Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Din resa räknas!

Vi vill erbjuda en så bra kollektivtrafik som möjligt, men det funkar bara om alla betalar. Därför kommer du se fler biljettkontrollanter framöver. Din biljett gör att vi kan förbättra och utveckla kollektivtrafiken – för dig och för alla andra. Så här funkar det.

Klistermärke med texten kollektivtrafiken äger vi tillsammans

Tillsammans äger vi kollektivtrafiken

Så är det faktiskt. Det är inte vi på Västtrafik som äger kollektivtrafiken, det gör Västra Götalandsregionen. Det betyder att det är alla vi som bor här, som äger den tillsammans. Drygt hälften av pengarna som behövs för att driva trafiken kommer från skattemedel, den andra hälften kommer från sålda biljetter.

Klistermärke med texten varje krona går tillbaka till kollektivtrafiken

Varje krona går tillbaka

Med pengarna från biljettintäkterna gör vi så många bra saker vi kan, för så många som möjligt. Vi är inte ett vinstdrivet företag, så alla pengar går tillbaka till kollektivtrafiken. Varje år förlorar vi ungefär 500 miljoner kronor på fuskåkning. För de pengarna skulle vi till exempel kunna:

  • Starta cirka 15 nya busslinjer
  • Eller köpa in cirka 60 nya elbussar
  • Eller starta upp cirka 5 helt nya spårvagnslinjer

Varje år, alltså!

Klistermärke med texten kollektivtrafik = bra grejer

Kollektivtrafik = bra grejer

En sådan enkel sak som att kunna ta sig till jobb, skola, aktiviteter utan egen bil, är en grundförutsättning för ett rättvist och hållbart samhälle. En del tycker att det ska vara gratis att resa. Vem vet, kanske blir det så en dag, men tills dess behöver alla betala för biljetten. Priserna bestäms av politikerna i Västra Götalandsregionen. Genom att rösta i regionvalet kan du påverka hur kollektivtrafiken utvecklas.

Klistermärke med en tecknad buss och texten hållbart resande för alla!

Dina resvanor förändrar!

En tredjedel av Sveriges växthusgaser kommer från transporter. Det är mycket det. Men om fler av oss reser tillsammans, i samma fordon, går det att dra ner på utsläppen och göra stor skillnad snabbt. Och det är ju precis vad som behövs nu! Kollektivtrafiken är dessutom nästintill fossilfri.

Frågor och svar

Vi vill reda ut en del missuppfattningar som vi snappat upp från våra resenärer – vem betalar egentligen för kollektivtrafiken och vart tar biljettpengarna vägen? Vi vill att alla ska veta hur viktiga biljettintäkterna är för att kollektivtrafiken ska förbättras och utvecklas.  

Nej, tilläggsavgifterna är ingen stor intäktskälla för oss och målet med vår biljettkontroll är aldrig att ge fler tilläggsavgifter utan att förebygga fuskåkning och få fler att köpa biljett för sin resa. Det är det kollektivtrafiken tjänar på, inte tilläggsavgifter. 

Enligt våra beräkningar så förlorar Västtrafik upp emot cirka 500 miljoner kronor per år i uteblivna intäkter. Det är beräknat på att cirka 10 procent som reser saknar biljett. Hade alla dessa resenärer i stället köpt en enkelbiljett så hamnar vi på cirka 500 miljoner kronor.