela resan.
Du som reser sittande i rullstol ska sitta på rullstolsplats och använda bälte om det finns. Du som har ledsagare ska få hjälp med detta av ledsagaren, vid behov ska föraren vara behjälplig. I bussar med högt golv och lift ska du få hjälp av föraren att hantera liften och spänna fast rullstolen. I låggolvsbussar och spårvagnar ska rullstolen vara vänd bakåt mot ryggplattan mot färdriktningen.
I bussar är endast en rullstol per rullstolsplats tillåten per buss. Om rullstolsplatsen är upptagen får fler rullstolsburna resenärer inte resa i rullstol utan ska då använda en vanlig sittplats. Den tomma rullstolen ska stå på anvisad plats, exempelvis på flexytan, och vara låst med broms.
Rullstolar, rullatorer och barnvagnar som använder flexytan får av säkerhetsskäl inte blockera gångar eller dörrar.
På anropsstyrd trafik ska hjälpmedlet kunna fällas ihop och lastas i bagageutrymmet.
Elfordon får inte laddas ombord.
Ledsagarservice på stationer och terminaler
Du som har en funktionsnedsättning eller särskilda behov har i samband med din resa rätt att få hjälp med ledsagning på stationer och terminaler där denna kostnadsfria service erbjuds. Mer information om ledsagarservice finns på Västtrafiks webbplats.
Ledar- och assistanshund
Du som reser med ledar- eller assistanshund får gå ombord via samtliga dörrar och resa på valfri plats i fordonet. I vissa bussar finns en rekommenderad plats för ledarhundsekipage bakom föraren.
Reshjälpskort
Reshjälpskortet är en biljett som gör det möjligt för färdtjänstberättigade personer som har svårt att röra sig själva i kollektivtrafiken att ta med sig en vän eller ledsagare som hjälp. Innehavaren av reshjälpskortet ska ha en egen giltig biljett för sin resa och lånar ut reshjälpskortet till den som reser med som reshjälp. Reshjälpskortet kan endast användas i kombination med en annan giltig biljett. Kortet är personligt och kundens (den färdtjänstberättigades) namn står tryckt på kortet. Kortet är enbart giltigt ihop med giltig id-handling.
Vid en biljettkontroll ska kunden kunna visa giltig biljett, Reshjälpskort samt legitimation med samma namn som på Reshjälpskortet. Vid resa med fordon utan kortläsare ska kunden ha giltighetsbevis för Reshjälpskortet. Reshjälpskortets giltighet baseras på hur länge färdtjänstintyget gäller.
Färdtjänst
För färdtjänst gäller delvis särskilda villkor.