Det har blivit svårare att fuskåka. Nu är det bara 1 av 15 som struntar i biljetten. Det är fortfarande för många, men det går åt rätt håll. Det är bra både för oss som kör kollektivtrafiken och för dig som är med och betalar för den. När alla köper biljett får vi större möjligheter att driva trafiken och göra den bättre för dig som åker med oss.
Goda nyheter för nästan alla!
Tillsammans äger vi kollektivtrafiken
Så är det faktiskt. Det är inte vi på Västtrafik som äger kollektivtrafiken, det gör Västra Götalandsregionen. Det betyder att det är alla vi som bor här, som äger den tillsammans. Drygt hälften av pengarna som behövs för att driva trafiken kommer från skattemedel, den andra hälften kommer från sålda biljetter.
Men varför minskar fuskåkningen nu?
Vi ser att det framför allt är vår satsning på effektivare biljettkontroller, våra civila kontroller och uppmaningen att hoppa på fram i stället för bak på bussen, som gett effekt. Så det kommer vi att jobba vidare med. Vi förlorar flera hundra miljoner kronor i fuskåkning varje år, fast nu ser det ljusare ut – mellan januari-augusti ökade biljettförsäljningen med 100 miljoner kronor (med ungefär samma antal resande).
Nu när vi får in mer pengar, vad gör vi med dem?
Med pengarna från biljettintäkterna gör vi så många bra saker vi kan, för så många som möjligt. Vi är inte ett vinstdrivet företag så alla pengar går tillbaka till kollektivtrafiken. Och de behövs verkligen. I Göteborgsområdet, till exempel, räknar vi med att resandet kommer öka med nästan 75 procent fram till 2035*. För att kunna ta hand om alla människor som kommer jobba och bo här då, behöver kollektivtrafiken utvecklas och förstärkas. De nya extralånga spårvagnarna har du kanske läst om? De är en del av det jobbet.
*Förväntad ökning av resandevolymer mellan 2015-2035, ur Målbild Koll2035
Tack för att du reser tillsammans
En tredjedel av Sveriges växthusgaser kommer från transporter. Det är mycket det. Men om fler av oss reser tillsammans, i samma fordon, går det att dra ner på utsläppen och göra stor skillnad snabbt. Och det är ju precis vad som behövs nu! Kollektivtrafiken är dessutom nästintill fossilfri.
Frågor och svar
Under hösten 2023, innan vi påbörjade testet med civila kontroller, fuskåkte mellan 9-11 procent i zon A. Under våren 2024 hade siffrorna sjunkit till 6-7 procent. Civila kontroller är ett bra sätt att inte tappa biljettintäkter.
Politikerna i Västra Götalandsregionen bestämmer priserna i kollektivtrafiken. Vi på Västtrafik driver och utvecklar trafiken och våra tjänster runtomkring. Alla som bor här i regionen kan påverka hur kollektivtrafiken utvecklas och vad den ska kosta genom att påverka politiker eller genom att rösta i regionvalet.
Nej, tilläggsavgifterna är ingen stor intäktskälla för oss och målet med vår biljettkontroll är inte att dela ut fler tilläggsavgifter, det är att förebygga fuskåkning.